"Ik hou niet van strak uitgelijnde interieurs waarvan alle details zijn bestudeerd en waar nergens humor te bespeuren valt", flapt Murielle Scherre er enthousiast uit, nadat we haar woning pas zijn binnengestapt. Het lijkt wel een verontschuldiging. Een beetje begrijpelijk, want veel interieurs hebben een hoog designgehalte. Daar staat haar woning in schril contrast mee. Maar waarom ook niet ? Originele interieurs zijn boeiend.
...

"Ik hou niet van strak uitgelijnde interieurs waarvan alle details zijn bestudeerd en waar nergens humor te bespeuren valt", flapt Murielle Scherre er enthousiast uit, nadat we haar woning pas zijn binnengestapt. Het lijkt wel een verontschuldiging. Een beetje begrijpelijk, want veel interieurs hebben een hoog designgehalte. Daar staat haar woning in schril contrast mee. Maar waarom ook niet ? Originele interieurs zijn boeiend. Murielle heeft ook een 'interieurverhaal'. Ze vertelt dat ze haar vader nooit een Blokker of Ikea heeft zien binnenstappen. "Hij verkiest de rommelmarkt. Vroeger vond hij zelfs leuke dingen bij het grove huisvuil, toen mensen prachtige meubelen en huisraad op de stoep zetten. Hij heeft een oog voor objecten met een verhaal, voor objets trouvé, en daar hou ik ook van. Weet je dat ik nooit nieuw speelgoed kreeg ? Zelfs mijn fietsje was tweedehands. Ik weet niet waar mijn vader het allemaal opviste, dat was een mysterie. Mijn moeder is anders. Zij heeft altijd oog voor design gehad en had bijvoorbeeld een fauteuil van Joe Colombo, een soort Corbusiertafeltje en wat Knollmeubilair." Murielle zweert bij een langzaam gegroeid interieur : "Ik begrijp niet dat sommigen hun hele decor in één klap kopen in een designwinkel. Ik vind iets bij toeval, eventueel op een rommelmarkt. Zo'n markt is eigenlijk een museum, met dit verschil dat je wel overal mag aankomen en dat je het ook nog kunt kopen." Voor haar is het interieur de spiegel van je ziel. "Ik heb bijvoorbeeld een primitieve museale reflex. Soms lijkt het of ik medelijden heb met voorwerpen. Daarom kan ik bijvoorbeeld moeilijk oude verpakking weggooien. Wat je weggooit, wordt mooi als je er even goed naar kijkt." Voor haar is het interieur een theaterdecor waarin ze als actrice defileert : "Oude interieurs nemen je trouwens mee in een andere wereld. Neem bijvoorbeeld mijn flat in Antwerpen die ik als showroom gebruik. Toen ik de ruimte ontdekte was het alsof de tijd er al vijftig jaar stilstond. Deze ervaring is diep nostalgisch en vertederend menselijk. Dit zorgt voor een vervreemdend effect, want je komt in een andere wereld terecht. Dat is trouwens een leuke ervaring die ik elke dag in mijn woning wil meemaken." Murielle houdt dus van objecten, maar vindt hun waarde onbelangrijk. Haar negentiende-eeuws rijtjeshuis nabij de Coupure in Gent, is een atelierwoning. Beneden is er een rood pluchedecor waar klanten komen en helemaal boven heeft ze haar ontwerpatelier. De functies van de verschillende vertrekken lopen een beetje door elkaar. Wie haar interieurstijl wil zien, kan ook naar de showroom in de Antwerpse flat waar een soortgelijke sfeer hangt. Voor meer info : www.lafilledo.be. Bezoekadres in Gent : Holstraat 91; in Antwerpen : Amerikalei 12, 3de verdieping. Tekst Piet Swimberghe - Foto's Michel Vaerewijck