VEILIGHEID EERST
...

VEILIGHEID EERSTDe opvolger van de in 1988 gelanceerde Vectra, waarvan inmiddels 2,5 miljoen eksemplaren werden verkocht, sluit qua afmetingen aan bij zijn voorganger : de vierdeurs werd uiterlijk slechts 4 cm langer en een paar millimeter breder ; zowel vooraan als achteraan werd het spoor respektievelijk 6,4 en 4,7 cm breder ; de wielbasis groeide met vier centimeter en de voorruit werd 4,5 cm verder naar voren geplaatst, waardoor binnenin meer ruimte vrijkwam. Achteraan nam de knieruimte met 2,7 cm toe, de hoofdruimte met 1,3 cm. Door het koetswerk eleganter te maken, kon de luchtweerstandskoëfficiënt tot 0.28 worden verlaagd, de laagste in deze klasse. De technici onderstrepen graag de mogelijkheden van de nieuwe voorophanging die volgens het DSA-principe (van Dynamic Safety) werkt : bij het wiel met de beste greep op de weg, wordt het toespoor groter waardoor de wagen niet uitbreekt. Gekombineerd met de multi-link achterophanging en de toegenomen spoorbreedtes zorgt dat voor een onberispelijke wegligging, ook in moeilijke omstandigheden. De zorg om de veiligheid blijkt verder ook uit het standaard monteren van ABS-remmen, de 17 % kortere remweg en het voorzien van grote airbags, die opgeblazen worden door gas onder druk dat uit een stalen cilinder ontsnapt. Opmerkelijk is de binnenkort gepatenteerde oplossing waarbij de pedalen bij een ongeval loskomen (!) zodat de risico's op voet- en beenverwondingen een stuk minder worden. Het aanbod van motoren die op benzine rijden, gaat van een 1.6 liter/viercilinder (75 pk) tot een V6 van 2.5 liter, die al 170 pk op de voorwielen overzet. Daarnaast is er ook een 1.7 turbodiesel. Behalve de 1.6 en de turbodiesel behoren alle motoren tot de zuinige Ecotec-familie met vier kleppen per cilinder. De 1.8-, 2.0- en 2.5-literversies krijgen bovendien een variabel inlaatspruitstuk mee, waarbij dank zij een systeem van vier kleppen de door de lucht afgelegde weg in lengte verschilt : een langere weg bij lage toerentallen, een kortere bij hoge. In het eerste geval wordt het koppel verhoogd, in het tweede het vermogen, zodat de karakteristieken van de motor zich als het ware aanpassen aan de situatie. NAVIGATIESYSTEEMZelf reden we de 2.0- en de 2.5-versies. De eerste versie is wat nerveuzer, de tweede wat bezadigder van aard, met de nadruk op soepel rijden. Het meest onder de indruk waren we van het navigatiesysteem waarmee we vanuit Eurodisney feilloos naar onze koffieafspraak bezijden het Parijse Place des Vosges reden. Van de chauffeur wordt alleen verwacht dat hij de naam van de stad en de straat intikt, de elektronika doet de rest. Op een scherm in het dashboard verschijnt dan de afstand naar de bestemming èn de afstand naar de eerstvolgende situatiewijziging. Bovendien kondigt een stem elke verandering aan (préparez vous à serrer à gauche, tournez à droite, prenez la deuxième rue à gauche) en dat tot op tien meter (!) nauwkeurig en rekening houdend met het eenrichtingsverkeer. Negeert men de opgegeven suggestie, dan past het systeem zich aan en probeert bij het volgende kruispunt om de rijder opnieuw op de rechte weg te helpen. Het systeem bevat ook informatie over restaurants, hotels en parkeergarages, maar houdt voorlopig geen rekening met de verkeersdrukte. In Berlijn werden beperkte proeven in die richting reeds met sukses bekroond. Die tweede faze vraagt echter een serieuze financiële inspanning van de overheid die dan op elke straathoek verkeersdruktemeters hoort te installeren. Het systeem in de Vectra vraagt alleen een financiële bijdrage van de koper en wordt vanaf 1997 bij Opel als optie aangeboden al blijft het gissen naar de prijs. Bij BMW kan men het alvast in de 7-serie als optie bestellen voor 165.326 frank. Wie zich tot de Vectra-zonder-navigatiesysteem beperkt, koopt voor 599.000 frank al een 1.6-versie, maar moet op 985.000 frank rekenen voor een goed uitgeruste V6. PIERRE DARGEOpel Vectra : eleganter en veiliger.