Met de Mazda 5 komt een interessante monovolume het al rijke palet in dit segment vervoegen. Met een lengte van 4,50 meter zit hij op de rand van de compacte monovolumes (hij is net zo lang als de Renault Grand Scenic), maar hij steekt wel boordevol ingenieuze vondsten. Om te beginnen beschikt hij over twee schuifdeuren achteraan en kan hij zeven personen vervoeren. Bovendien is op de tweede stoelenrij een geniale ingreep toegepast : het middenste zitje is, zoals in sommige vliegtuigtypes, niet alleen iets smaller dan de andere, het kan na het optillen van de zitting van de linkerstoel daaronder opgeklapt worden. ...

Met de Mazda 5 komt een interessante monovolume het al rijke palet in dit segment vervoegen. Met een lengte van 4,50 meter zit hij op de rand van de compacte monovolumes (hij is net zo lang als de Renault Grand Scenic), maar hij steekt wel boordevol ingenieuze vondsten. Om te beginnen beschikt hij over twee schuifdeuren achteraan en kan hij zeven personen vervoeren. Bovendien is op de tweede stoelenrij een geniale ingreep toegepast : het middenste zitje is, zoals in sommige vliegtuigtypes, niet alleen iets smaller dan de andere, het kan na het optillen van de zitting van de linkerstoel daaronder opgeklapt worden. Tilt men de zitting van de rechterstoel op, dan zit daar een handig tafeltje dat dan weer op de plaats van het middenste stoeltje uitgeklapt kan worden. Op die manier zit men op de tweede rij met twee passagiers heel comfortabel, gescheiden door dat handige tafeltje. De stoelen van de tweede rij kunnen ook nog over 27 centimeter verschuiven, zodat men echt ruimte zat heeft. Verkiest men het tafeltje niet uit te klappen, dan komt er een doorgang vrij naar de achterste rij stoelen. Die stoelen rusten in de vloer en kunnen op een eenvoudige manier opengeklapt worden. Ze zijn ook gemakkelijk bereikbaar door de rugleuning van de rechterstoel van de middenrij naar voor te kantelen en te schuiven. De pook staat op de middenconsole, zodat ook daar wat plaats vrijkomt. Voeg bij dat alles nog enkele tientallen opbergvakken en tien bekerhouders, en het wordt duidelijk dat er over de ruimtelijke mogelijkheden van deze wagen ernstig is nagedacht. De koper heeft de keuze tussen een 1.8 benzinemotor en een 2.0 turbodiesel, die in twee varianten bestaat : met 110 of 143 pk. We kozen voor die laatste versie die alleen in de duurste uitvoering beschikbaar is en waarbij de motor aan een manuele zesbak gekoppeld is. En we kunnen meteen zeggen dat we behoorlijk onder de indruk waren van het weggedrag van deze 6+1-zitter. Met een koppel van 360 Nm staat volop trekkracht ter beschikking en de Mazda 5 voelt ondanks zijn 1600 kg erg lichtvoetig aan, doet geen enkel moment aan een monovolume denken en bleek uiteindelijk nog zeer redelijk in verbruik. Nog opmerkelijker was het weggedrag : de nieuwe blijkt op geen enkel moment uit zijn spoor te halen, helt nauwelijks over en kan ook de meest diverse soorten wegdek met gemak de baas. Hij is soepel, comfortabel en precies gestuurd, kortom, een auto die echte liefhebbers zal weten te bekoren.Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1998 cm3 die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 143 pk/105 kW bij 3500 toeren/minuut en maximaal koppel van 360 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 450,5 cm (l), 175,5 cm (br), 161,5 cm (h) en 275 cm (wielbasis). Koffervolume : 112-1566 liter. Verbruik in liter/100 km : 7.3 (stad), 5.7 (buiten stad), 6.3 (mix). CO2-uitstoot : 173 gr/km. Prijs, incl BTW : 28.299 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 411,23 euro. Andere versies : 1.8 benzine (20.699 euro), 2.0 CDVI/110 pk (22.999 euro).pierre darge