Vandaag rijden we in de categorie no-nonsense, waar het gezonde verstand de bovenhand heeft en status geheel niet ter zake doet. De Suzuki Wagon R maakte zes jaar geleden in Europa zijn entree en verraste met zijn compactheid, al was hij wel iets groter dan zijn Japanse naamgenoot. De aanpak is op en top Japans, dat wil zeggen het resultaat van een doorgedreven zoeken naar een maximale benutting van de ruimte. Die oefening wordt in Japanse huizen al eeuwen tot een goed einde gebracht, schuifdeuren en handige kasten zijn de trucs. Bij de Wagon R wordt...

Vandaag rijden we in de categorie no-nonsense, waar het gezonde verstand de bovenhand heeft en status geheel niet ter zake doet. De Suzuki Wagon R maakte zes jaar geleden in Europa zijn entree en verraste met zijn compactheid, al was hij wel iets groter dan zijn Japanse naamgenoot. De aanpak is op en top Japans, dat wil zeggen het resultaat van een doorgedreven zoeken naar een maximale benutting van de ruimte. Die oefening wordt in Japanse huizen al eeuwen tot een goed einde gebracht, schuifdeuren en handige kasten zijn de trucs. Bij de Wagon R wordt binnen een lengte van 3,50 meter de essentie gerealiseerd. Dat die oefening aardig is gelukt, merkt men achterin waar de passagiers nog net voldoende knieruimte krijgen, er is plaats voor een volwassene en twee kinderen. Aanvankelijk kreeg de Wagon R ook een piepkleine eenlitermotor mee, later een 1.2, en vandaag wordt hij nog alleen in 1.3 liter aangeboden. Het gaat om een lichtmetalen blok met cilinderkoppen van aluminium, zestien kleppen en een elektronische multipoint-injectie, een behoorlijk verfijnd geheel. Voor een gewicht van 970 kg is dat, in de handgeschakelde versie die we testen, alvast een voldoende krachtige combinatie, al vinden we de geleiding van de pook wat onnauwkeurig. Voor de veeleisende rijder is er ook een viertrapsautomaat, die valt 1100 euro duurder uit. Op de weg gedraagt de Suzuki zich zoals men van een no-nonsense-car mag verwachten : doordeweeks zonder sloom te zijn. Met een top van 155 km/uur komt hij ook op de snelweg goed weg. In de stad weten we zijn korte draaicirkel te appreciëren, om nog van een onverwachte, geruststellende kwaliteit te zwijgen. Volgens de constructeur haalt de Wagon R bij een Engelse antidiefstaltest een topscore. Positief ook vinden we de verstelmogelijkheden van de chauffeurszit (alleen in XL-versie), wat een goede houding mogelijk maakt. De moduleerbaarheid van het interieur blijft bij de Wagon R veeleer bescheiden. De achterbank kan wel in twee ongelijke delen naar voren worden geklapt, terwijl het zitvlak in diezelfde beweging iets naar beneden wordt gebracht. Door die operatie kan het bescheiden koffervolume van 300 naar maximaal 1250 liter evolueren. Dat zou nog royaler kunnen, maar het reservewiel neemt veel plaats in onder de vloer. Omdat we ervan uitgaan dat de Wagon R niet als kilometervreter wordt gebruikt, lijkt het ontbreken van een dieselmotor niet echt een grote handicap. Op papier is de Japanner zeer zuinig. In de praktijk komen we echter niet in de buurt van het aangekondigde verbruik van 6,1 liter/100 km, we hebben een flinke liter meer nodig. Er is al een Wagon R/XA vanaf 8799 euro, en die krijgt stuurbekrachtiging, elektrische buitenspiegels, een dubbele airbag vooraan en dakrails mee. Onze testauto, de XL-versie, kost 9599 euro, met ABS 10.199 euro. Bij Opel staat zijn tweelingbroertje Agila te koop met een keuze uit motoren van 1 liter (8470 euro) of 1.2 liter (9900 euro). pierre darge