"Als medeoprichter van het duurzaam adviesbureau Studio Spark hielp ik bedrijven om in te zetten op circulaire economie. Uiteindelijk was de drang om zelf aan het stuur te zitten van een duurzaam project echter te groot. De textielsector was daarbij ...

"Als medeoprichter van het duurzaam adviesbureau Studio Spark hielp ik bedrijven om in te zetten op circulaire economie. Uiteindelijk was de drang om zelf aan het stuur te zitten van een duurzaam project echter te groot. De textielsector was daarbij een evidente keuze: niet alleen is het een ontzettend vervuilende industrie met een enorme afvalstroom, maar ze laat ook veel innovatiekansen liggen. Zo wordt ons garen, een combinatie van gerecycleerd denim en een restproduct van de houtverwerking, gewoon in Vlaanderen gemaakt. Zeker in de modewereld associeert men duurzame initiatieven echter algauw met nicheproducten en onverkoopbaar idealisme. Een jeanscollectie met vijftig procent gerecycleerde vezels, een volledig duurzaam productieproces zonder schadelijke stoffen, en tegelijk een mooi en betaalbaar product? Niemand gelooft je (lacht). Maar ik maak evenmin de fout om te denken dat duurzaamheid en radicale transparantie onze enige verkoopargumenten kunnen zijn. De look en feel van het merk en goede pasvormen zijn minstens zo belangrijk. Consumenten kopen in de eerste plaats immers met hun hart, omdat die broek hen toch zo sexy staat - rationele overwegingen komen er pas nadien aan te pas." Hrvst.be Tekst Wim Denolf & Foto Johan Jacobs