De bijna vijf meter lange Audi A6 Avant oogt als een statige break die beschikbaar is met drie benzinemotoren (177 tot 335 pk) en drie turbodiesels (163 tot 211 pk), V6- of V8-motoren. Tegen het jaareinde komt daar de viercilinder tweeliter turbodiesel bij die 140 pk zal leveren, die versie wordt wellicht zeer populair. Zoals gebruikelijk wordt zowel voorwielaandrijving als quattro permanente vierwielaandrijving aangeboden, maar er is ook keuze bij de versnellingsbakken : van de standaard handgeschakelde zesbak over de tipt...

De bijna vijf meter lange Audi A6 Avant oogt als een statige break die beschikbaar is met drie benzinemotoren (177 tot 335 pk) en drie turbodiesels (163 tot 211 pk), V6- of V8-motoren. Tegen het jaareinde komt daar de viercilinder tweeliter turbodiesel bij die 140 pk zal leveren, die versie wordt wellicht zeer populair. Zoals gebruikelijk wordt zowel voorwielaandrijving als quattro permanente vierwielaandrijving aangeboden, maar er is ook keuze bij de versnellingsbakken : van de standaard handgeschakelde zesbak over de tiptronic tot de multitronic CVT (continu variabele transmissie). Bij de korte kennismaking gaat onze aandacht vooral naar de 2.7 Tdi met 180 pk, die in ons land om fiscale redenen tot 163 pk wordt ingetoomd. Hij is uitgerust met de modernste inspuittechnologie waarmee hij ook zonder partikelfilter de Euro IV-norm haalt. Maar het indrukwekkendste kenmerk is de trekkracht die zijn maximum van 380 Nm onafgebroken aanhoudt van 1400 tot 3300 toeren/minuut (in de Belgische versie tot 3000 toeren/minuut). Achter het stuur overheerst een indruk van degelijkheid en stevigheid, gekoppeld aan een vlekkeloze afwerking met een plaatsbesparende elektromagnetische parkeerrem, het basic MMI (dat staat voor Multi Media Interface), een draaiknop met schakelaars voor de bediening van informatie, ontspannings- en afstellingsdoeleinden. Onder de vele opties noteerden we de regelbare pneumatische ophanging, de adaptatieve cruise control en de licht- en regensensoren. De zesbak schakelt feilloos, vlot en nauwkeurig, waardoor de A6, die nu toch al 4,93 meter lang is, zich als een heer in het verkeer beweegt. Alleen de stoelen blijken in ons geval wat breed uit te vallen voor een goede steun. Over de aandrijving kunnen we kort zijn. De 2.7 TDi is snel, snedig en zuinig (7 liter/100 km), de wegligging voorbeeldig en de geluidsisolatie zonder meer indrukwekkend. In tegenstelling tot de A4 is de A6 Avant ook een echte break : het laadvolume bedraagt niet alleen 565 liter, uitbreidbaar tot 1660 liter, er werd ook een nieuw ontwikkeld bevestigingsconcept uitgewerkt waarbij standaard in de laadvloer twee bevestigingsrails zijn gemonteerd met vier verplaatsbare sjorogen, die het in combinatie met het bagagenet mogelijk maken kleinere volumes feilloos te blokkeren. De laadvloer kan worden uitgetild en in verschillende standen gemonteerd. Onder die vloer is ook een ronde kunststof bak aangebracht. In optie kan dat geheel nog worden uitgebreid met een telescopische stang die de laadruimte ook diagonaal kan opdelen, een fietsbevestigingssysteem om twee fietsen vast te klikken in de wagen, een opbergbox, een dubbelzijdig uitvouwbare mat of een skiluik met skitas. De Audi A6 Avant wordt standaard uitgerust met elektronische airco, ABS en EBV, ESP, zes airbags en actieve hoofdsteunen.Pierre Darge