Audi heeft sinds kort een nieuwe, wat hoekiger designstijl uitgewerkt die de nieuwe A3 meteen een wat stoerder uitzicht geeft. Dat is geen boerenbedrog, want diverse elementen maken duidelijk dat het merk in de toekomst de sportieve kaart wat nadrukkelijker wil gaan uitspelen. De A3 werd iets breder en langer en tegelijkertijd iets lager, terwijl zijn wielbasis met liefst 6,5 centimeter groeide, zodat de passagiers achterin eindelijk de ademruimte krijgen waar ze recht op hebben. Maar ook de ophanging wer...

Audi heeft sinds kort een nieuwe, wat hoekiger designstijl uitgewerkt die de nieuwe A3 meteen een wat stoerder uitzicht geeft. Dat is geen boerenbedrog, want diverse elementen maken duidelijk dat het merk in de toekomst de sportieve kaart wat nadrukkelijker wil gaan uitspelen. De A3 werd iets breder en langer en tegelijkertijd iets lager, terwijl zijn wielbasis met liefst 6,5 centimeter groeide, zodat de passagiers achterin eindelijk de ademruimte krijgen waar ze recht op hebben. Maar ook de ophanging werd stevig onder handen genomen, waarbij de torsieas achteraan vervangen werd door een efficiëntere meerarmige achtertrein. Binnenin ademt de A3 kwaliteit : een zeer degelijke afwerking gaat er hand in hand met zeer sobere, fraaie materialen. Het dashboard is erg Duits en buitengewoon overzichtelijk, terwijl stuurwiel en de Z-vormige handrem opvallen door stevigheid. Ook de stoelen bieden prima steun en die van de rijder is zelfs in de hoogte verstelbaar. Een easy entry-systeem zorgt voor een min of meer probleemloze instap naar achter. Ter kennismaking opteerden we voor de 2-liter-benzinemotor FSI, dat wil zeggen met directe inspuiting die niet toevallig aan een handgeschakelde zesbak werd gekoppeld. Directe benzine-inspuiting werd al in 1955 door Mercedes in raceauto's uitgeprobeerd maar verwierf slechts recentelijk een plaatsje in de serieproductie. De technologie maakte een grote sprong voorwaarts door ze aan de flexibiliteit van de elektronica te koppelen, iets waarin Mitsubishi een koploper was. Rechtstreekse inspuiting resulteert in een optimalere verbranding en dat betekent betere prestaties en een schonere uitlaat. Bovendien kan de motorsturing zo worden geprogrammeerd dat bij lage belasting een gedeelte van de verbrandingskamer met een armer mengsel (meer lucht, minder benzine) wordt gevuld. In de praktijk haalt de 2 liter probleemloos de Euro 4-norm, levert een vermogen van 150 pk, en een koppel van 200 Nm, zij het vanaf 3250 toeren/minuut. Op de weg vertalen die kwaliteiten zich in een zeer bruikbaar en direct potentieel, al moet men voor zéér snedige prestaties ietsje hoger in de toeren klimmen. Kortom, de A3 is een coupé voor rijders die willen vooruitkomen en de prima ophanging, gekoppeld aan de precieze, elektrische stuurbekrachtiging zal ook de veeleisende automobilist niet teleurstellen. Terwijl de goede huisvader dan weer tevreden kan zijn met het verbruiksgemiddelde van 6,9 liter. Al denken we dat die misschien voor de 1.6 (4500 euro goedkoper) kiest. Pierre DargeDe A3 is een coupé voor rijders die willen vooruitkomen en zal ook de veeleisende automobilist niet teleurstellen.