Daddy cool

Dat de intiemste momenten in een mensenleven vaak ook de herkenbaarste zijn, toonde fotograaf Bart Heynen al met Waterlanders (2011) en Slapers (2016). Zijn derde boek Dads is het eerste sinds hij met zijn man en tweelingzonen naar New York verhuisde en bij gebrek aan rolmodellen op zoek ging naar andere homo-ouders. Heynen bezocht en ...

Dat de intiemste momenten in een mensenleven vaak ook de herkenbaarste zijn, toonde fotograaf Bart Heynen al met Waterlanders (2011) en Slapers (2016). Zijn derde boek Dads is het eerste sinds hij met zijn man en tweelingzonen naar New York verhuisde en bij gebrek aan rolmodellen op zoek ging naar andere homo-ouders. Heynen bezocht en fotografeerde uiteindelijk meer dan veertig qua profiel en verhaal diverse twee- en eenoudergezinnen doorheen de Verenigde Staten. De nadruk in het boek ligt op typisch huiselijke taferelen met kersverse baby's, kleuters, tieners of volwassen kinderen, maar de alledaagsheid is bedrieglijk. "Deze gay vaders hebben geen traditionele genderrollen om op terug te vallen", zegt Heynen over de huishoudens die hem verwelkomden. "Meestal wordt er geen specifieke rol aan een bepaalde ouder toegeschreven, en zijn alle opvoedingstaken uitwisselbaar." Dads, Bart Heynen, 41,40 euro, PowerHouse Books, bartheynen.com Het was je misschien al opgevallen dat steeds meer mensen hun voornaamwoorden plaatsen op hun socialemediakanalen. Enerzijds maken transgender of non-binaire personen zo duidelijk met welke voornaamwoorden ze aangesproken willen worden, anderzijds helpen cisgender personen (mensen van wie de genderidentiteit overeenkomt met het geboortegeslacht, red.) zo het brede genderspectrum te normaliseren. Ook ondernemers Eva Somers (zij/die) en Aileen Vandenbroele (zij/die) willen met hun nieuwe label GIJ(L) hun steentje bijdragen. De creatievelingen lanceerden recent een kledinglijn met daarop de verschillende voornaamwoorden. Per verkocht exemplaar gaat een deel van de opbrengst naar de jongerenorganisatie Wel Jong Niet Hetero. gijl.be