Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

‘L’année automobile’ (ISBN 2-88324-064-7) is een uitgave van de Editions JR, J-R Piccard en kost 62 euro.

‘New Car Design 2003’ is een uitgave van Tirion Uitgevers, Baarn en kost 49,90 euro.

Deze ‘AutoGids’ kost 3 euro en is te koop bij de dagbladhandelaar. Oude nummers kunnen worden nabesteld op het nummer 02 333 32 20, fax 02 333 32 10.

Deze week laten we de wagen even op stal staan om ons te buigen over een kwartet nieuwe boeken voor de autoliefhebbers. Wie de rallymicrobe in het bloed heeft en nog even wil terugblikken op het voorbije seizoen kan zichzelf of anderen plezieren met Rallyworld 2003 van fotograaf Willy Weyens. De auteur volgde de afgelopen 22 jaar maar liefst 236 rally’s voor het Wereldkampioenschap en was veertien keer aanwezig om Parijs-Dakar te verslaan. Voor de achttiende keer heeft hij zijn foto’s en bevindingen, aangevuld met die van andere journalisten, gebundeld in een schitterend overzichtsboek. Het geheel wordt aangevuld met tekst en foto’s van het Belgisch rallykampioenschap en enkele interviews van internationale protagonisten. Voor het voorwoord tekende asfaltkoning Gilles Panizzi. Zoals de traditie het wil, werden achterin ook alle resultaten van de kampioenswedstrijden opgenomen.

De tweetalige klassieker kost 30 euro en kan rechtstreeks besteld worden bij Willy Weyens, Wetsdreef 3, 3560 Lummen, fax : 013 53 22 42 û wiw@pi.be

Wie het autowereldje iets breder wil bekijken, zal zijn hart ophalen met de vijftigste uitgave van L’année automobile. Daarin wordt de geschiedenis van de Corvette, net als die van vijftig minder voor de hand liggende modellen, zoals de Studebaker Avanti of de Saab Sonett onder de loep genomen. Voor de techneuten werd door Paul Frère een bijzonder interessante beschouwing geschreven over de evolutie van de automotor gedurende de voorbije vijftig jaar û een vervolg op een al even intrigerend stuk van Charles Faroux dat in 1953 verscheen over de eerste helft van de twintigste eeuw. Zoals gewoonlijk wordt ook een ruim deel van het boekwerk gewijd aan het voorbije formule 1-seizoen, aan het wereldkampioenschap rally, aan de kampioenschappen toerismewagens en aan de voornaamste uithoudingsraces zoals de 24 uur van Le Mans. Ook de Amerikaanse wedstrijden komen ruimschoots aan bod. Het overzicht van het voorbije jaar wordt besloten met een heel katern sportieve resultaten.

Autoliefhebbers en estheten die vooral oog hebben voor de voertuigen van de toekomst krijgen een brede waaier van vertrouwde en minder vertrouwde productiewagens, prototypes en concept cars aangereikt in Stephen Newbury’s New Car Design 2003. De auteur noemt zijn verzamelboek met enige zelfoverschatting ‘de meest complete gids van alle nieuwe concept- en productieauto’s’. Het is vooral een zeer fraai uitgegeven kijkboek geworden waarin vooral een tachtigtal spectaculaire en tot de verbeelding sprekende concept cars als de VW Magellan, de Saab 9X of de Renault Talisman worden voorgesteld. Achterin werd voor een verklarende woordenlijst gezorgd evenals voor een bescheiden biografie van de topdesigners Ian Callum (ex- TVR, nu Jaguar), Giorgetto Giugiaro en Freeman Thomas (ontwerper van de New Beetle en de Audi TT). Voor ons part hadden het er gerust wat meer mogen zijn en eigenlijk ware de gelegenheid ideaal geweest om in het boek wat meer vrije, en gedurfde schetsen van aankomend designtalent op te nemen.

Het vierde naslagwerk is geen boek maar het nummer 606 van de veertiendaagse AutoGids waarin niet minder dan 220 samenvattingen van testritten werden gebundeld. Nu zijn die bevindingen wel erg kort, maar ze gaan gelukkig vergezeld van een beknopte technische fiche en van een trio troeven en minder fraaie kanten van elk model. Daardoor vormt dit overzicht de ideale inleiding tot de shopping list van eenieder die de komende maanden van plan is zich een nieuwe auto uit te zoeken en aan vergelijken toe is. Als smaakmaker kan het dossier tellen û vooral omdat het vergezeld gaat van de traditionele rubrieken en tests, waaronder de kennismaking van de GM Hy-Wire, het intrigerende prototype van de experimentele brandstofcelauto van ’s werelds grootste autobouwer en door velen beschouwd als de weg naar een wereld met properder emissies.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content