Makkers start uw wild geraas, want uw begeerde smartphone zou wel eens een domme investering geweest kunnen zijn. Steeds meer trendsetters worden immers gespot met een oud mobieltje, een openklapbaar model waarvoor je in de lokale telefoniewinkel slechts een fractie van de iPhone neertelt. Je kunt ermee bellen, sms'en, Snake spelen en er je nineties-geïnspireerde outfit mee vervolledigen. Al houdt zijn functionaliteit daar wel op. Toch prefereren vrouwen als Rihanna, Jennifer Lawrence en Anna Wintour tegenwoordig het kleinood...

Makkers start uw wild geraas, want uw begeerde smartphone zou wel eens een domme investering geweest kunnen zijn. Steeds meer trendsetters worden immers gespot met een oud mobieltje, een openklapbaar model waarvoor je in de lokale telefoniewinkel slechts een fractie van de iPhone neertelt. Je kunt ermee bellen, sms'en, Snake spelen en er je nineties-geïnspireerde outfit mee vervolledigen. Al houdt zijn functionaliteit daar wel op. Toch prefereren vrouwen als Rihanna, Jennifer Lawrence en Anna Wintour tegenwoordig het kleinood boven hun eens zo trouwe iPhone. Vrouwen van wie wij nochtans vermoeden dat de server van hun mailbox een volledige verdieping in beslag neemt. Passen de kleinere telefoons beter in hun designer clutch, of is er meer aan de hand ? Het woelige getijde van trends laat alles wat ooit weggedeemsterd was op een dag weer aanspoelen. We kijken niet meer op wanneer onze strakke broekspijpen plots weer uitlopen aan de enkels en donkere lipstick een comeback maakt. We speuren tweedehandswebsites af naar designklassiekers, en smullen van de archaïsche kraak van vinylplaten of de ouderwetse kost van Jerre Meus. Onze drang naar nostalgie is alomtegenwoordig, en het lijkt dus niet abnormaal dat ook de technologiesector erdoor aangestoken wordt - de crazy frog-beltoon buiten beschouwing gelaten. Verschillende professoren staan te trappelen om uit te leggen waarom smartphones ons leven / slaappatroon / eetlust / libido verwoesten, en digital detox is de hipste alliteratie van 2014 (sorry, kale cleanse). Het fysiek teruggrijpen naar een telefoon die alles digital simpelweg onmogelijk maakt, is echter zodanig radicaal dat trendwatchers het nodig vonden het stijlstatement te kaderen. Te veel moeite doen (om erbij te horen) is niet hip, en uren in de wachtrij staan voor een nieuw model van smartphone waarvoor je eerst een deel van je huis hebt moeten onderverhuren, is nu eenmaal te veel moeite doen, schrijft Chiara Atik in Medium. Mensen met een flip phone stralen een zeker zelfvertrouwen uit door zich niet constant beschikbaar te stellen via mail, sociale media en allerhande messenger apps. Ze vertrouwen erop dat zij die hen echt moeten bereiken, hen ook zullen bereiken. Ze kunnen off radar gaan zonder te vrezen dat ze vergeten worden, en ze hebben geen validatie via sociale media nodig. Leven boven likes ! Ze zijn zoveel koeler en cooler dan de immer tweetende, immer bereikbare smartphonegebruiker, en door niet (constant) te delen wat ze denken, doen of waar ze zijn, kunnen ze die illusie ook niet doorbreken. Smart move, that dumb phone. Wij halen alvast de beepers van onder het stof. KATRIN SWARTENBROUX