De pas afgelopen modeweken van New York, Londen, Milaan en Parijs werden, niet voor de eerste keer, gedomineerd door melodrama. Er waren ophefmakende personeelswissels : een bitterzoet afscheid (of twee), een beloftevol debuut (van Cédric Charlier), of net niet (van Maxime Simoëns bij Léonard). En de geruchtenmolen draaide in overdrive.
...

De pas afgelopen modeweken van New York, Londen, Milaan en Parijs werden, niet voor de eerste keer, gedomineerd door melodrama. Er waren ophefmakende personeelswissels : een bitterzoet afscheid (of twee), een beloftevol debuut (van Cédric Charlier), of net niet (van Maxime Simoëns bij Léonard). En de geruchtenmolen draaide in overdrive. De modekaravaan had zich amper in Milaan geïnstalleerd, toen het Duitse celebrityblad Gala berichtte dat Jil Sander opnieuw aan de slag zou gaan bij het merk dat haar naam draagt. Gevolg : Raf Simons zou na zeven jaar vertrekken bij Jil Sander. Naar Dior ! scandeerde de modesector collectief. Het duurde dagen voor het begon te schemeren dat er wel onderhandelingen tussen Simons en Dior waren geweest, maar dat die niets hadden opgeleverd, en dat Simons blijkbaar tot zijn eigen verbazing door Sander was gedumpt. Op de dag dat Jil Sander het vertrek van Simons bevestigde, stak een ander hardnekkig gerucht de kop op, later officieel bevestigd : Stefano Pilati zou bij Yves Saint Laurent worden vervangen worden door Hedi Slimane, die bij YSL ooit zijn carrière begon. Raf Simons kreeg na zijn afscheidsshow in het hoofdkwartier van Jil Sander verdiend een staande ovatie, Stefano Pilati een week later in Parijs eveneens. Ondertussen werd er heftig verder gespeculeerd over wie de scepter bij Dior zou krijgen. Maar dat huis gaf geen kik. De wellicht slimste ontwerper in de textielindustrie stond erbij, keek ernaar, en moest eens goed lachen. Alber Elbaz vierde in Parijs zijn tiende verjaardag als artistiek directeur bij Lanvin. Na de show schoof achter de catwalk een gordijn open, en daar verscheen Elbaz, vergezeld van een orkest. Que sera sera, zong de ontwerper breed lachend, Doris Day achterna. Whatever will be, will be.1. STEEN EN BEEN Steentjes, parels, kristallen, stras en andere kralen. 2. DE WERELDREIZIGER Van het Verre Oosten (kimonomouwen, prints uit China, Japan en Korea) over de prairie (cowboys en indianen) tot het hoge noorden (bergen, ski-jassen). 3. LEDER EN BONT Van top tot teen in dierlijke materialen, of als contrast op de naden, schouders of mouwen. 4. DE CAPE Kort en krachtig of romantisch lang (met een knipoog naar het Engelse platteland), de cape wordt dé mantel van het seizoen. 5. NIEUWE PROPORTIES Lang en in laagjes : driekwartmantel over rok over broek. Volumineuze bovenstukken stelen de show. 6. LEGERDIENST Al enkele winters een constante : de kleur kaki en referenties aan het uniform. 7. FOCUS OP DE TAILLE Ingesnoerde jasjes, broeken en rokken met hoge taille, leren korsetriemen. 8. TAPIJTEN EN GORDIJNENPrints, maar ook draperiematerialen (gordijnkwasten bij Gucci). Kenzo wijdde een volledige collectie aan het huis, met marmeren vloerprints. 9. HET BROEKPAKVaak nonchalant en oversized, of met een retroknipoog (driekwartmantel, broek tot op de enkel). 10. STAALSLAG Verder op het elan van de zomer : metalliek stoffen, nu ook in blauw, groen en paars. DOOR JESSE BROUNS EN ELLEN DE WOLF FOTO'S CATWALKPICTURES