DE TRENDS VAN HET SEIZOEN
...

DE TRENDS VAN HET SEIZOEN 1. Het zomerpak: los, simpel, wat slordig Het ideale kostuum is tweedelig, neutraal van kleur en comfortabel. Recht geknipt, een natuurlijke schouderlijn, op het smalle af. Een wat wijdere broek, al dan niet met een zelfgelegde omslag. Goed gemaakt liefst, hoewel het er niet opvallend duur mag uitzien. Grijs blijft de toon aanvoeren. 1. John Rocha 2. Strelli 3. Costume National 4. Armani 5. Dries Van Noten 2. Pastels en donkere kleuren: zacht met hard Hoewel het op zich mooie kleuren zijn, blijven pastels voor heel wat mannen een struikelblok. De diepgewortelde vrees voor fatterigheid en truttigheid heeft daar alles mee te maken. Dat het anders kan, bewijzen heel wat designers dit seizoen: de weeë tonen worden gecombineerd met donkere, harde kleuren zonder dat de outfit aan frisheid moet inboeten. Pasteltopper voor dit seizoen is Comme des Garçons, en Paul Smith geeft er de beste draai aan: een beetje hooghartig en chic en toch modern. 6. Comme des Garçons 7. Paul Smith 8. John Rocha 9. Thierry Mugler 10. Paul Smith 3. Kleine en grote gaatjes God behoede ons voor transparante kledingstukken voor mannen. Al dat doorkijk ziet er op een atletische mannequin nog acceptabel uit, maar in het straatbeeld kan het tot onaanvaardbare gruwels leiden. Een juist alternatief zijn de gatentruien die voor deze zomer overal opduiken: wat punky, een beetje ruw of met een sobere lijntekening. 11. Dolce & Gabbana 12. Byblos 13. Raf Simons 14. Dries Van Noten 4. Gedoseerde sportinvloeden De kleren van de grote sportmerken (Nike, Adidas, Kappa, Australian) blijven een couture op zich waar ook de ontwerpers niet vies van zijn. Het heeft geen zin al dat hoogtechnologische klakkeloos te kopiëren; de beste resultaten worden dan ook bereikt als er hier en daar een element wordt binnengesmokkeld. Een trainingmodel, een kraag, een afwerking. 15. Costume National 16. Hugo 17. Yamamoto 18. Hermès 5. Young, urban and slack Niet zozeer een specifieke outfit, wel een gevoel. Zich kleden, niet voor de in magazinetaal gedoodverfde strand- of vakantiewandeling, maar voor het dagdagelijkse leven. De stad, de trottoirs, de straatstenen. Geen short met een saaie polo dus; een gewoon hemdje, een makkelijke broek, een individueel T-shirt vertalen ieders jonge geest veel beter. 19. Hugo 20. Miyake 21. Raf Simons 22. Nigel Curtiss 23. Ann Demeulemeester ITEMS VAN HET SEIZOEN 1. Black Palms van Raf Simons Een statement. Simons' naam is synoniem voor een langverhoopte frisse wind: kleren voor een generatie van nu, ongeacht de leeftijd. 27. Raf Simons 2. Het ondergoed van Gucci De stormloop kan beginnen. Tom Ford doet niet mee aan de non-descripte sportstijl; hij grijpt terug naar het luxeondergoed uit de jaren dertig en de smeulende sfeer van de seventies. Onbeschaamd transparant en huideng. 28. Gucci 3. Daim van Hermès Zonder al te veel poeha levert het huis Hermès een van de hebbedingen van het seizoen af. Blousons, hemden en T-shirts in het meest verfijnde daim, tijdloos, eeuwig juist en modern. De perfectie. 29. Hermès 4. Kogelvrije vest van Helmut Lang Een op zich uiterst esthetisch en sterk kledingstuk, vertaald door trendsetter Helmut Lang. Alle gevoelens die dit item oproept, kloppen met de tijden waarin we leven. 30. Helmut Lang 5. Designerjeans van Gucci Opnieuw een inzending van smaakmaker Tom Ford. Een G in stras op de achterzak en - voor het defilé althans - versleten en gescheurd. De boodschap: stijl zit in nonchalance en zelfvertrouwen. 31. Gucci 6. De devoré-pakken van Paul Smith Voor zijn zomercollectie voor '98 maakt de Britse ontwerper een bocht van 180 graden, tegen alle trends in. Zijn aristocratische jongens zijn van kop tot teen bedolven onder de krullende boeketten en tapisseriemotieven, met deze in fluweel uitgevreten bloemen als topper. 32. Paul Smith 7. De T-shirts van W< Ondanks Walter Van Beirendoncks onderhand bekende grafische explosies zijn het toch deze simpele ombres chinoises die met de prijzen gaan lopen. Een knap idee. 33. W< 8. Bedrukking van Yohji Yamamoto Yamamoto kan niet zonder de vrouw. YAMAMOTO - WOMAN = 0. Naast dit zelfportret zijn de gestreepte, losse jasjes ook verkrijgbaar met prints van Einstein en Dalí. 34. Yamamoto 9. De jacquard-sweater van Comme des Garçons Niet de eerste keer dat Kawakubo Schotse ruiten of Fair Isle-motieven verknipt en ineenpuzzelt, maar telkens weer ijzersterk. 35. Comme des Garçons 10. Gothic make-up bij W< Onder invloed van Marilyn Manson blijven ook jongens beter niet hangen bij een voorzichtig lijntje kohl. Waarom zouden ze? 36. W< COLLECTIE VAN HET SEIZOEN Jil Sander Een kleine tour de force, hoewel het allemaal zo vanzelfsprekend lijkt. De Duitse ontwerpster Jil Sander omvat in haar net opgestarte mannencollectie alle trends die tellen. Minimaal zonder dat er een tractaat bijhoort, kwalitatief maar niet protserig, mannelijk maar niet streng en vooral natuurlijk ogend. Jil Sander draait je geen rad voor ogen maar plundert wel je portemonnee, want haar kleren zijn haast als bij wet duur. 24. Jil Sander 25. Jil Sander 26. Jil Sander MODEL VAN HET SEIZOEN Ryan Locke Deze blonde Amerikaan, afkomstig uit Californië, is in een mum van tijd tot mannelijk ideaal uitgeroepen. Vooral door - alweer - Tom Ford van Gucci, die Locke eigenhandig uit een groepje aspirerende modellen pikte en hem meteen tot pin-up van z'n campagnes bombardeerde. Locke is de anti-Schenkenberg: timide, onderhuids broeierig en een beetje link. 37. Gucci TWIJFELGEVAL VAN HET SEIZOEN De ceremoniehemden van Yohji Yamamoto We zijn er nog steeds niet uit. De Japanner presenteerde tijdens zijn show een resem witte, stijve hemden met flinke strikken, ruches en geknoopte kragen. Zo onder die onschuldige kopjes hebben ze inderdaad wel iets. Stadse romantiek of voer voor de werkloze-pianisten-look? Beslist u voor ons. 38. Yamamoto KUL VAN HET SEIZOEN Shirtology Deze slip, of wat het ook moge wezen, is nog een van de meer geklede stukken uit deze Portugees-Franse lijn. Commentaar overbodig dus.39. Shirtology Peter De Potter