De sobere zware dozen van het postorderbedrijf Mosaic genieten grote faam bij verzamelaars. Zeer terecht. Elke editie vormt een afgerond hoofdstuk in de geschiedenis van de jazz : het volledige oeuvre van een muzikant of alle opnamen van een orkest of een solist in een bepaalde periode, soms zelfs alle opnamen van een bepaald label. Er zit altijd een mooi en een stevig gedocumenteerd boek bij en producer Michael Cuscuna trapt ...

De sobere zware dozen van het postorderbedrijf Mosaic genieten grote faam bij verzamelaars. Zeer terecht. Elke editie vormt een afgerond hoofdstuk in de geschiedenis van de jazz : het volledige oeuvre van een muzikant of alle opnamen van een orkest of een solist in een bepaalde periode, soms zelfs alle opnamen van een bepaald label. Er zit altijd een mooi en een stevig gedocumenteerd boek bij en producer Michael Cuscuna trapt niet in de vaak zo fatale val bij hem telt niet de zeldzaamheid, wel de muziek. En het gaat bijna altijd om professionele opnamen, live of in de studio, niet om achteraf gevonden curiosa. Een overigens heerlijke uitzondering op die laatste regel is meteen de beroemdste uitgave van Mosaic : de mythische en verloren gewaande Benedetti-tapes met clandestiene opnamen van Charlie Parker. Andere favoriete dozen zijn die met het werk van pianist Herbie Nichols, de singeltjes van tenorheld Ike Quebec, de Blue Note-opnamen van boogie woogie virtuozen Albert Ammons de Meade Lux Lewis. De intussen meer dan vijftig uitgaven zijn verkrijgbaar op cd-formaat, maar ook op vinyl (voor de kenners : Q-vinyl, audiophile, 180 gram). Sommige titels verschijnen zelfs uitsluitend op vinyl, om contractuele redenen. Dat is het geval met ?The Complete Columbia Studio Recordings" van Gil Evans en Miles Davis, elf lp's, gedeeltelijk onuitgegeven, die straks bij Sony ook op cd komen. Nog drie nieuwigheden verzamelen alle Blue Note Sessies uit de jaren vijftig van trompettist Lee Morgan op 4 cd's of 6 lp's, de studio-opnamen die Stan Kenton van 1943 tot '47 maakte voor Capitol op 7 cd's of 10 lp's, en alle sessies van tenorman IIlnois Jacquet van 1945 tot 1950. Vooral die laatste wil ik graag aanbevelen. ?The Complete Illinois Jacquet Sessions" (4 cd's/6 lp's) brengt niet alleen orde in de over diverse, vaak obscure kleine labeltjes verspreide discografie. Jacquet, de ster van Lionel Hamptons ?Flying Home", kon namelijk nog veel meer dan het hele hoge register van zijn Selmer bewerken. Hij was ook een geducht balladspeler en leidde een van de knapste bands in de scharnierjaren tussen swing, bop en rhythm & blues. In ons land vindt u de Mosaic-edities alleen bij Jazz Corner in Antwerpen (03/236.05.29). Rechtstreeks bestellen, kan ook : Mosaic, 35 Melrose Place, Box D, Stamford, Ct 06902 7533, USA.