Ray-Ban viert 75e verjaardag met Ambermatic collectie

© Ray-Ban

Het zonnebrilmerk, bekend van de Wayfarer en de Aviator, heeft een rijke geschiedenis.

Zonnebrilmerk Ray-Ban viert zijn 75e verjaardag met een nieuwe collectie en campagne die refereert naar het rijke verleden van het merk. De Ambermatic collectie is namelijk geïnspireerd op de eerste Ray-Ban aviator zonnebrillen, die in 1937 op de markt kwamen.
De verjaardagscollectie van Ray-Ban bestaat uit een set brillen met licht- en temperatuurgevoelige gele lenzen die donkerder worden naargelang de weersomstandigheden veranderen. Zowel de aviator, de shooter en de outdoorsman kregen een Ambermatic make-over.

Nog steeds veel respect
De Ray-Ban aviator zonnebrillen zijn alomtegenwoordig in het straatbeeld, maar waren oorspronkelijk op speciaal verzoek van het leger voor piloten ontworpen. “De Aviator wordt nog steeds met veel respect behandeld”, zegt Sara Beneventi, directeur bij Ray-Ban aan Women’s Wear Daily. “De Ambermatic collectie is dan ook een eerbetoon aan vakmanschap en technisch vernuft van de zonnebril.”

Bij de collectie hoort natuurlijk ook een printcampagne, die de toepasselijke naam ‘Legends’ met zich meekreeg. De campagnefoto’s, gemaakt door Mark Seliger, portretteren perfect het 75-jaar oude moto ‘Never Hide’en geven zeven historische momenten weer, een voor elk decennium dat het merk bestaat. Ray-Ban zou Ray-Ban niet zijn als sommige foto’s -voor die tijd althans- geen controversiële taferelen af zouden beelden. Onder het masthoofd ‘Never Hide’ zien we bijvoorbeeld een homokoppeltje hand in hand lopen in de jaren vijftig en een blanke rapper het hoofd bieden aan een Afro-Amerikaans publiek in de jaren negentig.

Voor échte fans -lees: VIP’s- is er ook nog het boek ‘Legends: Untold Stories’, dat in beperkte oplage verkocht zal worden. Het boek omvat 18 zeldzame foto’s van bekende figuren als Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Arthur Miller, John F. Kennedy, Patti Smith, Andy Warhol en Michael Jackson met een Ray-ban op de neus, evenals essays van invloedrijke Ray-Ban dragers zoals Iggy Pop, Pharrell en Jann Wenner.

Een rijke geschiedenisRay-Bans hebben hun oorsprong aan de luchtmacht van het Amerikaanse leger te danken. Toen luitenant John Macready na een testvlucht klaagde over de zon die zijn ogen had beschadigd contacteerde hij het optische bedrijf Bausch&Lomb om voor hem een zonnebril te creëren die hoge bescherming bood, maar er daarnaast ook nog stijlvol uitzag. In 1937 zag de eerste Ray-Ban aviator het levenslicht, en werd prompt het favoriete accessoire bij de Amerikaanse luchtmacht. Zijn doorbraak bij het grote publiek kwam er toen generaal Douglas MacArthur tijdens de Tweede Wereldoorlog op het strand van de Filipijnen gekiekt werd met een Ray-Ban op de neus.

De populariteit van de aviator steeg, maar kreeg vanaf de jaren vijftig duchtige concurrentie van een ander Ray-Ban model: de wayfarer, die gezien werd bij filmsterren en muzikanten als Marilyn Monroe, Kim Novak, James Dean en Bob Dylan. In 1961 maakte Audrey Hepburn de Ray-Ban onsterfelijk in de film Breakfast At Tiffany’s.

De Ray-Ban zonnebrillen, met de aviator en de wayfarer op kop, zijn ook vandaag nog uitzonderlijk populair. Zo populair zelfs dat het zonnebrilminnend publiek in twee kampen lijkt opgedeeld: zij die Ray-Bans in allerlei kleurencombinaties kopen en zij die de zonnebril te commercieel vinden. “Los van de publieke opinie is het belangrijk om de waarden en de rijke geschiedenis die het hart van het merk vormen te delen”, zegt Ray-Ban marketinghoofd Fabio D’Angelantonio aan Women’s Wear Daily. (KS)


De zonnebrillen van de Ambermatic verjaardagscollectie zullen over de toonbank gaan voor 219 dollar (omgerekend 170 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content