Het worden opwindende tijden voor de kleine auto. Zo'n 32 % van de moderne consumenten in Europa kopen nu al een kleine auto en onderzoek laat vermoeden dat in het jaar 2000 35 % van alle nieuwe auto's uit het segment van de Ford Fiesta, de Volkswagen Polo en de Opel Corsa zullen komen. De belangstelling van de constructeurs voor het verschijnsel houdt daar echter niet op. Renault zorgde met de Twingo al voor een zeer persoonlijke vormgeving, en volgend jaar waagt Mercedes zich met de A-klasse aan een ultrakorte vierzi...

Het worden opwindende tijden voor de kleine auto. Zo'n 32 % van de moderne consumenten in Europa kopen nu al een kleine auto en onderzoek laat vermoeden dat in het jaar 2000 35 % van alle nieuwe auto's uit het segment van de Ford Fiesta, de Volkswagen Polo en de Opel Corsa zullen komen. De belangstelling van de constructeurs voor het verschijnsel houdt daar echter niet op. Renault zorgde met de Twingo al voor een zeer persoonlijke vormgeving, en volgend jaar waagt Mercedes zich met de A-klasse aan een ultrakorte vierzitter, waarvoor de kopers nu al warm worden gemaakt. Ongeveer op hetzelfde moment zal MCC (een joint venture van Mercedes en SMH, de Zwitserse uurwerkenfabrikant die met de Swatch de wereld verbaasde) de Smart, een tweezitter met een lengte van slechts 2,50 meter, op de markt brengen. Wie dacht dat de inspanningen van Ford in dat segment met de Fiesta waren gefinaliseerd, weet sinds het salon van Parijs beter. Vertrekkend van hetzelfde platform werd door de ploeg rond ideeënman Chris Clements de Ka gebouwd, die even kort is als zijn naam en bovendien een opwindend design laat zien. Dat er wat roert bij Ford was al merkbaar bij de lancering van de Scorpio, waarvan het design op zijn zachtst gezegd gemengde gevoelens opriep. ?Vele journalisten vonden 'm lelijk, en het klopt dat hij minder goed verkoopt dan verwacht, maar hij had tenminste een gezicht?, zegt Richard Parry-Jones als we samen dineren in de salons van het Parijse hotel Prince de Galles. De man is vice-president van Fords wereldcentrum dat verantwoordelijk is voor de studie en ontwikkeling van wagens met kleine en middelgrote motoren. ?Bij Ford delen we de kopers grosso modo in vier categorieën in. De traditionalists, de survivors, die prijsbewust zijn en vinden dat iemand anders de staat de problemen maar moet oplossen, de liberals en de achievers, die de risico's niet schuwen. De eerste twee groepen waren altijd al in onze producten geïnteresseerd, de twee laatste kunnen er nu ook niet meer omheen. The Ka makes people think about Ford. Het is een kleine auto waarmee je je manifesteert.? Dat laatste ligt zonder twijfel aan de opvallende, maar aantrekkelijke styling. Terwijl de Twingo zo apart oogt dat hij noodgedwongen een deel van het publiek links laat liggen, is de Ka kort en aantrekkelijk. Sleutel tot de vormgeving is het new edge-design, dat ronde en gespannen lijnen harmonieus samenbrengt en daarmee resoluut afstapt van de al te bolle, amorfe vormen die tot een zekere vormeloosheid hebben geleid omdat er geen enkel verband meer was met de onderliggende mechaniek. Kort en krachtig : de Ford Ka.