Crèmes smeren, parfums sprayen, etiketten lezen… Wikken en wegen en dan afvinken. Het aanbod is alsmaar groter, de consument steeds beter geïnformeerd. En wij ? Wij doen het na 10 jaar Weekend Beauty Awards nog altijd even graag : onze favorieten van het afgelopen jaar vergelijken en er de beste uithalen.

De juryleden – Lene Kemps, hoofdredactrice, Delphine Stefens, beautyjournaliste en Katrin Swartenbroux, webjournaliste voor Knack Weekend, en Delphine Kindermans, hoofdredactrice, Isabelle Willot, beautyjournaliste en Aurélie Wehrlin, webjournaliste voor Le Vif Weekend – hebben de dertig geselecteerde producten uitgebreid getest en op 24 maart werden de Knack Beauty Awards uitgereikt in The Mercedes House in Brussel.

WOMEN’S FRAGRANCE LA PANTHÈRE VAN CARTIER

Huisparfumeur Mathilde Laurent laat zich voor deze nieuwe versie van La Panthère inspireren door de beroemde codes van het huis, en tekent een eigentijdse interpretatie van de Cartiervrouw : fris, vrouwelijk en vrij.

DOLCE VAN DOLCE & GABBANA

Dolce neemt je mee naar Sicilië, en naar de warme herinneringen van het ontwerpersduo aan het zonovergoten eiland. En toch blikken ze ook vooruit met eigen nieuwe ingrediënten. Het lijkt eenvoudig maar is dat niet, net zoals het vervaardigen van een fijn geborduurde Dolce & Gabbanajurk.

AWARD : NARCISO VAN NARCISO RODRIGUEZ

De Amerikaans ontwerper met Cubaanse roots gaat de verleidelijke toer op, en kiest voor een parfum dat de aantrekkingskracht tussen man en vrouw viert, en dat lang nazindert dankzij een mooi evenwicht tussen zowel ruwe als zachte kantjes.

MEN’S FRAGRANCE VALENTINO UOMO VAN VALENTINO

Neus Olivier Polge distilleert Italiaanse elegantie in een pittige doch subtiele mannengeur, die toegankelijk is en toch apart, en die lang op de huid houdt, waar hij gestaag tot zijn recht komt.

L’INCENDIAIRE VAN SERGE LUTENS

De pionier van de nicheparfumerie laat alle mogelijke hinderpalen varen, en ontwerpt zonder enige autocensuur maar in alle vrijheid een poëtisch vuurwater dat niemand onberoerd laat.

AWARD : L’HOMME IDÉAL VAN GUERLAIN

De ideale man is een mythe. Zijn parfum, een realiteit, aldus het Franse maison. Huisparfumeur Thierry Wasser brengt hem tot leven met een sprankelende, bitterzoete geur die zich vertaalt in een wereldwijd succes bij zowel mannen als vrouwen.

BEST BUDGET ULTRASENSITIVE VAN EUCERIN

Met zijn nieuwe lijn belooft Eucerin soelaas aan de hypergevoelige huid die trekt, jeukt of prikt, dankzij een formule die de huid meteen kalmeert en hydrateert, en die een beperkt aantal ingrediënten bevat, zonder onnodige extra’s die reacties kunnen veroorzaken.

AGE PERFECT HUILE EXTRAORDINAIRE VAN L’ORÉAL PARIS

Olie is de grote trend in huidverzorging, en deze combinatie van acht essentiële en acht plantaardige oliën biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De huid voelt meteen zacht aan zonder te plakken, en volgens L’Oréal gaat ze er op lange termijn ook gladder en steviger uitzien.

AWARD : LA CURE ANTI-AGE GLOBAL VAN YVES ROCHER

Met deze kuur wil Yves Rocher huidveroudering op niet minder dan tien fronten bestrijden, door met hoge concentraties krachtige werkstoffen de celvernieuwing van de huid gedurende 28 dagen extra te stimuleren.

BEST PUBLICITY SPOT THE FUTURE IS GOLD – J’ADORE VAN DIOR

Oscarwinnares Charlize Theron is al tien jaar het beeldschone gezicht van deze Diorbestseller, en dat wordt gevierd met opnieuw een filmpje van Jean-Baptiste Mondino. Haar couturejurk houdt ze ditmaal aan, terwijl ze de kijker trakteert op een acrobatische stunt waarmee ze de vertrouwde Spiegelzaal van Versailles verlaat, en resoluut kiest voor een gouden toekomst.

BLACK OPIUM – BLACK OPIUM VAN YVES SAINT LAURENT

Voor de lens van Daniel Wolfe loopt een slapeloze Edie Campbell door de straten van Sjanghai op zoek naar een shot… Black Opium. Zo blijft het huis trouw aan de geest van het oorspronkelijke parfum, terwijl de Britse it-girl moeiteloos voor een rockkantje zorgt.

AWARD : YOU’RE THE ONE THAT I WANT – N°5 VAN CHANEL

Tien jaar na zijn N°5-filmpje met muze Nicole Kidman regisseert Baz – Moulin Rouge ! – Luhrmann de Braziliaanse schone Gisele Bündchen. De Chanelvrouw van toen ontsnapte heel even aan haar verantwoordelijkheden, die van vandaag weet waar ze de grens moet trekken tussen carrière en huwelijk. En welke vrouw wil dat niet, ook al is ze geen topmodel en haar man geen Michiel Huisman of Daario Naharis ?

MAKE-UP PERFECTION LUMIÈRE VELVET VAN CHANEL

Een foundation mag je niet zien, voelen of ruiken maar hij moet wel heel veel doen. Alle imperfecties verdoezelen, je teint boosten en lang houden. In die zin heeft dit product zijn naam niet gestolen, het is perfect.

OMBRE COUTURE VAN GIVENCHY

Lekker lui met de vinger, proper en netjes met een penseel, alles mag, niks moet én alles kan. De crèmeoogschaduw gebruik je als primer, topcoat of voor kleur. Die kun je moeiteloos opbouwen en ook na enige tijd gemakkelijk retoucheren.

AWARD : KIT SOURCILS “PRO” VAN CLARINS

Een gebruiksvriendelijk palet met drie wenkbrauwpoeders voor een ideale mix en match, transparante was om die te fixeren, een lichte oogschaduw voor een open blik en al de nodige tools. Deze pro kit is een must.

NEW LINE IN BELGIUM THALA

Thala is een stad in Tunesië, een cactusvijg in het Arabisch, en sinds kort een Belgisch beautymerk met als sterproduct een serum op basis van de exotische fruitolie. Eén liter koudgeperste olie vraagt om één ton vrij van pesticiden geteelde vruchten, maar slecht een paar druppels volstaan om de huid te hydrateren en beschermen.

INDEMNE

Het Franse merk biedt kant-en-klare oplossingen voor de gevoelige, geïrriteerde of moeilijke huid op basis van plantaardige en essentiële oliën. De producten zijn probleemgericht met namen die van humor getuigen.

AWARD : HUMAN + KIND

Eind 2014 opende ICI Paris XL The Lab, een webshop met merken die je nergens anders in België vindt. Human + Kind is daar een van, een huidverzorgingslijn van betaalbare, natuurlijke multitaskingproducten die door twee milieubewuste Nederlanders die in Ierland wonen is opgestart.

FACE-CARE ULTIMUNE VAN SHISEIDO

Shiseido wil preventief werken door als eerste de immuniteit van de huid te activeren, zodat ze zich beter kan verdedigen tegen veroudering, schadelijke milieufactoren of emotionele stress. Nu het er is, klinkt het product vanzelfsprekend maar er is welgeteld twintig jaar wetenschappelijk onderzoek aan voorafgegaan.

LES ESSENCES VAN MARIA GALLAND

Malachiet tegen roodheden, zilver voor een matte teint, goud voor energie… De behoeftes van de huid worden doelgericht aangepakt met deze zeven essences die in deze zesdaagse kuur onder de dag- of nachtcrème worden aangebracht.

AWARD : SMART CUSTOM-REPAIR SERUM VAN CLINIQUE

Smart oftewel slim, in de zin dat volgens Clinique dit serum het verleden van elke huid begrijpt en haar toekomst kan veranderen. Een huidherstel op maat dus, met een serum dat enkel zijn actieve werkstoffen vrijgeeft waar en wanneer die nodig zijn.

HAIR CARE DISCIPLINE VAN KÉRASTASE

Zoals de naam aangeeft, wil Kérastase met dit gamma weerbarstig haar in bedwang houden. En dat lukt ook aardig : de perfecte brushing komt iets dichter binnen handbereik, omdat het haar glad en homogeen gemaakt wordt zonder het te verzwaren.

DERCOS NUTRIRÉPARATEUR HUILE VAN VICHY

Een 2-in-1-verzorging met plantaardige oliën, en een uv-filter die het haar in een handomdraai beschermt tegen de zon en andere milieufactoren. Het haar droogt niet uit, wordt niet stug en is gemakkelijker in model te brengen.

AWARD : ABSOLUE KÉRATINE VAN RENÉ FURTERER

Dankzij keratine en andere plantaardige bestanddelen wordt broos, beschadigd en afbrekend haar zowel van binnen als van buiten hersteld. Het haar wordt opnieuw duurzaam glanzend glad en is vooral beter beschermd.

DESIGN MY BURBERRY VAN BURBERRY

Voor zijn nieuwste parfum heeft het Britse modehuis in de dop van het flesje de hoornen knopen en gabardine van zijn wereldberoemde trenchcoat verwerkt. Een knipoog naar het verleden voor een merk dat onder leiding van Christopher Bailey beslist modern oogt.

KNOT VAN BOTTEGA VENETA

Knot – knoop in het Nederlands – is de naam van de bekende clutch van het Venetiaanse luxelederwarenmerk en verwijst naar de karakteristieke sluiting ervan. Vandaar de naam van het parfum én het gouden dopje van de flacon. En zo, met zachte rondingen en sterke lijnen, is de cirkel rond.

AWARD : GRANDIÔSE VAN LANCÔME

Mascaraborsteltjes komen in alle mogelijke vormen en maten. Bij dit model werd de steel radicaal vernieuwd. Voor meer gebruiksgemak ontwikkelde het Franse merk het gepatenteerde staafje Col de Cygne?, om in een vlotte en intuïtieve handomdraai alle wimpers te bereiken.

HIGH LUXURY CELLULAR SWISS ICE CRYSTAL DRY OIL VAN LA PRAIRIE

De ultralichte olie zorgt ervoor dat de huid beter en langer gehydrateerd is. Verder inspireert La Prairie zich op het overlevingsvermogen van planten en algen in de Zwitserse Alpen die de meest extreme en barre omgevingen kunnen doorstaan, en wil zo de huid helpen de dagelijkse verouderingsprikkels uit de omgeving tegen te gaan.

LE NECTAR DE NUIT VAN DIOR PRESTIGE

De bekende Rose de Granville speelt de hoofdrol in dit verhaal, en meer bepaald haar eerste, ontluikende knoppen, want zij zouden voor een optimaal herstel van de huidcellen zorgen. Niet onbelangrijk als je weet dat dit in de eerste plaats ’s nachts gebeurt. Net daarom kan slaapgebrek de huid sneller doen verouderen, maar dit jeugdelixir maakt alles weer goed.

AWARD : RE-NUTRIV ULTIMATE DIAMOND SCULPTING / REFINISHING DUAL INFUSION VAN ESTÉE LAUDER

Een luxeproduct bij uitstek met zwarte diamanttruffel, 24-karaats goud en Zuidzeeparels. Daarmee wil Estée Lauder de huid mettertijd meer energie geven en de productie van collageen en elastine boosten. Met ook verhelderende en verzachtende eigenschappen.

BODY CARE CACAO BODY MILK VAN NIVEA

Deze hydraterende bodymilk met cacaoboter voor droge huid ruikt niet alleen lekker, ze heeft ook een rijke formule die niet plakt en snel intrekt, en dat is altijd mooi meegenomen.

CELLULINOV VAN SISLEY

Sisley claimt met dit product de ontwikkeling van nieuwe vetcellen te beperken, de bestaande beklaagden op dieet te zetten, en hun afvoer te stimuleren. De sleutel tot succes voor een strakke huid is wel het regelmatig en flink inmasseren van deze crème, wat sowieso vochtafdrijvend en ontgiftend werkt.

AWARD : YOGI FLOW VAN RITUALS

Het Nederlandse merk verovert stilaan de wereld met zijn kenmerkende ‘verwenmomentjes’ zoals het aansteken van een geurkaars, of in dit geval zich helemaal insmeren met een rijke, schuimende en lekker geparfumeerde douchegel.

DOOR DELPHINE STEFENS & FOTO’S DIANE HENDRIKX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content