Er duiken steeds meer oudere dames op in de reclamecampagnes van mode- en beautymerken (p. 26). Zo veel dat de dames een naam kregen : Glow, glamorous older women. Of ook Bots : Bright old things. Nu ben je in de mode snel oud natuurlijk, na je achttiende gaat het eigenlijk al bergaf. De catwalk toont een legertje onderling verwisselbare jonge wezens met onbeschreven gezichten en eindeloos lange benen. Terwijl de journalisten, de ontwerpers en zeker de kopers van de kleding allemaal ouder zijn. Maar je stelt je er geen vragen bij. De kledin...

Er duiken steeds meer oudere dames op in de reclamecampagnes van mode- en beautymerken (p. 26). Zo veel dat de dames een naam kregen : Glow, glamorous older women. Of ook Bots : Bright old things. Nu ben je in de mode snel oud natuurlijk, na je achttiende gaat het eigenlijk al bergaf. De catwalk toont een legertje onderling verwisselbare jonge wezens met onbeschreven gezichten en eindeloos lange benen. Terwijl de journalisten, de ontwerpers en zeker de kopers van de kleding allemaal ouder zijn. Maar je stelt je er geen vragen bij. De kleding ziet er goed uit op die perfecte, wandelende kapstokken, en daar is het toch eigenlijk om te doen. Maar leeftijd blijft in de modewereld een beetje de grote olifant die in het midden van de kamer staat. Je weet dat hij er is en dat je er makkelijk tegen aanloopt ; ware het niet dat iedereen er steeds weer in slaagt om er elegant omheen te wandelen. Leeftijd is een attitude, zegt men graag, het zit allemaal in het hoofd. Zou kunnen. Al zit leeftijd bij mij ook duidelijk in het verval van mijn bovenarmen, in de manier waarop de zwaartekracht mijn dijen aanvalt en in mijn onvermogen om na de middag nog cafeïne te verteren. Maar er is hoop. Jaren geleden was ik een trouwe kijker van de BBC-show The Young Ones, niet te verwarren met het komische programma. Zes beroemdheden, ouder dan zeventig, werden samen opgesloten in een huis dat volledig in jarenzeventigstijl was ingericht, de stijl uit de hoogdagen van hun roem, kracht en invloed. Ze hadden geen contact met de buitenwereld, kregen de opdracht zich te kleden en te gedragen als in die tijd. En wat bleek : elk van hen slaagde erin zichzelf jong te denken. Ze werden vrolijker, actiever en alerter, maar ook lichamelijk sterker. Iemand kon opstaan uit een rolstoel en wandelde met een stok. Van een ander verbeterde het zicht. Het was een verbazend resultaat dat BBC-journalist Michael Mosley de uitspraak ontlokte : "Als je in je hoofd terugkeert naar een tijd toen je sterk was, toen je op het hoogtepunt van je kunnen stond ; als je die herinneringen oproept en echt gelooft dat je weer in die tijd leeft, dan volgt je lichaam je geest." De uitzending was gebaseerd op een experiment uit 1979 van psychologe Ellen Langer, waarvan het belang blijkbaar nu pas doordringt. Onze geest is krachtiger dan we denken, en jong zijn zit voor een groot gedeelte echt tussen de oren. Dokter Langer is er ondertussen zeker van dat ze eeuwig jong zal blijven. Haar verhaal is gekocht door een filmmaatschappij, en Jennifer Aniston vertoont grote interesse in de rol. lene.kemps@knack.be Lene KempsOudere dames duiken zo talrijk op in reclames dat ze een naam kregen : Glows of Glamorous older women, of nog, Bots, Bright old things