Mensen doen tegenwoordig vreemde dingen om zich van anderen te onderscheiden, bedenken we, als de magmaoranje Volkswagen Cross-polo wordt voorgereden. En constructeurs spelen gretig in op die behoefte aan meer individualiteit. De wat opvallende Crosspolo is de opvolger van de Polo Fun en duidelijk bedoeld voor automobilisten die extra aandacht kunnen gebruiken.
...

Mensen doen tegenwoordig vreemde dingen om zich van anderen te onderscheiden, bedenken we, als de magmaoranje Volkswagen Cross-polo wordt voorgereden. En constructeurs spelen gretig in op die behoefte aan meer individualiteit. De wat opvallende Crosspolo is de opvolger van de Polo Fun en duidelijk bedoeld voor automobilisten die extra aandacht kunnen gebruiken. Zo'n Crosspolo staat 15 mm hoger van de grond dan zijn doorsnee broertje, is met brede en lage banden geschoeid en krijgt er nog wat franjes bovenop. Dat alles zorgt voor 60 kg extra gewicht en een wat minder aerodynamische lijn. Dat is toch wel een beetje cynisch : in ruil voor een hogere prijs krijgt de klant twee intrinsieke nadelen. Onder de kap van onze Crosspolo steekt een driecilinder 1.4 liter TDI-motor, voorzien van een variabele turbo, een intercooler en pompinjectoren. Een indrukwekkend lijstje dat resulteert in een bescheiden 70 pk en een maximale trekkracht van 155 Nm. Op de weg zorgt die combinatie met de hogervermelde nadelen voor zeer bescheiden prestaties. Een sprintje naar de 100 km per uur duurt liefst 15 seconden en dat is toch een beetje uit de tijd. Ook het verbruik ligt hoger dan men bij zo'n kleine zou verwachten, het blijft altijd rond de 7 liter/100 km.Ondanks zijn wat stoerder uitzicht is de Crosspolo een doodgewone voorwielaandrijver, die eigenlijk nog het meest op zijn gemak is in het stadsverkeer, waar het met zijn soepele motor prettig rijden is. Hij beschikt ook over een goede grip op de weg, een bochtig parcours kan hij perfect aan. Al helt de kist wel behoorlijk over. Binnenin is overvloedig gebruik gemaakt van kunststoffen, zij het dat die een nog redelijk smaakvol en sober geheel vormen. De plaatsruimte is absoluut aanvaardbaar, ook achterin, waar de rugleuningen van de stoelen zeer verticaal staan opgesteld. Over de uitrusting kunnen we kort zijn : het noodzakelijke is aanwezig, aangevuld met centrale vergrendeling, elektrische ruiten en spiegels en zelfs een manuele airco. En natuurlijk met de eyecatchers, de kleurige zitjes. Met een prijs van 16.390 euro valt de Crosspolo bijna 3000 euro duurder uit dan zijn braver uitziende broer met dezelfde motor. Dat is exact de prijs die wordt betaald voor een vleug aandacht en allure. Wie meer pit zoekt, kan de versie met 1.9 TDI-motor kopen, die heeft 100 pk. Maar we nemen aan dat de kopers in de eerste plaats gevleid zijn door de opvallende look, door het beoogde onderscheid. Motor : turbodiesel met drie cilinders, met een slagvolume van 1422 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 70 pk/51 kW bij 4000 toeren/minuut en maximale trekkracht van 155 Nm bij 1600 toeren/minuut. Afmetingen : 392,5 cm (l), 167,1 cm (br), 149,9 cm (h) en 246,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 270-1030 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,9 (stad), 4,3 (buiten stad), 4,9 (mix). CO2-uitstoot : 124 gr/km. Prijs, inclusief btw : 16.390 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 206,56 euro. Andere versies : 1.2 (14.670 euro), 1.4 (16.520 euro), 1.6 (18.010 euro), 1.9 TDI (17.430 euro). pierre darge