"Als je opgegroeid bent met eersteklas grondstoffen van uitzonderlijke kwaliteit, door je grootvader geteeld en door je vader in parfums verwerkt, blijf je niet ongevoelig voor de schoonheid van het beroep." Aurélien Guichard (27 jaar) verliet nochtans zijn geboortestad Grasse om economie, politiek en sociologie te studeren in Bristol. Voor zijn eerste werkervaringen koos hij het New Yorkse hoofdkwartier van smaak- en geurstoffenfabrikant Givaudan. Daar ontdekte hij dat zélf parfums maken toch zijn echte roeping was en in 1999 stond de jongeman weer in Parijs om ...

"Als je opgegroeid bent met eersteklas grondstoffen van uitzonderlijke kwaliteit, door je grootvader geteeld en door je vader in parfums verwerkt, blijf je niet ongevoelig voor de schoonheid van het beroep." Aurélien Guichard (27 jaar) verliet nochtans zijn geboortestad Grasse om economie, politiek en sociologie te studeren in Bristol. Voor zijn eerste werkervaringen koos hij het New Yorkse hoofdkwartier van smaak- en geurstoffenfabrikant Givaudan. Daar ontdekte hij dat zélf parfums maken toch zijn echte roeping was en in 1999 stond de jongeman weer in Parijs om de driejarige parfumeuropleiding van Givaudan te volgen. "Wat ik eerder onbewust ontdekt of geleerd had in mijn jeugd heb ik herontdekt tijdens die opleiding. Het was pas daar dat ik me de parfumerie echt eigen gemaakt heb." Sinds 2002 voegde Aurélien zich als junior parfumeur bij het fine fragrance-team van Givaudan. En hoewel hij nu in New York werkt, doet hij met zijn laatste creatie Love in Paris voor NinaRicci, zijn geboorteland alle eer aan.Het was precies het etiket 'parfumeurszoon' dat Olivier Polge (30 jaar) weerhield in de voetsporen van zijn vader te treden, maar beetje bij beetje rolde hij er toch in. Na een opleiding bij het parfumhuis Charbot en bij ACM Parfums in Genève, kwam hij in 1998 bij IFF terecht. Wat hij onderweg geleerd heeft ? "Het is vooral belangrijk dat je de ingrediënten kent : hun samenstelling, de geurverspreiding en de onderlinge interactie. De rest is puur gevoel. Er zijn gewoon geen regels te bedenken voor verhoudingen of verboden combinaties." Voor zijn jongste creaties werkte hij samen met andere parfumeurs : Met Domitille Bertier :Visit for Women voor Azzaro, met Carlos Benaïm en Dominique Ropion : Pure Poison voor Dior en met dezelfde Bertier en Benaïm maakte hij Flowerbomb voor Viktor & Rolf. De verklaring voor de duo- en triocreaties is simpel : "De termijnen die we krijgen, worden almaar korter. Om sneller vooruit te gaan, werken we daarom soms met tweeën of drieën aan een formule."De tropische geuren van bloemen, bossen en kruiden van de eilandengroep Vanuatu in de Grote Oceaan, waar Domitille Bertier (34 jaar) enkele van haar kinderjaren doorbracht, moeten het begin geweest zijn van haar passie voor geuren, maar het beroep zélf ontdekte ze pas in het boek Het Parfum van Patrick Süskind en op de opendeurdagen van het Isipca in Parijs. Voor ze daar kon beginnen, moest ze eerst drie verplichte jaren chemie doorploeteren, maar eens aan het Isipca genoot ze met volle teugen : "Ik hield heel erg van de ruiksessies. Daar ontdekte ik het hele palet geuren dat een parfumeur tot zijn beschikking heeft." In 1994 begon Domitille Bertier bij IFF, waar ze van leerling-parfumeur tot junior-parfumeur evolueerde om ten slotte in 2002 de felbegeerde titel in de wacht te slepen. Maar dat was geen reden om op haar lauweren te gaan rusten. Haar jongste creaties zijn Visit for Women van Azzaro, Flowerbomb voor Viktor & Rolf (telkens met Olivier Polge) én Touch of Pink voor Lacoste. Leen Creve