GETEMDE TURBO
...

GETEMDE TURBOWe kennen meer Porsche 911-rijders, die buiten hun wil om in het decorum zijn beland, dan chauffeurs van andere wagens. Niet helemaal onlogisch als men weet dat de Duitse sportwagen door zijn "ouderwetse" lay-out altijd al een delikate auto was voor wie 'm op de grens van zijn mogelijkheden wilde rijden. Door de alles-achterin-filozofie viel hij bij het uitbreken nauwelijks nog terug te halen. De nieuwe 911 turbo die het onwaarschijnlijke potentieel van 408 pk toegespeeld kreeg, werd daarom van een permanente vierwielaandrijving voorzien èn van een pak elektronische high tech, die erover waakt dat de al te entoesiaste chauffeur zichzelf niet in de vernieling rijdt. Zelfoverschatting wordt nu niet meer per definitie afgestraft, maar dat wil nog niet zeggen dat Porsches meest potente produkt een doetje is. Tenslotte is zijn vermogen ongeveer dat van een Formule 1 uit de jaren zeventig, al zorgt zijn gewicht van 1500 kg ervoor dat die vergelijking verder mank loopt. De acceleraties zijn zonder meer indrukwekkend, maar tegelijkertijd ook gesofistikeerd. De Duitse wijsheid zorgde voor twee kleine turbo's die dus snel maar ook voorspelbaar en evenwichtig voor de krachtenopbouw zorgen waardoor de wagen nooit met de rijder op de loop gaat. Merkwaardig is dan weer dat ondanks alle superlatieven die bij zo'n hardrijder opduiken, het hart van een sobere eenvoud is. De vertrouwde luchtgekoelde 3,6 liter/zescilinder-boxermotor telt slechts twee kleppen per cilinder en één nokkenas per cilinderbank. Indrukwekkend is de omringende technologie : een kanjer van een intercooler, twee turbo's en een vierwielaandrijving die niet alleen licht is, maar ook voorzien werd van een visco-koppeling tussen beide assen. Dreigen de achterwielen door te spinnen, dan zorgt die ervoor dat de voorwielen hun deel van het werk krijgen. De achteras werd bovendien voorzien van een sperdifferentieel dat 25 % spert bij acceleratie en 40 % bij het afremmen zodat de stabiliteit ook daar gewaarborgd blijft. LUXEBEESTDat laatste is geen luxe omdat het meest indrukwekkende aspekt misschien nog het vermogen tot vertragen is, waarbij het ABD-regelsysteem er keurig over waakt dat men bij bruusk remmen nooit aan het slippen gaat. In principe zijn we daar niet zo voor gewonnen, maar met zo'n potentieel en ondanks het goed doseerbare rempedaal moet elk zinnig mens toegeven dat de techniek bij zoveel krachten gewoon de meerdere is van de mens. Achter het stuur vindt men het vertrouwde instrumentarium en een dito zitplek terug. De versnellingsbak schakelt vlot en nauwkeurig, al moet men bij het acceleren de toerenteller nauwlettend in het oog houden, want de naald zit zo bij het rood dat op 6500 toeren begint. Dat heeft natuurlijk met de zesbak te maken, die ook toelaat om bij 140 km/uur tegen 3000 toeren/minuut te cruisen. Opmerkelijker is dat de 911 turbo nog altijd als een achterwielaandrijver rijdt en reageert, maar met bijgevijlde tanden en beter kontroleerbaar. Bij het wat te snel ingaan van een bocht reageert hij lichtjes onderstuurd, maar wat extra gas volstaat om 'm achteraan wat bij te sturen volgens het aloude maar zo goed als vergeten principe dat de voorwielen met het stuur en de achterwielen met het gaspedaal gestuurd worden. De wagen is niet alleen komfortabel, hij blijkt ondanks zijn top van 291 km/uur ook perfekt in de stad te rijden en ondervindt daar alleen wat ongemak van zijn bonkharde laagprofielbanden. Op tempo is hij zonder meer heerlijk, al wil hij op de snelweg wel zijn eigen weg gaan bij spoorvorming. Vervelend zijn de slecht rijdende en veel te traag reagerende medechauffeurs ; en het massieve uitzicht van de achterspoiler, die de zware achterpartij met het bredere spoor wat al te zeer benadrukt, vonden we niet mooi. De prijs van 4,7 miljoen frank wordt door de kwaliteit gestaafd en wie dat wat te veel vindt, moet even wachten op de Boxster die er volgend jaar aankomt en waarvan steeds meer aanduidingen laten vermoeden dat hij "maar" zo anderhalf miljoen zal kosten. PIERRE DARGEPorsche 911 turbo : vierwielaandrijving en superieure remmen.