Gilles Vanpelt, zaakvoerder van The Watch House in Knokke, is gespecialiseerd in de aan- en verkoop van tweedehandse luxehorloges. Jonathan Darracott is dan weer Global Head of Watches bij het Londense veilinghuis Bonhams. Beide heren zijn als geen ander vertrouwd met de do's-and-don'ts van het beleggen in uurwerken.

Waar moeten we bij het investeren in horloges in het bijzonder op letten?

Jonathan Darracott: Puur als investering is een horloge geen goed idee. Je moet ervan uitgaan dat, op het moment dat je een horloge koopt, het onmiddellijk minder waard is bij een eventuele verkoop. Je kan zelfs stellen dat de prijs halveert. Wel gaat na verloop van tijd de waarde van bepaalde modellen stijgen, net zoals dat bij auto's het geval is. Koop dus iets waar je van houdt. Als je er achteraf winst mee kan maken dan is dat mooi meegenomen, maar het mag geen doel op zich zijn.

Bij Rolex is het zaak te investeren in sportieve stalen horloges, zoals deze Daytona. © .

Gilles Vanpelt: Investeren in horloges lijkt misschien makkelijk, maar er zijn veel valkuilen. Mijn stelregel luidt: let er nadrukkelijk op dat je geen namaakhorloge koopt. De laagste of meest aanlokkelijke prijs is zelden synoniem met een goede zaak. Het is vaak letterlijk te mooi om waar te zijn. Ik ben van mening dat je in alle vertrouwen moet kunnen kopen. Daarom beveel ik geïnteresseerden aan om te rade te gaan bij een bekende professional.

Wat is het minimumbudget om een goede investering te kunnen doen?

Vanpelt: Alles hangt af van het merk en het model, maar pakweg 5000 euro lijkt me een goed uitgangspunt.

Doen sommige merken het beter dan andere?

Vanpelt: Merken als Breguet, Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet, Omega, Panerai en Richard Mille scoren het best. Omega is wereldwijd zelfs het meest verkochte merk op de tweedehandsmarkt. Je kan stellen dat een nieuw luxehorloge de laatste jaren in het algemeen vijf tot acht procent per jaar in waarde toeneemt. Dat alleen al maakt de aankoop van een luxehorloge interessant. Eens het van de markt wordt gehaald, blijft de waarde doorgaans stijgen.

Kunnen we stellen dat limited editions altijd een goede investering zijn?

Vanpelt: Neen. Er zijn merken die met de regelmaat van de klok een beperkte oplage uitbrengen, de ene keer ter ere van een voetballer, dan weer van een formule 1-piloot. Met wat geluk zal een van die horloges in waarde stijgen - ik denk daarbij aan de Richard Mille RM 27-02 Rafael Nadal omdat er van die tourbillon slechts vijftig gemaakt zijn. Maar hoe meer een merk zich aan limited edtions waagt, hoe moeilijker het is om er winst uit te halen. Patek Philippe vormt daarop een mooie uitzondering. De Nautilus ref. 5976/1G P, die het merk dit jaar voor de veertigste verjaardag van zijn Nautilus-collectie introduceerde, zal zelfs met een aankoopprijs van 88.000 euro in waarde stijgen. De 1.300 exemplaren waren al van voor de introductie op de markt uitverkocht. Zelfs de Ref. 5711/1P Time-And-Date in platina - een beperkte oplage van 700 exemplaren - was met een kostprijs van 108.000 euro per stuk op voorhand uitverkocht. Dat zijn voor de meerwaardezoeker interessante modellen.

Van de Richard Mille RM 27-02 Rafael Nadal met tourbillon zijn er slechts vijftig gemaakt. © .

Darracott: Van het ogenblik dat de horloges meer bieden dan traditionele functies, zoals het uur en de datum, hebben ze doorgaans een grotere restwaarde. Vooral de meer zeldzame horloges, die vaak niet populair waren toen ze gemaakt werden, doen het nu goed. Een mooi voorbeeld daarvan is de Rolex Daytona Ref. 6263 'Paul Newman', werkelijk een commerciële flop ten tijde van de lancering eind jaren zestig. Rolex stopte daardoor met de productie, waardoor het horloge nu zo moeilijk te vinden is. Rolex is wel een groot bedrijf en het heeft kwaliteit altijd hoog in het vaandel gedragen. Alle modellen die in kleine oplage zijn gemaakt, doen het ontzettend goed op de tweedehandsmarkt. Ik denk daarbij aan de Rolex Sea-Dweller Ref 1665 Oman met rode khanjar (de typische dolk van Oman) of de versie met 'Qaboos', de naam van de sultan van Oman, in het Arabisch op de wijzerplaat. Dat model werd begin jaren '70 door de sultan besteld als cadeau voor de Britse SAS-soldaten die hadden meegestreden tijdens de Dhofar-opstand van 1970 tot 1976. Het is maar een voorbeeld van modellen die door hun zeldzaamheid nu erg in trek zijn. Je kan stellen dat een bijzonder kenmerk, zoals een grootzegel of een bepaalde opdruk, een horloge onderscheidt van de rest. Dat verhoogt de verzamelwaarde.

We spreken nu wel van prijzen die een stuk hoger liggen dan 5000 euro ?

Vanpelt: Het zijn maar voorbeelden. Je mag stellen dat horloges in staal - die een stuk goedkoper zijn - achteraf veel makkelijker weer te verkopen zijn omdat er nu eenmaal meer vraag naar is. Bij Rolex, dat geen beperkte oplages maakt, is het zaak om te investeren in sportieve uurwerken in staal. In een Rolex Daytona bijvoorbeeld.

Specialisten beweren dat het goed is om alleen bepaalde jaren te kopen, zoals dat ook met wijn en auto's het geval is ?

Vanpelt: Er zijn inderdaad vintage horloges waarbij het jaartal voor een groot deel de waarde bepaalt. De gespecialiseerde boeken van Guido Mondani bieden op dat vlak veel info. Maar er zijn er nog andere. Vandaag vinden liefhebbers veel info via horlogeforums of blogs en dat over elk onderwerp, van eeuwigdurende kalenders tot utility watches.

De Patek Philippe 5711/1P Time-And-Date in platina was met een prijs van 108.000 euro op voorhand al uitverkocht. © .

Kent die markt ook trends?

Darracott:Utility watches doen het zeer goed: horloges gemaakt met een bepaald doel voor ogen. Antimagnetische horloges bijvoorbeeld, of horloges om te gaan diepzeeduiken. Ik denk dan aan de militaire Rolex in beperkte oplage gemaakt voor de Royal Navy en de Special Forces. Ook andere militaire horloges en sporthorloges doen het de laatste jaren goed. De Comex van Rolex is een recente trend. Tien jaar geleden kon je nog een militaire Rolex kopenvoor minder dan 2000 pond. Vandaag betaal je makkelijk 50.000 pond of meer. De laatste die bij ons onder de hamer ging, was een Rolex Military Submariner voor 97.000 pond.

Hoe erg verschilt het aankoopgedrag bij verzamelaars wereldwijd?

Vanpelt: Horlogesverzamelaars vind je tot in de verste uithoeken van de wereld, maar er zijn wel duidelijke verschillen in het verzamelgedrag. In Europa zijn stalen horloges gegeerd, terwijl er in de Arabische Emiraten veel meer vraag is naar horloges in goud en platina, en naar exemplaren die rijkelijk bezet zijn met edelstenen. Dat soort koopgedrag is cultuurgebonden. In Rusland is dan weer veel vraag naar grote complicaties of erg zeldzame exemplaren. Aziaten houden van kleinere modellen, bij voorkeur in goud met grote horlogecomplicaties.

Wat zijn de risico's verbonden aan het investeren in een horloge?

Vanpelt: Vandaag wordt het merendeel van de luxecollectiestukken via het internet verhandeld. Mensen zijn daar sneller geneigd een (verkeerde) beslissing te nemen. Om te voorkomen dat je een model zou kopen dat niet rendabel is, informeer je je vooraf best zo goed mogelijk.