Tweeënzestig jaar geleden ontkiemde een op het eerste gezicht onopvallend idee in de gedachten van Jean Cassegrain, een Parijse tabakswinkelhouder op de boulevard Poissonnière. Hij zou zijn gamma uitbreiden met lederen pijphouders en andere rokersgerichte accessoires. Wat hij wellicht niet besefte, is dat hij op dat moment het startschot gaf voor Longchamp, een modehuis dat vandaag de dag in honderd landen aanwezig is en een jaarlijkse omzet van 250 miljoen euro boekt.
...

Tweeënzestig jaar geleden ontkiemde een op het eerste gezicht onopvallend idee in de gedachten van Jean Cassegrain, een Parijse tabakswinkelhouder op de boulevard Poissonnière. Hij zou zijn gamma uitbreiden met lederen pijphouders en andere rokersgerichte accessoires. Wat hij wellicht niet besefte, is dat hij op dat moment het startschot gaf voor Longchamp, een modehuis dat vandaag de dag in honderd landen aanwezig is en een jaarlijkse omzet van 250 miljoen euro boekt. Met de jaren richtte het accessoiremerk zich meer en meer op lederwaren en later ook op kledij, sjaals en andere modeartikelen. Voor zijn nieuwste tassencollectie deed Longchamp een beroep op Kate Moss. Na negen campagnes voor het merk wilde het Engelse topmodel namelijk ook graag haar stempel drukken op het ontwerpproces. "Kate had altijd al een mening over onze producten, de styling van de campagnes, de tassen waarmee ze poseerde of de collecties die ze in de showrooms zag. Het idee om samen iets te creëren voelde vrij natuurlijk aan", vertelt Jean Cassegrain, kleinzoon van de gelijknamige stichter en huidig managing director van Longchamp. Zijn zus en artistiek directeur Sophie Delafontaine begeleidde Moss door het hele proces : "De bedoeling was dat zij zelf de collectie ontwierp en niet slechts enkele hints gaf waarmee ik dan aan de slag zou gaan. Onze eerste meeting was bij Kate thuis, in haar monumentale kleedkamer. Daar kreeg ik de kans om haar favoriete kleuren en stoffen te bekijken en mij een beeld te vormen van haar verschillende stijltypes. Zo heeft ze een volledige kamer gewijd aan jeans en een andere aan avondjurken, de casual en glamoureuze kant van haar persoonlijkheid zijn volledig gescheiden. De tassenlijn van Kate mondde dan ook uit in drie sublijnen : Rock 'n' Casual, Rock 'n' Travel en Rock 'n' Glam." Kate Moss : "Sophie bezorgde mij de lederstalen, die ik vervolgens terugstuurde met mijn aantekeningen. Zo ging het heel de tijd over en weer. De ervaringen en inzichten die ik in mijn leven als model heb opgedaan, kan ik nu gebruiken op een andere manier. Het belangrijkste voor mij zijn de mensen achter het merk. Longchamp is een familiebedrijf dat al meer dan zestig jaar bestaat, en ik houd gewoon van dat gevoel." Voor Cassegrain ligt de focus momenteel op het verder ontwikkelen van de positie van Longchamp als hoofdrolspeler op het gebied van luxelederwaren in strategische landen als de VS en Japan, maar ook in de opkomende Chinese en Aziatische markten. En als het aan hem ligt, wacht ook Moss nog een mooie toekomst bij het familiebedrijf : "Het plan is om deze samenwerking voort te zetten in een langdurig partnership." De collectie van Kate Moss ligt vanaf 11 februari in de winkel. Door Vincent Fobelets