MIRANDA KERR

Wie ? Australisch topmodel en sinds drie seizoenen het gezicht van de campagnes van Swarovski.
...

Wie ? Australisch topmodel en sinds drie seizoenen het gezicht van de campagnes van Swarovski. Waarom ? "Na de geboorte van mijn zoon Flynn, drie jaar geleden, ben ik andere carrièrekeuzes gaan maken. Ik werk geen zeven dagen op zeven meer en ik neem alleen nog opdrachten aan van merken die in de lijn liggen van mijn dagelijks leven. Ik zie mezelf ook meer als een ambassadrice dan als model. Swarovski sluit aan bij de brand Miranda Kerr. Het bedrijf staat voor empowerment van vrouwen, ik ook. Ik heb er zelfs twee boeken over geschreven. Ik geloof ook dat juwelen het zelfvertrouwen van een vrouw kunnen beïnvloeden. Mijn grootmoeder zei ooit dat je niet veel geld moet hebben om er stijlvol en zelfverzekerd uit te zien, je moet alleen de juiste accessoires dragen en je gracieus en beheerst gedragen." Wie ? Achter-achterkleindochter van de Oostenrijkse opticus Daniel Swarovski, die het merk in 1895 oprichtte. Nadja was het eerste vrouwelijke directielid van Swarovski Crystal Business en is onder meer verantwoordelijk voor het Atelier Swarovski, dat de link legt naar de modewereld, door samen te werken met designers als Christopher Kane, Jean Paul Gaultier, Mary Katrantzou en Viktor & Rolf (zie verder). Wie ? Creatief directeur en vicepresident communicatie. Zij zet de lijnen uit van de juwelencollecties en lanceerde de voorbije jaren ook nieuwe producten zoals horloges, brillen en juwelen voor heren. Ze houdt een blog bij over haar werk en haar leven, winkbynathaliecolin, en gaf in 2012 het boek Multifacets, style yourself with jewelry uit. Wat ? "Het is mijn rol om de essentie van Swarovski over te brengen door juwelen te ontwerpen die zowel de huidige trends, technische innovatie als creativiteit uitstralen. Als merk staan we voor vakmanschap en de belofte dat je er elke dag uitzonderlijk kunt uitzien." Waarom Miranda ? "Het is de eerste keer in de geschiedenis van het merk dat Swarovski een 'gezicht' heeft. Het moest dus iemand zijn die de waarden van het merk verpersoonlijkt. Miranda is toegankelijk, mooi, zelfverzekerd en oprecht. Ook Swarovski is altijd het merk van de toegankelijke luxe geweest." Trends ? "Voor het najaar speelt metaal nog altijd een belangrijke rol. Niet alleen in de grote, opvallende stukken, maar ook in de iets klassiekere juwelen, zoals deze medaillon in roze goud met metalen schakelketting. Het is een detail, maar het maakt het stuk moderner. Daarnaast zijn grote halskettingen nog steeds in de mode, zeker als je ze combineert met een jeans en sneakers. En er is wat wij de ring party noemen, een trend waarbij je verschillende ringen aan één hand of zelfs vinger combineert." Toekomst ? "We zijn vandaag een van de grootste juwelenmerken ter wereld. Ik geloof dat Nadja Swarovski zei dat we juist na Cartier en Tiffany komen. Zeventig procent van onze business is juwelen. Daar blijven we dus op inzetten met een nog groter en gevarieerder aanbod. Er is ook nog veel ruimte voor nieuwe Swarovskiproducten, zoals het parfum dat we gelanceerd hebben of de brillen en horloges." Wie ? De Nederlanders Viktor Horsting en Rolf Snoeren ontwierpen voor Atelier Swarovski een herfst/wintercollectie die werd voorgesteld tijdens de prêt-à-portershow van het duo in Parijs. Wat ? De collectie bestaat uit twee lijnen : het exclusievere Velvet Rock, waarvoor een nieuwe techniek wordt gebruikt die de kristallen bedekt met een laagje fluweel, en Frozen Crystals, juwelen samengesteld uit matte en glanzende kristallen. Inspiratie voor de collectie vonden ze in het interieur van hun nieuwe winkel in Parijs. "Wij wilden de kristallen op een prominente plaats zetten en ze een beetje mysterie meegeven. Door de matte en met velours bedekte kristallen naast elkaar te zetten, benadrukken we hun schittering en voegen we er een vleugje surrealistische glamour aan toe. Omdat we al zo lang samenwerken met Atelier Swarovski en onze relatie steunt op wederzijds begrip, zijn wij in staat om technisch ingewikkelde ontwerpen te realiseren."Wie ? Achter-achterkleinzoon van Daniel Swarovski en CEO van het merk. Onder zijn bewind groeide Swarovski uit tot een multinational, met een jaarlijkse omzet van ongeveer drie miljard euro en meer dan 2500 winkels, verspreid over 170 landen in de vijf continenten. Wie ? Popster en stijl-icoon. Om haar 2014 CFDA Fashion Icon Award in ontvangst te nemen droeg ze een netjurk versierd met 230.000 Swarovskikristallen.DOOR ELLEN DE WOLF