Ugg Australia, van de bekende ‘berenbotjes’, bestaat 35 jaar. Creatief directeur Leah Larson wandelt u door de geschiedenis van het merk.

1978 “Ugg Australia is begonnen als een merk voor surfers op de stranden van Zuid-Californië, het epicentrum van de ontspannen en zonovergoten levensstijl die oprichter Brian Smith voor ogen had. Smith bracht het idee mee uit Australië, waar ze al lang schapenwollen laarzen gebruikten om hun voeten op te warmen na het surfen. Hij liet het merk, dat toen nog Ugg Holding heette, registreren in 25 landen.”

1984 “Tegen het midden van de jaren tachtig werden Uggs een gevestigde waarde aan de Californische kust, helemaal van San Diego tot Santa Cruz. Je zag ze ook op straat opduiken, en zelfs in skioorden, waar veel surfers tijdens de winter naartoe trekken om te boarden.”

1995 “Toen Smith het merk verkocht aan Deckers Outdoor Corporation, transformeerde het van een surf brand naar een luxueus comfort brand. Dat bleek heel belangrijk voor ons imago : voor het eerst toonden ook beroemdheden en stylisten interesse. Iedereen herinnert zich bijvoorbeeld nog wel de beelden van Pamela Anderson in haar rode badpak en Uggs op de set van Baywatch.”

2000 “Oprah Winfrey (de populaire Amerikaanse talkshow host) riep dat ze Uggboots fanta-a-a-astisch vond en nomineerde ze voor ‘Oprah’s Favorite Things’. Dat heeft ze de afgelopen tien jaar vijf keer gedaan. Oprah’s steun heeft Ugg Australia echt gelanceerd. Plots zag je ze overal op straat. Ook sterren als Gwyneth Paltrow en Kate Moss zijn fans.”

2004 “De populariteit van Uggs zorgde ook voor veel namaak op de markt. We doen er alles aan om onze klanten te beschermen tegen producten die verkocht worden alsof ze echt zouden zijn. Namaakproducten hebben een grote invloed op de wereldeconomie. Er wordt geschat dat het jaarlijks 600 miljard dollar zou kosten.”

2006 “In 2006 hebben we onze eerste winkel geopend in New York. Want als je hen kunt overtuigen, dan volgt de rest. De Uggs staken de plas over en werden nu ook gespot op de straten van Londen en Parijs. Intussen hebben we ook concept stores geopend in Peking, Sjanghai en Tokio. Tegen het einde van dit jaar zullen er meer dan zeventig winkels wereldwijd zijn.”

2013+ “De klassieke Uggs zullen altijd in ons aanbod zitten. Onze klanten vertellen ons vaak over het eerste paar dat ze kochten, en hoeveel ze er nog van houden. Tegelijk willen ze ook nieuwe stijlen proberen, die ze het hele jaar door kunnen dragen, van casual naar chic. Voor de lente / zomercollectie hebben we die vraag vertaald naar verschillende modelletjes, zoals een sneaker, een sandaal en zelfs een teenslipper met schapenwol. We denken voortdurend na over nieuwe manieren om Uggs te integreren in het dagelijkse leven.”

DOOR ELLEN DE WOLF – SAMENSTELLING WIM DENOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content