nieuwe mobiliteit
...

nieuwe mobiliteitTrouwe lezers weten dat we op autosalons nadrukkelijk uitkijken naar concept cars - al wordt met die omschrijving tegenwoordig wat losjes omgesprongen. In Frankfurt speurden we naar trends, en dit is wat we vonden: zuinigheid, mobiliteit, modulering, en schaamteloos snel en luxueus. Het meest verbazingwekkende product kwam uit een onverwachte hoek. De Carver van het Nederlandse studiebureau Brink Dynamics is een opvallende driewieler met het rijgedrag van een motorfiets, die toch de bescherming biedt van een auto. Voorwiel en cabine leggen zich in de bochten, als het moet zelfs in een hoek van 45 graden. En dat terwijl de achterin gemonteerde motor samen met de achterwielen als een blok op de weg blijft. In Frankfurt stonden een paar prototypes te kijk, op de video zagen we er eentje rijden. De wendbaarheid ervan was bepaald overtuigend. De Carver wordt aangedreven door een viercylinder 660 cc-motor met turbo en intercooler die 65 pk op de achterwielen overzet, en is gekoppeld aan een manuele vijfbak. Volgens de makers moet het ding, dat plaats biedt aan twee inzittenden in tandem, voor een dynamic ride zorgen. En omdat de de Carver maar 1,20 m breed is en slechts 580 kg weegt, kan hij ook in druk verkeer aardig uit de voeten. De topsnelheid bedraagt 190 km/u en de verwachte prijs wordt op 40.000 euro (1,6 miljoen fr.) geraamd. Over het verbruik blijven de ontwerpers opvallend discreet. Dichter bij huis en bij de productie staat de C1 van BMW, die al eerder werd getoond en nu productierijp is. De bedoeling van de ontwerpers is duidelijk: de vastlopende mobiliteit ontlopen door een motorfiets te bouwen, zonder de traditionele nadelen ervan. Het gebrek aan veiligheid en aan bescherming tegen het barre weer, worden door de meesten als de belangrijkste obstakels gezien om met de motorfiets op pad te gaan. De C1 krijgt een frame dat doorloopt in het dak, twee beschermende schouderstukken, twee veiligheidsgordels en een geïntegreerde hoofdsteun. Het windscherm is van gelaagd glas en voorzien van een ruitenwisser. Het geheel biedt volgens de Beierse makers zoveel bescherming, dat de Duitse en Spaanse autoriteiten zelfs hun zegen gaven om zonder helm met de C1 te rijden. De motorscooter krijgt een watergekoelde 125 cm3-motor, die 15 pk aflevert en gemiddeld niet meer dan 2,9 liter per 100 km verbruikt. Hij heeft een noodzitje voor de bijrijder (helm verplicht), een reeks opties (waaronder ABS en centrale verwarming) en wordt bij Bertone in Turijn ineengezet. De productie begint deze herfst, de verkoop in de lente van volgend jaar. zuinigerHet thema zuinigheid duikt opnieuw en in alle hevigheid op. De lichtgewichtversie van de Volkswagen Lupo (met een verbruik van 3 liter diesel/100 km) kreeg in Frankfurt veel navolging. Bij Honda stal de hybride Insight de show. Voorzien van een driecilinder benzinemotor met een slagvolume van 995 cm3, en geholpen door wat batterijen en een elektrische motor van amper zes centimeter dik, moet deze Honda genoeg hebben aan 3,4 liter benzine/100 km. En dat terwijl de CO²-uitstoot beperkt wordt tot een uitzonderlijk lage 80 gram/km. De elektriciteit wordt door de ontploffingsmotor geleverd, zodat de Insight geen beroep hoeft te doen op externe aanvoer. Met een gewicht van 835 kg en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25, haalt de tweezitter een top van 180 km/uur, en sprint hij in 12 sec. vanuit stilstand naar 100 km/uur. Volgens de ontwerpers is de Insight bedoeld voor de lichtgroene klant, die ecologisch bewust leeft maar ook rijgenot verlangt. We zien de Insight vanaf volgende lente op de Duitse wegen, nog niet op de Belgische. Ook Nissan wil dat ecologie en rijplezier hand in hand gaan, en stelde op het salon een Green Fun-concept voor, de vierzitter Cypact sportcoupé met turbodieselmotor. Common Rail-injectie, een optimale verbranding en een motorblok van lichte metalen, zorgen voor een gemiddeld verbruik van 3,4 liter diesel/100 km. Mitsubishi zweert bij de directe benzine-injectie, die op ongeveer alle modellen verkrijgbaar wordt, en monteert die in de experimentele SUW Compact.. De 1,1 liter-benzinemotor krijgt een automatische Stop & Go-modus, die de motor doet afslaan bij stilstand. Als de rijder het ontkoppelingspedaal indrukt, slaat de motor weer aan. Gekoppeld aan een stroomlijn met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.30, moet de SUW Compact in staat zijn om met 3,8 liter benzine 100 km ver te komen. Opel ziet de wedloop naar een lager verbruik enigszins anders, en zette als bewijs daarvan de G90 op wielen. De experimentele vierzitter met een herkenbare neus vertrouwt op de klassieke ontploffingsmotor en krijgt de Ecotec-motor van de Corsa, met een cilinderinhoud van 973 cm3. Dankzij holle nokkenassen, een gesofisticeerd motormanagement en lichtgewichtmaterialen, weegt deze Ecotec-motor slechts 80 kg. Er is bijzonder hard aan de aërodynamica gesleuteld, zodat een onwaarschijnlijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0.22 werd bereikt. Dat cijfer wint nog aan waarde, als je weet dat de G90 met een realistische lengte van 3,99 meter toch zeer compact uitvalt. De lichtgewichtconstructie - men gebruikte systematisch aluminium en magnesium - leverde een totaalgewicht van 750 kg op, voor een capaciteit van vier personen welteverstaan. Daarmee mikken de ingenieurs op 3,88 liter benzine/100 km. aluminium en moduleringDe meestbekeken auto van het salon was ongetwijfeld de Audi A2, de eerste aluminium auto die in een grote oplage wordt gebouwd. Door gebruik te maken van een aluminium spaceframe valt de kas zo'n 40 procent lichter uit, en weegt deze vierzitter slechts 895 kg. Ondanks de compacte afmetingen (3,82 meter lang) is er voldoende plaats voor de inzittenden, voor wie de vloer achterin lager ligt. Daar kunnen de stoelen ook worden opgevouwen of uitgebouwd, en doe-het-zelvers zullen verheugd zijn over de service module. De radiatorrooster is vervangen door een klep, waarachter de vuldoppen voor motorolie en wasvloeistof zitten. Echte service moet slechts om de twee jaar, of na 30.000 km. Voorzien van een driecilinder 1,4 liter- TDI-motor, heeft de A2 genoeg aan 4,2 liter diesel/100 km. En hij staat over een paar maanden in de showroom. Citroën herleeft eindelijk, en speelde in Frankfurt met de Pluriel de kaart van het moduleren uit. De Fransen omschrijven hun product als onklasseerbaar en vragen daarmee om een exacte definitie. De compacte vierzitter (3,92 meter lang) heeft een linnen schuifdak, dat helemaal naar achteren kan worden geschoven en dan - met achterruit en al - in de valse vloer verdwijnt. Als de langsbogen worden afgenomen, ontstaat een cabrio waarvan de achterzitjes in de vloer kunnen worden weggemoffeld. Klapt men het onderste deel van de achterklep omlaag, dan ontstaat een pick-up. Kortom, de Pluriel heeft vele gezichten, en wil met die polyvalentie het toekomstige publiek verleiden. Afspraak begin volgende eeuw. We eindigen zonder beperkingen en zonder schaamte, in luxe en snelheid. Met de BMW Z9gran turismo en de Bugatti 18/3 Chiron, genoemd naar Louis Chiron, een beroemd racer in de jaren '20 en '30. Het model is minder lelijk dan de berline, en verrast door de centraal gemonteerde motor met... 18 cilinders, netjes verdeeld in drie banken van zes. Het geheel bezit een slagvolume van 6,3 liter, is goed voor 555 pk en moet ruim de 300 km/uur kunnen overschrijden. Voor een merk van de Volkswagen-groep een wat elitaire betrachting. Pierre Darge