Zelden gebeurt het dat we een zomermodespecial afsluiten terwijl de bloesems in de knop staan en de terrasjes al vol zitten. Meestal is februari een regenachtige en donkere maand. Deze keer volstaat het om de prille lentelucht op te snuiven, et voilà : inspiratie op overschot. De zonnestralen doen zin krijgen in de zomerkleuren, in nieuw, in vers, in anders.
...

Zelden gebeurt het dat we een zomermodespecial afsluiten terwijl de bloesems in de knop staan en de terrasjes al vol zitten. Meestal is februari een regenachtige en donkere maand. Deze keer volstaat het om de prille lentelucht op te snuiven, et voilà : inspiratie op overschot. De zonnestralen doen zin krijgen in de zomerkleuren, in nieuw, in vers, in anders. Mode gaat gelukkig ook over veel meer dan shoppen. Het is een voortdurend veranderend fenomeen, dat zich even veel naast de catwalk afspeelt als erop. Het bijenkorfkapsel van de Britse zangeres Amy Winehouse, bijvoorbeeld, is net zozeer een beeld van deze tijd als het toenemende aantal vrouwen dat zich niet meer aan een alles overheersend schoonheidsideaal wil spiegelen. Neem nu het feit dat rijpere vrouwen weer welkom zijn op de buis. Of vrouwen die niet op de eerste rij stonden toen de schepper de zeven schoonheden uitdeelde. Dat bewijst het succes van de Amerikaanse reeks Ugly Betty, die vanaf half maart op antenne gaat, of dichter bij huis, de mensen die meeleven met Sara, de telenovelle van VTM. Ook Chloë Sevigny, ons covermeisje van dit seizoen, is geen klassieke schoonheid. Ze heeft lodderogen, is geen wandelend potlood, maar heeft des te meer lef en karakter. Niet moeders mooiste, maar toch een rolmodel. Het mag op het eerste gezicht antimodisch klinken, dat is het niet. Het is niets meer dan een reactie op de levende barbiepop. Linda Asselbergs onderzocht het fenomeen in het artikel "De wraak van het lelijke eendje". Waarmee ik naadloos kan aansluiten op de capriolen van de Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs, die het voorbije jaar een spectaculaire gedaanteverwisseling onderging. Zijn ongezonde nerdlook ruilde hij in voor het lichaam van Superman, zijn drugsverslaving ruilde hij in voor diamanten. Onder modeadepten is dat al genoeg voer om over te roddelen (ook daarover leest u alles in deze editie), in één adem werd ook zijn talent ter discussie gesteld. Is Marc Jacobs een van de grootste ontwerpers van onze tijd ? Hij is alleszins een van de slimste. Hij maakt kleren en accessoires tussen 10 en 25.000 euro. Voor zijn eigen merk, én voor Louis Vuitton, het Franse huis waar hij al elf jaar creatief directeur is. Sinds hij in de vroege jaren negentig ontwierp voor het brave merk Perry Ellis, wist hij in de kijker te lopen. Toen was dat met grunge, waarvoor hij de deur werd gewezen. Dit seizoen deed hij het met een surrealistische collectie voor zijn eigen merk, en met handtassen met vrouwonvriendelijke moppen op geprint voor Louis Vuitton. Of dit van hem een grote ontwerper maakt ? Zeker is dat hij een briljante stilist is. Als geen ander weet hij hoe de wind zit. Marc Jacobs is niet enkel wat je draagt, het is ook hoe je iets draagt. Zijn sfeer zit in kleurencombinaties, in kleren die een zweem van nostalgie uitademen. Hij begrijpt heel goed dat mode niet gaat over een kledingstuk dat het ene seizoen in is, en het volgende uit. Hij ziet het grotere plaatje, erkent dat mode een constante evolutie is. Een stroom waar hij meer dan één steentje in wil verleggen. Dat er dit seizoen bijvoorbeeld zoveel kleur in de collecties zit, is mede dankzij Jacobs. Niet door zijn collecties voor deze zomer, maar door wat hij zes jaar geleden al deed : geel en frambozenrood introduceren in onze garderobe. Zijn neus voor wat u over enkele jaren wil dragen, is onfeilbaar. Dat alleen al maakt hem tot een erg relevante ontwerper. Reacties : catherine.ongenae@knack.beTESSA VERMEIREN BLIJFT BLOGGEN !Op www.weekend.be Cathérine Ongenae