Deze rubriek bericht over eten en drinken, brengt restaurantnieuwtjes en signaleert nieuwe producten.

Drie bekende, vooruitstrevende Nederlandse koks trokken samen met een fotograaf en een gids, op uitnodiging van sojasaus-brouwer Kikkoman, op culinaire bedevaart naar Japan. Uit de opgedane impressies over de Japanse eetcultuur ontstond het prettig verpakte boek Retour Japan, zoektocht naar culinaire schoonheid. De drie kokende globetrotters zijn: Jean Beddington, de vrouwelijke kok die in haar Amsterdamse restaurant Beddington’s een eigen kookstijl ontwikkelde door Japanse, Engelse en Nederlandse invloeden en ingrediënten te mengen; kok Ron Blaauw, die al langer openstaat voor vreemde culturen en die onderweg heel wat van de overwegend sobere recepten selecteerde en noteerde; en Mandy de Jong, chef-kok van het Amersfoortse restaurant Mariënhof (één Michelinster), die ook haar steentje bijdroeg door makkelijk te realiseren, oosters geïnspireerde recepten toe te voegen. Het eerste deel van het boek is gewijd aan de geschiedenis en de fabricage van natuurlijk gebrouwen Japanse sojasaus. In het tweede deel komen de Japanse eetcultuur en de internationale invloeden aan bod. Deel drie, de hoofdmoot van dit boek, gaat naar een verzameling gevarieerde recepten. Het trio was zo verstandig om niet alleen recepten op basis van sojasaus te vergaren.

Uitg. Tirion, 905 fr., 22,43 euro.

In 1994 startte Christoffel Remaut met het project Brasserie ‘P’ in een mooi oud herenhuis met prachtige salons in de Gentse Sleepstraat. De opzet was een goede brasserie met fijne keuken, in een stijlvol kader, maar zonder drempel en met democratische prijzen. P werd een vaste stek voor een gevarieerde cliëntèle. Christoffel Remaut wil echter een nog betere P en verhuist de huidige brasserie per 1 september naar de New-Yorkstraat 2P, gelegen in de Muide, die door de stad als ‘herwaarderingsgebied’ is opgenomen. De nieuwe P zal groter en groener zijn, met een zee aan parkeergelegenheid en… een klein theater. Tot 25 augustus blijft de oude P open. Een maand later wordt op het oude adres een unieke bed & breakfast geopend. Deze place to sleep herbergt slechts één grote suite met haard, keukentje, tuin en sauna en biedt plaats voor maximaal zes personen (± 15.000 fr., 371,84 euro per nacht). Info: Tel. 09-223 81 58.

Het Informatiecentrum van de Olijfolie lanceerde zijn informatieve website (www.olijfolie-info.net), opgebouwd rond zes thema’s: geschiedenis en productie, kwaliteit en kenmerken, keuken en recepten, smaken en geuren, gezondheid, tips en weetjes. Het Informatiecentrum is een initiatief van de Europese Commissie, die de consumptie van olijfolie in de Europese Unie wil promoten.

Shebeen is een nieuw Zuid-Afrikaans eetcafé, waar je een uitgebreid gamma Kaapse wijnen en aperitieven kan degusteren. Voor de kleine honger zijn er snacks, en op de eerste verdieping is er een Afrikaans ingericht restaurant waar men kan dineren met aangepaste Kaapse wijnen en sfeervolle achtergrondmuziek.

Shebeen, Kaaps degustatiehuis, elke dag open vanaf 17 u., in het weekend vanaf 14 u. Vlasmarkt 1, 2000 Antwerpen. Tel. 0486-52 65 49.

Delhaize De Leeuw geeft extra kleur aan de zomer met een frisse tomatensorbet. Deze originele bereiding is gemaakt van tomatenpuree uit Zuid-Italië, citroensap, glucosesiroop en zout. Opgediend in een glas met een decoratief basilicumblaadje of takjes bieslook biedt een bolletje tomatensorbet een welkom alternatief voor de traditionele, vaak smaakverlammend zoete vruchtensorbets, die als tussengerecht worden geserveerd tijdens feestelijke maaltijden. Als koud voorgerecht kan een bolletje sorbet de rauwe tomaat vervangen of dienen als extraatje bij serranoham, gerookte zalm of mozzarella met basilicum. In koude soepen, zoals een vichyssoise, zorgt het rode bolletje voor een ludieke, kleurrijke noot. Bij warme voor- of hoofdgerechten creëert de tomatensorbet een warm-koudeffect. Het gekoelde hapje past ook bij brochettes, gegrilde scampi’s, warme geitenkaas met tijm, een boekweitwafeltje met kaas of tempura van scampi’s.

Te koop in de afdeling diepvriesgroenten van Delhaize (89 fr., 2,21 euro voor een vlootje van 500 ml).

Het zomernummer van spijs&drank – een must voor wie eten en drinken even belangrijk vindt als ademen – is te koop in uw krantenwinkel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content