De nieuwe Renault Laguna is een stuk eleganter en aerodynamischer geworden dan zijn voorganger en werd ook nog eens 9,5 cm langer. Omdat de wielbasis met slechts 1 cm toenam, werd het interieur nauwelijks groter, maar dat was niet echt nodig. Ook op de achterbank is er meer dan voldoende ruimte voor de knieën, het is eerder in de hoogte dat de wagen wat meer ruimte kon gebruiken. In het algemeen valt ook een hogere afwerkingskwaliteit op.
...

De nieuwe Renault Laguna is een stuk eleganter en aerodynamischer geworden dan zijn voorganger en werd ook nog eens 9,5 cm langer. Omdat de wielbasis met slechts 1 cm toenam, werd het interieur nauwelijks groter, maar dat was niet echt nodig. Ook op de achterbank is er meer dan voldoende ruimte voor de knieën, het is eerder in de hoogte dat de wagen wat meer ruimte kon gebruiken. In het algemeen valt ook een hogere afwerkingskwaliteit op. Onder de kap is er keuze tussen liefst zeven krachtbronnen, drie benzinemotoren (110 à 170 pk) en vier zelfontbranders (110 à 175 pk). Van de 2.0 dCi bestaan er zelfs drie versies, waarvan we de versie met 150 pk meenamen op verkenning. Die motor is een ouwe getrouwe, werd aan een manuele zesbak gekoppeld en valt meteen op door zijn snedigheid én door zijn stille werking. Alhoewel de Laguna ondanks verscheidene gewichtsbesparende ingrepen iets zwaarder werd dan zijn voorganger, trekt hij zich met deze motor uitstekend uit de slag. Het gemiddelde verbruik haalt met 7.0 liter / 100 km absoluut geen records, maar blijft binnen de perken. De keuze voor een directer stuur, gekoppeld aan een uitstekende wegligging, onderstreept de beoogde rijkwaliteiten van deze dynamische gezinsberline, die gezwind en koersvast door de bochten gaat. Ondanks die kwaliteiten werd een harmonieus compromis gevonden met het rijcomfort, dat zonder meer uitstekend is. Daardoor komt de Laguna als een prima reiswagen uit de verf, met een stuur dat in twee richtingen verstelbaar is en met zowel de computer als de airco standaard gemonteerd. Opmerkelijk is de aanwezigheid van een vervuilingssensor, die het gehalte van zowel CO als Nox detecteert en desgevallend geheel automatisch de luchtrecirculatie op gang brengt. Er is ook een gekoeld handschoenenkastje, terwijl de handrem elektrisch geactiveerd wordt via een klein klepje op de middenconsole. Zowel de actieve als de passieve veiligheid (stabiliteitscontrole, ABS, twee zijdelingse airbags aan elke kant) staan op een hoog niveau. Wie reiswagen zegt, denkt aan modulariteit en laadvolume. Met de achterbank op zijn plaats beschikt de Laguna al over een aardige 450 liter, met de bank neergeklapt wordt dat een indrukwekkende 1377 liter. Alleen jammer dat er bij die configuratie geen echt vlakke vloer ontstaat. Wie met iets minder pit tevreden is, vindt al een Laguna turbodiesel (dan wel met een 1.5 liter) vanaf 23.100 euro. En als om de klant te overtuigen van het sérieux van deze generatie wordt drie jaar garantie (tot 150.000 km) gegeven. Door Pierre Darge