Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

VIJF CILINDERS

De komst van een nieuwe Lancia wordt altijd met grote nieuwsgierigheid afgewacht : het Italiaanse merk heeft sinds jaren een traditie van klasse en elegantie opgebouwd en heeft die keuze de jongste jaren nog benadrukt. De komst van de nieuwe K (Kappa), die de suksesvolle Thema aflost, heeft echter niet alleen de amateurs van de elegante lijn verrast. De koper van de meest prestigieuze Lancia krijgt ook een merkwaardige keuze aan motoren voorgeschoteld. Naast de geheel nieuwe vijfcilindermotoren (benzine en turbodiesel) is er ook een krachtige V6 van 3 liter. Met vermogens die variëren tussen 124 en 205 pk worden daarmee ook de meest veeleisende chauffeurs tevreden gesteld.

Uiterlijk oogt de Kappa een stuk eleganter (sommigen zeggen : minder mannelijk) dan zijn voorganger en die indruk is niet alleen optisch. De gestroomlijnde vormgeving resulteerde in een luchtweerstandskoëfficiënt van 0.31 en daarmee zit de Italiaan in de betere middelmaat. Doordat een duidelijke wil aanwezig was om voor meer interieurkomfort te zorgen, werd voor een wielbasis van 2700 mm (40 mm méér dan bij de Thema) gekozen. Die ingreep zorgt niet alleen voor royale binnenafmetingen, maar ook voor een betere stabiliteit bij hoge snelheid. Anderzijds werd de wagen daardoor 82 mm langer (nu : 468,7 cm) en 74 mm breder dan zijn voorganger. Ook de kofferruimte met een volume van 525 dm3 valt groter uit dan bij de meeste konkurrerende modellen.

De boordplank wordt in twee gesplitst door een opvallend krachtige en fraai uitgewerkte centrale console waarin een inbouwruimte voor een mobilofoon (in Italië al sinds jaren een rage) werd uitgespaard. De stoelen werden niet alleen van schuimmateriaal voorzien met een variabel ondersteuningsvermogen dat zich aanpast aan het gewicht van de gebruiker, ook een lendensteun en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen met een variabele hellingshoek zijn standaard. Opvallend is bovendien dat op de meeste versies een automatisch airconditioningsysteem standaard wordt gemonteerd, terwijl een kontaktslot met een bijhorende elektronische sleutel zelfs de meest handige dief moet afschrikken.

VERFIJNING

Lancia-rijders, waaronder men altijd een opvallend groot aantal vrouwen heeft geteld, zijn niet alleen op komfort en verfijning gesteld. Ze houden traditioneel van een blitse rijstijl. De nieuwe vijfcilindermotoren, voorzien van twintig kleppen, willen voor dat extra zuchtje prestatie zorgen en staan tegelijkertijd garant voor een grote soepelheid. Bovendien ligt het niveau van geluiden en trillingen o.m. dankzij het gebruik van een balansas een stuk lager dan bij viercilinders, en wordt het zelfs vergelijkbaar met dat van een zescilinder. De ingenieurs wisten de bouw ervan kompakt te houden en een beduidend kleiner aantal onderdelen te gebruiken dan bij de viercilinders, terwijl een hoger mechanisch rendement dankzij een systematische beperking van de inwendige wrijving ook voor een lager verbruik zorgt.

De bescheiden 2 liter/20 kleppen levert al een maximum vermogen van 145 pk op waarmee de kleinste Kappa een top van 205 km/uur haalt. De ruimere 2,4 liter/20 kleppen haalt een indrukwekkende 175 pk en een topsnelheid van 215 km/uur. Toch blijft het gemiddeld verbruik van de eerste onder de 9 liter/100 km, terwijl de tweede aan 10,0 liter/100 km genoeg heeft. Al zullen prijsbewuste rijders natuurlijk meer uitkijken naar de vijfcilinder/2,4 liter/turbodiesel waarvan het gemiddeld verbruik slechts 7,4 liter/100 km bedraagt ! Wie nog in de mening verkeert dat zo’n turbodiesel een beetje uit de tijd is, moet weten dat zijn topsnelheid 193 km/uur bedraagt en hij in 11,5 sekonden vanuit stilstand de 100 km/uur bereikt.

Zelf gingen we met de 2 liter/benzine op weg die met zijn 145 pk vlot en soepel door het verkeer gaat, over een biezonder fraaie wegligging beschikt en de rijder dank zij de gesofistikeerde aanpak van het interieur op een onnavolgbare manier isoleert van de buitenwereld. Wie voor de opperste verfijning kiest, opteert natuurlijk voor de 3 liter/V6. De meest prestigieuze Kappa zet liefst 204 pk via de voorwielen op de weg over, maar speelt zijn soepelheid (270 Nm) als voornaamste troef uit.

Bij de eerste testritten waren de meeste journalisten het eens over de dynamische kwaliteiten en het verfijnde interieur van de jongste Lancia, maar ze bleken verdeeld over de styling. Elegant is de Kappa zeker, al hadden we daar zelf graag wat meer persoonlijkheid aan toegevoegd gezien.

PIERRE DARGE

Lancia Kappa : vijfcilindermotoren en een verfijnd interieur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content