Chauffeurs van 4×4-voertuigen worden met alle zonden overladen, terwijl de meeste toch welopgevoede burgers zijn. LandRover begeleidt hen op een bewuste manier door de natuur.

Het lijkt een tegenspraak, maar het hoeft er niet noodzakelijk een te zijn : met een 4×4 door de natuur hotsen. Tenminste niet voor LandRover, dat eigenaars op gezette tijden de kans biedt om op een respectvolle manier de gebaande wegen te leren verlaten.

Een eerste voorwaarde is kennis van het materiaal, en hoe er op verantwoorde manier mee om te springen. Dat kan via opleidingen op diverse niveaus, de zogenaamde LandRover4×4Experience.

Wie het bezit van een LandRover gekoppeld wil zien aan een leuke uitstap kan voor de LandRoverAdventures kiezen, waarbij cultuur en natuur hand in hand gaan. Die avontuurlijke uitstappen worden in beschermde gebieden georganiseerd en gaan door mooie, rustige landschappen, zover mogelijk van de bebouwde wereld. “Het enige dat u moet meebrengen is uw honger naar ontdekking en uw zin voor avontuur”, staat in de folder te lezen. Dat kan in de Avesnois, in de Champagne, in de Engelse West-Midlands, in de Schotse Highlands, in Andalusië, of dichter bij huis in de Marquenterre, aan de Noord-Franse kust.

Geen machtsvertoon

Daar ontmoeten we op een zaterdagochtend voor het ontbijt vijftien duo’s van alle leeftijden die hun Range Rover, Discovery, Defender of Freelander hebben meegebracht. Een eerste indruk leert dat het hier niet om tafelspringers of brutale hemelbestormers gaat maar om mensen zoals u en ik, die betreuren dat de 4×4-chauffeurs de jongste tijd van alles en nog wat naar het hoofd geslingerd krijgen. De groep wordt begeleid door enkele technici van het merk en door twee gidsen van het park, die de twee groepen zullen begeleiden en met hun quad voor het konvooi uitrijden. Het kan de buitenstaander verbazen dat een natuurgebied als locatie werd gekozen, maar dat hoeft niet zo verwonderlijk te zijn. De slagzin van het gebeuren is immers Tread Lightly, the Earth is fragile. Hier wordt geen geweld geduld, noch machtsvertoon. Er wordt gestopt voor ruiters en wandelaars, want wederzijds respect ligt aan de basis van dit merkwaardige samenleven. Voor we de natuur ingaan, wordt de bandendruk van 2,4 naar 1,4 bar gebracht, zodat we straks in het zand over een wat breder draagvlak kunnen beschikken.

Ik heb de nieuwste versie van de Freelander meegebracht, die perfect bij dit gebeuren past. Hij is niet alleen de zuinigste LandRover ooit gebouwd, hij beschikt over het nieuwe startstopsysteem dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand, en vanzelf weer in gang schiet bij het ontkoppelen. Een nuttig instrument want er wordt regelmatig halt gehouden : al bij de eerste proeven rijden enkele deelnemers zich vast in het mulle zand op de hellingen. Maar geen nood, vele handen maken licht werk. Er wordt zand weggegraven voor de wielen, er komt een schop aan te pas en binnen de kortste keren worden de drenkelingen weer op dreef geholpen. Het is lachen geblazen en een beetje wroeten, want iedereen heeft wel een ander advies om de wagen weer vlot te helpen – onder het sceptisch oog en de monkelende glimlach van Kries Wabbes, leadinstructor van LandRover.

De West-Vlaming beschikt over een lange staat van dienst en heeft de voorbije zeven jaar zo’n tienduizend chauffeurs ingewijd in de subtiele kunst van het rijden op alle terreinen. “De meesten wachten met reageren tot ze al in de problemen zitten, terwijl het veel efficiënter is om te anticiperen. Er wordt ook te driftig gestuurd terwijl de grote Fangio, vijf keer wereldkampioen formule 1, toch stelde dat hij die het minst aan het stuur draait, de wedstrijd wint. Als de auto aan het glijden gaat, wordt overgecorrigeerd en – door een gebrek aan vertrouwen in de mechaniek – ook vaak veel te fors gas gegeven, terwijl het met een juiste dosering allemaal veel rustiger en subtieler kan.”

Eén keer komt de lier van een potige Defender eraan te pas om een vastgelopen Freelander los te trekken, maar bij andere gelegenheden volstaat mankracht om de zaak op te lossen.

Tussen de bedrijven door rijden we stapvoets langs grazende paarden, passeren een troep everzwijnen met kleintjes en kijken uit over het laagland en de zee.

Op eigen kracht

’s Anderendaags wordt vanuit Tilques een parcours afgelegd waarbij de deelnemers niet meer in konvooi rijden maar met behulp van een roadbook op eigen kracht en in hun eigen tempo een lus van pakweg 90 kilometer afleggen door het groene landschap van Picardië. Hier en daar werd een stuk onverhard ingelast zodat de deelnemers hun pas verworven kennis in de praktijk kunnen uittesten. Het is zondag en ook de wandelaars zijn op stap, maar het samenleven verloopt opperbest. We rijden door verstilde dorpen en verlaten landschappen, en slaan ons overal door. Als het weekend erop zit, voelen we ons meer verantwoordelijke chauffeurs.

Info : www.landrover.be (klikken op ‘experience’, dan op ‘adventure’)

Door Pierre Darge Foto’s PPI

Een eerste indruk leert dat het hier niet om tafelspringers of brutale hemelbestormers gaat maar om mensen zoals u en ik.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content