Op de autosalon van Parijs kwamen de meest in het oog springende concepten van de Franse constructeurs. Zo presenteerde Citroën er de C-Métisse, een spectaculair ogende coupé met vier zitplaatsen en een V6-dieselmotor die de voorwielen aandrijft, terwijl twee elektrische motoren in de achterwielen dienst doen. De turbodiesel wordt, waar nodig, bijgestaan door de elektrische motoren. Die kunnen in de stad geheel autonoom functioneren, zodat verbruik en emissies minimaal worden. Op gewone wegen fungeren de elektrische motoren dan weer als hulpje : de prestaties herhogen, het verbruik verlaagt. Want de C-Métisse is een zeer sportieve coupé die in 6,2 seconden naar de 100 km/uur sprint en gemiddeld toch maar 6,5 liter/100 km verbruikt.
...

Op de autosalon van Parijs kwamen de meest in het oog springende concepten van de Franse constructeurs. Zo presenteerde Citroën er de C-Métisse, een spectaculair ogende coupé met vier zitplaatsen en een V6-dieselmotor die de voorwielen aandrijft, terwijl twee elektrische motoren in de achterwielen dienst doen. De turbodiesel wordt, waar nodig, bijgestaan door de elektrische motoren. Die kunnen in de stad geheel autonoom functioneren, zodat verbruik en emissies minimaal worden. Op gewone wegen fungeren de elektrische motoren dan weer als hulpje : de prestaties herhogen, het verbruik verlaagt. Want de C-Métisse is een zeer sportieve coupé die in 6,2 seconden naar de 100 km/uur sprint en gemiddeld toch maar 6,5 liter/100 km verbruikt. Net als bij Citroën, voorzag ook Renault zijn net geen 5 meter lange Nepta van een spectaculair 'deursysteem'. Het bovenste deel van het koetswerk van de vierzits grand tourisme cabrio scharniert in het midden waardoor zowel de portieren, het dak als een deel van de motorkap omhoogklappen, als de vleugels van een vlinder. Spectaculair oogt het wel, maar het lijkt meer op een bravourestukje dan op een praktisch gegeven. Opvallend is de korte overhang vooraan, gekoppeld aan de zeer lange koffer en de forse overhang achteraan. De 3.5-liter V6-motor levert 420 pk en is verbonden met een zeventrapsautomaat, te bedienen via peddels aan het stuur. De stoelen zijn vast, om de ideale positie te vinden worden pedalen en stuurwiel afgesteld. Peugeot stelde in Parijs de 908 RC voor, een lange limousine voorzien van een V12 turbodiesel zoals die bij de 24 uur van Le Mans werd gebruikt. Dat geheel levert niet minder dan 700 pk en een koppel van... 1200 Nm. Volgens de ontwerpers wil de RC het wereldse broertje van de racewagen zijn, maar dan wel bestemd voor de gentleman driver. Of de RC ooit het productiestadium haalt, valt zeer te betwijfelen. Dat zal wel het geval zijn met de Hyundai Arnejs, de voorloper van de vijfdeurs hatchback uit het C-segment die eerstdaags op de markt komt. De stijloefening onderstreept alvast dat het de Koreanen menens is met het design dat door het team van Thomas Bürkle werd ontworpen. Want het aantrekkelijke Europese uiterlijk van deze vijfdeurs zal bij het verschijnen van de productieversie volgend jaar ongetwijfeld mee bepalend zijn voor het succes. Echt innoverend bleek de Arnejs niet, en dat was elders dan weer wel het geval. Wat ons betreft gaat de palm voor de meest vernieuwende bijdrage zonder twijfel naar de Franse constructeur Venturi, die twee jaar geleden al zijn eerste elektrische sportwagen toonde, de Fetish. Die is inmiddels productierijp en sprint met zijn zelfdragende koetswerk van koolstofvezel en zijn motor van 180 kW in minder dan vijf seconden naar de 100 km/uur. De wagen weegt nog slechts 980 kg en bezit een autonomie van 250 km. Alleen de prijs van 297.000 euro (zonder belastingen) lijkt zijn succes voorlopig in de weg te staan. De Astrolab van dezelfde constructeur is een hybride die op elektrische energie loopt, opgeslagen uit zonne-energie. Dat kan dankzij 3,6 m2 zonnepanelen. Volgens de ontwerpers moet het eigenzinnige design gezien worden als een liggende vliegende vleugel op vier wielen. De Astrolab haalt een snelheid van 120 km/uur en bezit een autonomie van 110 km. De prijs ervan bedraagt 92.000 euro zonder taksen. Een ander interessant ontwerp werd door de Franse constructeur Zest voorgesteld : een minimalistische, open tweezitter zonder portieren die in Frankrijk gereden kan worden door jongeren vanaf 16 jaar, zij het niet op de snelwegen. Dankzij zijn aluminium chassis en kleine tweecilinderbenzinemotor kon het gewicht op 380 kg worden gehouden. De maximumsnelheid bedraagt 110 km/uur, het verbruik 4,7 liter/100 km. Een interessante denkpiste voor wie genoeg heeft aan vervoer in zijn eenvoudigste vorm. De Chinese ontwerper Li Shi Guang Ming ontwierp dan weer een zeer lelijke, elektrisch aangedreven tweezitter die met een kruissnelheid van 50 km/uur zo'n 200 km ver komt. De mooiste auto in Parijs is geen concept car, al ziet hij er zo uit. De Audi R8 staat al met de vier wielen in de werkelijkheid en is een burgerlijke interpretatie van de racewagen die vijf keer de 24 uur van Le Mans won. Hij wordt aangedreven door een centraal gemonteerde V8-benzinemotor met directe inspuiting, kreeg een aluminium koetswerk mee en vierwielaandrijving. De compacte, elegante krachtpatser die slechts 4,43 meter lang is en 1,25 meter hoog is de eerste productieauto die (in optie) de led-technologie meekrijgt voor de koplampen. De twee inzittenden hebben erg veel ruimte, maar moeten het met 100 liter laadvolume doen in de koffer. Daarnaast kunnen twee golftassen een plaats vinden onder de stoelen. De 4.2-liter motor levert een vermogen van 420 pk, naast een trekkracht van 430 Nm. Daarmee bereikt hij na 4,6 seconden de 100 km/uur en ook nog eens een topsnelheid van 301 km/uur. Wie 110.000 euro overheeft, kan meteen bestellen, maar voor de levering is het wachten op de komende lente. De Venturi Eclectic is in alle opzichten een uitzonderlijke auto, het eerste voertuig ooit dat energetisch gezien autonoom kan functioneren. De ingenieurs omschrijven de auto als een productie- en opslagcentrale van hernieuwbare energie - of die nu van de zon dan wel van de wind afkomstig is. Het dak ervan bestaat uit zonnepanelen, maar daarnaast kunnen ook één of meerdere windmolens uitgeplooid worden. De batterijen van de driezitter zorgen voor een autonomie van 50 km, terwijl op een zonnige dag genoeg zonne-energie wordt binnengehaald voor een rit van 7 (zeven) km. De wind kan voor nog eens 15 km/dag extra zorgen. Wie niet zoveel tijd heeft om te wachten, kan de batterijen via het net in vijf uur opladen. De Eclectic kost voorlopig 24.000 euro, zonder taksen, maar met een stijgende productie moet die tegen 2009 verlaagd kunnen worden tot 15.000 euro. door Pierre Darge