In 1883 wordt Maria Nielli in Turijn geboren, in een bescheiden familie. Als ze zeven is emigreert het gezin naar Monte Carlo, waar haar vader als schoenmaker een nieuwe zaak wil opbouwen. Een paar jaar later overlijdt hij. Op haar twaalfde gaat ze werken in een naaiatelier om haar familie te helpen onderhouden. Ze heeft talent, wat haar naar Nice en later naar Parijs voert, waar ze in verschillende ateliers werkt. Na haar dagtaak ontwerpt ze zelf om bij te verdienen en volgt ze avondlessen. Ze weet zich op te werken : op haar achttiende is ze de eerste naaister van het atelier. ...

In 1883 wordt Maria Nielli in Turijn geboren, in een bescheiden familie. Als ze zeven is emigreert het gezin naar Monte Carlo, waar haar vader als schoenmaker een nieuwe zaak wil opbouwen. Een paar jaar later overlijdt hij. Op haar twaalfde gaat ze werken in een naaiatelier om haar familie te helpen onderhouden. Ze heeft talent, wat haar naar Nice en later naar Parijs voert, waar ze in verschillende ateliers werkt. Na haar dagtaak ontwerpt ze zelf om bij te verdienen en volgt ze avondlessen. Ze weet zich op te werken : op haar achttiende is ze de eerste naaister van het atelier. Als ze zestien is, ontmoet ze de Italiaanse juwelier Luigi Ricci, die haar Nina noemt en zes jaar geduldig wacht tot ze oud genoeg is om te trouwen. Ze krijgen een zoon, Robert. Maar vier jaar later slaat het noodlot opnieuw toe en wordt ze weduwe. Ze is zevenentwintig. Ondertussen werkt ze al bij de couturier Raffin en wordt ze later zelfs zijn vennoot. Ze leidt dan twee ateliers en dertig naaisters en zal er twintig jaar blijven, tot het couturehuis gesloten wordt. In 1916 hertrouwt ze met Gaston Morel, onder wiens vleugels ze zich ontpopt tot een elegante zakenvrouw die perfect weet wat ze wil. Toch is vooral haar zoon de drijvende kracht achter haar zaak. Hij kan moeder ertoe overhalen om op haar 49ste een couturezaak te openen in de rue des Capucines. Het is een succes, ze start met veertig naaisters en heeft er acht jaar later, net voor de Tweede Wereldoorlog, meer dan het tienvoudige ! Ze ontwerpt kleding die slechts twee pasbeurten vragen van de klant : haast prêt-à-porter avant la lettre. Ze is de koningin van de mode in de jaren vijftig en kleedt alle grote actrices van de Franse film uit die tijd. Na de oorlog laat ze de zaak grotendeels aan Robert over, die aanvoelt dat het merk moet uitbreiden, omdat couture een te onzekere toekomst heeft in die moeilijke tijden. Hij krijgt de ingeving om couture te koppelen aan parfums, een persoonlijke fascinatie. In 1946 wordt Nina Ricci's eerste parfum gelanceerd : Coeur de Joie, een zachte bloemengeur in een prachtig kristallen flesje van Lalique. Dit is het begin van een samenwerking tussen de twee families die drie generaties lang zal duren. Twee jaar later komt l'Air du Temps, de romantische klassieker in de bekende duivenflacon. Nina begint te denken aan haar opvolging en omringt zich steeds meer met jonge stylisten, in 1964 geeft ze de artistieke leiding van de couture over aan Gérard Pipart. Robert bouwt het Ricci-imperium uit met prêt-à-porter, accessoires zoals lederwaren, sjaals, brillen en juwelen. Hij lanceert een mannenlijn, parfums incluis. In de jaren negentig komt er een verzorgings- en make-uplijn in ludieke, kleurrijke verpakkingen. Als het merk in 1998 wordt overgenomen door de Spaanse Puig-groep, ondergaat het een facelift. De frisse wind die Nathalie Gervais door de mode doet waaien, is ook merkbaar in de cosmetica : de parfums Premier Jour, Mémoire d'Homme en een nagelnieuwe make-up en verzorgingslijn zijn moderne interpretaties van de romantiek die het merk zo eigen is. Sofie Albrecht