Zoals Belle de Jour (Catherine Deneuve in de gelijknamige film) die een glas bordeauxwijn aan de lippen heeft gezet." Zo beschreef Tom Pecheux, make-upartiest voor Estée Lauder, de look voor de herfst van 2013. Voor het defilé van Anthony Vaccarello begin dit jaar voerde hij een vrouw op met bleke teint, tedere, melancholische blik en een opvallend sombere, hard aangezette mond. Bordeaux, zwarte bes, bosbes, ossenbloed, granaatappel, pruim, aubergine of steenrood : welke namen de tinten ook dragen, dit najaar kleurt lipstick donkerder. Niks nieuws, zullen velen zeggen, dat is bijna elke winter het geval. Maar dit jaar is het anders : de sombere tint wordt niet geassocieerd met perfect afgelijnde, klassieke elegantie. Op de catwalk is het 'zwarte rood' aangewend als modeaccessoire. Het gaat niet zozeer om de kleur, zelfs niet om de textuur die anders is, het verschil zit in het aanbrengen.
...

Zoals Belle de Jour (Catherine Deneuve in de gelijknamige film) die een glas bordeauxwijn aan de lippen heeft gezet." Zo beschreef Tom Pecheux, make-upartiest voor Estée Lauder, de look voor de herfst van 2013. Voor het defilé van Anthony Vaccarello begin dit jaar voerde hij een vrouw op met bleke teint, tedere, melancholische blik en een opvallend sombere, hard aangezette mond. Bordeaux, zwarte bes, bosbes, ossenbloed, granaatappel, pruim, aubergine of steenrood : welke namen de tinten ook dragen, dit najaar kleurt lipstick donkerder. Niks nieuws, zullen velen zeggen, dat is bijna elke winter het geval. Maar dit jaar is het anders : de sombere tint wordt niet geassocieerd met perfect afgelijnde, klassieke elegantie. Op de catwalk is het 'zwarte rood' aangewend als modeaccessoire. Het gaat niet zozeer om de kleur, zelfs niet om de textuur die anders is, het verschil zit in het aanbrengen. Tom Pecheux was niet de enige die de vrouw bedacht met subtiel-donkere lippen. De lippen van de punk girl die Peter Philips creëerde voor Fendi zijn ronduit purper. Bij Dolce&Gabbana kleuren ze aristocratisch pruimenrood, bij Lanvin lonken ze naar ultra dark en bij Miu Miu steelt zwarte kers de show. Bij Prada gaat make-upartiest Pat McGrath voor een smudged, gevlekt effect. Nog anderen kiezen voor een mond in twee kleuren : rood en zwart. Dat de make-upartiesten de zaken somber zien, is geen toeval : gothic en punk zijn trends die al enkele seizoenen in zijn. De voorbije lente wijdde het Metropolitan Museum of Art in New York nog een modetentoonstelling aan de punkbeweging : PUNK : Chaos to Couture. Zo'n bloederige, opvallende mond verwijst ook naar de figuur van de vampier die geregeld opduikt in de popcultuur. Sociologe Marjolaine Boutet schrijft in dat verband : "De bloedzuiger is getransformeerd, van roofdier in een romantische, begerenswaardige held" (uit Vampires. Au-delà du mythe, Uitgeverij Ellipses). De interpretatie van de visagisten is al bij al nog vrij soft. "De comeback van punk, vampiers en gothic valt niet te ontkennen. Maar de esthetische codes die daarmee verbonden zijn, worden niet letterlijk geïnterpreteerd. Alleen de essentie wordt weerhouden : de radicalisering van de individualiteit", zegt Lyne Desnoyers, make-upartieste bij M.A.C. Uitdrukking geven aan de eigen persoonlijkheid is niet langer synoniem van 'over de schreef gaan'. "De voorbije seizoenen was make-up inderdaad een uiting van rebellie", bevestigt Violette, make-updesigner bij Dior. "Vandaag zien we een mildere, vrouwelijkere interpretatie. De teint is bijvoorbeeld minder wit. Er is een grotere maturiteit." De look is resoluut vrouwelijk, maar wel gedurfd, door het gebruik van donkere lipstick. "Nude-tinten en de natuurlijke, pure look hebben plaatsgemaakt voor verleidingverleidingskracht", aldus nog Violette. "Een opgemaakte mond trekt de aandacht naar het meest sexy deel van het gelaat, terwijl de vrouw tegelijk zeer goed weet dat ze zich met zo'n felgekleurde lippen niet zal laten kussen, want dan is het effect desastreus. Zo heeft ze greep op de dingen, daar hou ik wel van." In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, kan donkere lipstick een fijne mond wel degelijk een rijkere aanblik geven. Maar alles zit in de manier van aanbrengen. Ofwel kies je voor de 'grafische' versie, heel modern en mat, die met potlood en penseel wordt aangebracht. Ofwel draagt u de lipstick alsof u net een glas wijn hebt gedronken, 'wazig' en eventueel met een comfortabele satijnglans in plaats van ultramat. Bij Marni en Prada worden de contouren van de mond uitgevlakt en komt er een donker accent in het midden. Ook Micky, make-upartiest bij Lancôme, is fan van vervaagde contouren. "Ik adviseer om de kleur eerst te neutraliseren met een concealer, die de mond een poederige aanblik geeft. Daarop komt los poeder. Vervolgens worden twee kleuren die dicht bij elkaar liggen al tapoterend aangebracht, met een penseeltje of met de vingers. De donkerste tint in het midden. Het mag er zeker niet te perfect uitzien. Voor een gedurfde look kan een bordeaux mond nog donkerder worden gemaakt met zwart potlood." Maar hoe kies je de juiste tint ? Violette van Dior adviseert :"Ga naar de winkel met de lipstick die u het best staat, of die nu fuchsia, karmijnrood of koraalrood is. Probeer daar dan de donkere versie van. De basiskleur blijft dezelfde : de ene vrouw zal kiezen voor zwart paars, de andere voor pruim, maar op die manier zal het makkelijker zijn om aan de nieuwe lipstick te wennen." De trend slaat blijkbaar ook aan bij mannen. Tijdens de defilés in Milaan deze zomer zagen we bij een aantal mannelijke modellen ook een ietwat gothic look, te beginnen met de eighties rockers van Saint Laurent. Ook ontwerper Thom Browne voerde voor Moncler Gamme Bleu cricketspelers op met zwarte lippen en liet tijdens zijn eigen show een leger soldaten opdraven met roodgelakte glimlach. VALENTINE PÉTRY EN DELPHINE STEFENS