1. Intens

-
...

- Schijn bedriegt. Kenzopower Cologne (60 ml : 43,22 euro) is niet fris-vluchtig zoals je bij een cologne zou vermoeden, maar een intense geur die lang houdt. De verpakking vermeldt bergamot, vetiver en ceder, wat groene frisheid en warme houtaroma's suggereert. Wij noteerden vooral sappige citroen (bergamot) en de comfortabele, wat zoete warmte die cederhout oproept. - Een van de complexere geuren in deze categorie is Shiseido's Zen for Men, waar vooral exotisch fruit opvalt tussen kruidig hout en muskus. Vorig jaar gelanceerd, maar nu ook beschikbaar als zachte aftershavelotion (100 ml : 49 euro), douchegel voor haar en lichaam (32 euro) en alcoholvrije deostick (24 euro). - Davidoff Adventure Eau Fraîche (EDT 100 ml : 63 euro) is braver dan de naam suggereert. De geur wordt omschreven als "geïnspireerd op de groene frisheid na een hevige regenbui in het regenwoud". De wilde frisheid van limoenen kwam ons in eerste instantie bekend voor. Ze werd keurig gevolgd door een licht kruidig hart, met een staart van hout en muskus. - Ook Burberry gebruikt de gebruikelijke ingrediënten voor Burberry Sport Homme (EDT 50 ml : 50 euro, badlijn vanaf 25 euro) : citrus, bloemen, muskus en cederhout. Marinetoetsen moeten voor de nodige frisheid zorgen en houden erg lang aan. De geur evolueert nauwelijks. Voor sommigen een pluspunt, voor anderen 'saai'. - Citrus, verse kruiden, fruit en hout maken van Gucci by Gucci, Sport, Pour Homme (EDT 50 ml : 55 euro) een frisse, elegante geur die makkelijk te dragen is. Speciale technologie doet dit parfum langer houden. - Aramis Cologne onderging een verjongingskuur met citrusnoten en bloementonen om ook voor jongelui aantrekkelijk te worden. Wie diep doorsnuift herkent onder de frisse luchtigheid van Aramis Cool Blend (EDT 110 ml : 64 euro) nog de kruidige signatuur van de 45-jarige klassieker. Samenstelling Sofie Albrecht