Met de 1007 springt Peugeot een beetje in het oog : de nummering met dubbele nul verwijst naar een nicheproduct en de elektrische schuifdeuren versterken die indruk. Met zijn 3,73 meter komt de 1007 in het B-segment terecht, maar zijn hoekige vorm en zijn hoogte van 1,62 meter zorgen dan weer voor ongewone verhoudingen. Met die vorm verwacht men een royaal interieur. Dat valt een beetje tegen : de rijder zit wel goed, maar hij kijkt op een grote voorpa...

Met de 1007 springt Peugeot een beetje in het oog : de nummering met dubbele nul verwijst naar een nicheproduct en de elektrische schuifdeuren versterken die indruk. Met zijn 3,73 meter komt de 1007 in het B-segment terecht, maar zijn hoekige vorm en zijn hoogte van 1,62 meter zorgen dan weer voor ongewone verhoudingen. Met die vorm verwacht men een royaal interieur. Dat valt een beetje tegen : de rijder zit wel goed, maar hij kijkt op een grote voorpartij en dat betekent dat daar veel ruimte verloren gaat. De ruimte voor de twee passagiers achterin is niet bepaald groot en het koffervolume van 178 liter is echt wel krap. Bovendien is de laaddrempel van de koffer hoog en de laadopening klein. Wel handig is de mogelijkheid om de achterstoelen over een afstand van 23 cm te verschuiven. Collega Hilde Verbiest probeerde de 1007 een tijdje uit met een 13 kilo zware peuter en een buggy en is niet bepaald enthousiast over het gebruiksgemak. Bij de pluspunten rekenen we de diverse kleine opbergvakjes. Zelf hebben we meer problemen met de krachtbron. De zeer geruisloze 1.4 liter benzinemotor is in ons geval gekoppeld aan de zogenaamde 2Tronic, een gerobotiseerde versnellingsbak. Eigenlijk gaat het om een gewone vijftrapsversnellingsbak, maar met automatische ontkoppeling. Wie dat wil, kan helemaal automatisch schakelen. Wie zelf het schakelmoment wil bepalen, doet dat met de pook (duwen of trekken) of de lepels achter het stuur (rechts opschakelen, links naar een lagere versnelling gaan). In ieder geval blijkt de motor ondermaats en ook het schakelen verloopt niet echt vlot. Uiteindelijk blijkt een beetje gas lossen voor het opschakelen het beste compromis, maar buiten de stad vinden we de acceleraties gewoon te sloom. En dat is een serieuze handicap bij het inhalen. Tot overmaat van ramp blijkt de 1.4 (die 1200 kg weegt) absoluut niet zuinig, als gemiddeld verbruik komen we uit op 8 liter/100 km, verre van een referentie. Over het weggedrag zijn we meer dan tevreden. De ophanging is een ietsje hard afgesteld, maar dat ervaren we niet als een probleem. Op zijn best is de 1007 in de stad, waar de elektrische schuifdeuren het mogelijk maken om in smalle gaatjes te parkeren. Bij het manoeuvreren is het dan weer uitkijken, omdat het gas moeilijk te doseren valt. Kortom, we verkiezen in het segment van de kleine monovolumes zonder meer de Renault Modus, al blijven we wel benieuwd naar de 1007-versie met turbodiesel. Pierre Darge