De 40-serie van Volvo, die onlangs werd opgewaardeerd, mag dan succes oogsten, door de echte Volvo-liefhebbers is de auto altijd als een klein broertje ervaren dat de vergelijking met de 3-serie van BMW nooit heeft kunnen doorstaan. Met de S60 boort de Zweedse constructeur naar eigen zeggen een nieuw segment aan, dat als de premium compact wordt omschreven en naar ons gevoel bedreigend kan zijn voor de kleine BMW's, de Audi A4's en de Mercedes C-klasse. De doelgroep is volgens de makers dol op driving pleasure en showing the world who you are, de auto's zijn dus bestemd voor people who wish to be distinct from others. Marketingtaal die ons ene oor in gaat en het andere weer uit. Alsof een auto iemands waarde zou kunnen optillen.

Los daarvan stellen we vast dat de styling een absolute voltreffer is. Uit de voorstellen van de vier Volvo-studio's werd gekozen voor dat van de Californische nederzetting, de equipe van Geza Loczi. Maar het duurde nog eens 2,5 jaar voor het definitieve profiel "bevroren" werd.

"Dat kwam doordat de architectuur die ons werd aangereikt, niet in overeenstemming was te brengen met het kleedje dat we erover wilden draperen", zegt Loczi in Stockholm. En dan lacht hij. "Het was alsof je op het skelet van Woody Allen de morfologie van Raquel Welch moest laten aansluiten. Bovendien wilde ik een coupé-look, fluid lines en binnenin plaats voor vijf. Voor die laatste optie verlengde ik de wielbasis tot 272 cm, 7 cm langer dan die van de S70. En ik wilde naast motion ook emotion."

Het eindresultaat is ronduit schitterend en met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 nog zeer aërodynamisch ook. Opmerkelijk is dat Volvo steeds meer de nadruk legt op dynamiek, zonder natuurlijk de veiligheid te vergeten. Onder de kap van de S60-auto's zitten uitsluitend vijfcilinders, waarvan de meest bescheiden toch nog 140 pk op de voorwielen overzet, en de krachtigste en meest tot de verbeelding sprekende 250 pk. Prestaties die lichtjaren verwijderd zijn van de "tanks" van weleer.

Zelf gingen we tijdens ons kort verblijf in Stockholm en omgeving met de 2.4 liter van 170 pk de weg op - al is dat in Zweden geen pretje met de daar geldende snelheidsbeperkingen. Met die versie schoten we aardig op, maar het klimmen in de toeren ging iets discreter dan we hadden verwacht en we kregen nooit het gevoel met 170 pk onderweg te zijn. Allicht omdat de versnellingen wat al te beschaafd uitvielen. Voor de rest zaten we prinsheerlijk, genoten van het sobere, maar perfect afgewerkte interieur en van het opmerkelijke onderstel.

Maar het allerbelangrijkste wordt bijna geheel aan het oog onttrokken. De S60 kreeg precies dezelfde veiligheidselementen mee als zijn broers. Daarnaast is er een interessant samenspel gerealiseerd tussen de veiligheidsgordels en de tweefasige airbags. Alsof dat nog niet volstond, zorgen de stoelen met het WHIPs-systeem voor een extraatje door bij een aanrijding achterin mee te geven, zodat de nekslag beperkt blijft.

Volvo pakt nu ook de veiligheid na het ongeval aan. Het telematicasysteem Volvo on call wordt met de S60 gelanceerd en is gebaseerd op gps-navigatie en mobiele telefonie. Het wordt bij een ongeval samen met de veiligheidsgordels en de airbags ingeschakeld en meldt automatisch en telefonisch dat er een ongeval is gebeurd en lokaliseert zeer precies de plaats. Meteen wordt een gesprekslijn geopend tussen de auto en de telefonist van Volvo on call. Krijgt die geen antwoord, dan waarschuwt hij de hulpdiensten en de politie.

Uiteraard kan het systeem ook een gestolen wagen opsporen, en met een simpele druk op de knop kunnen de inzittenden alarm slaan bij een overval.

De basisversie van de jongste Volvo is de enige die net onder het miljoen blijft. Maar het pakket dat in serie wordt geleverd, is dan ook meer dan voorbeeldig: frontale airbags voor rijder en passagier, zijdelingse airbags voorin, hoofdairbags voor de zitplaatsen voor- en achteraan, anti-whiplash op de voorstoelen, ABS-remsysteem met EBD, airconditioning, stability and Traction Control, centrale vergrendeling met afstandsbediening en in de hoogte verstelbare voorstoelen. En een opmerkelijk koffervolume van 425 liter.

Pierre Darge