Kan shoppen een vorm van therapie zijn ? De Britse Sophie Howarth denkt van wel. In haar Department Store for the Mind vindt u mooie, betekenisvolle spullen die aanzetten tot nadenken. “Shopuitbaters hebben te weinig aandacht voor onze emotionele behoeften.”

Een winkel waar je iemand een knuffel kunt kopen, een duwtje in de rug, of een schaar waarmee je je eigen toekomst vorm kunt geven : het is maar een kleine selectie items die te vinden zijn in The Department Store for the Mind. Eind 2015 richtte de Britse Sophie Howarth deze opmerkelijke webwinkel op, omdat ze serieuze bedenkingen had bij ons klassieke winkelgedrag.

“Ik hoorde van veel mensen uit mijn omgeving dat ze zich rusteloos, overweldigd of onbegrepen voelen”, zegt Howarth, voormalig curator van Tate Modern en medeoprichter van The School of Life in Londen, dat ook een afdeling heeft in Antwerpen. “Volgens mij is ons consumptiegedrag deel van het probleem. We geven maar geld uit aan allerlei spullen, zonder dat we daar mentaal beter van worden.”

Met The Department Store for the Mind hoopt Howarth daar verandering in te brengen. “Het is een soort supermarkt voor de geest, waar je kunt winkelen volgens je gemoedstoestand. Of je nu onrustig of droevig, nieuwsgierig of dankbaar, blij of boos bent — je vindt er meer dan honderd mooi gemaakte objecten, zoals een kit met eerste hulp voor je ziel.”

Waarom denkt u dat zo’n shop vandaag nodig is ?

Sophie Howarth : Winkels zijn bedacht om onze praktische behoeften te vervullen. We gaan ernaartoe om een nieuwe wasmachine te kopen, of een paar schoenen, maar we moeten tegen de winkelier niet over onze diepste emoties en gedachten beginnen. Met The Department Store for the Mind wou ik een plek creëren waar dat net wel kan. Het is een shop met spullen die onze emotionele behoeften vervullen, de behoefte om geliefd te worden bijvoorbeeld, of lief te hebben. Psychotherapie en mindfulness zijn vandaag enorm populair. Dat betekent dat mensen de behoefte voelen om aan hun mentale gezondheid te werken, en dat wil ik mee aanmoedigen. Kan een bord waar je ’s morgens uit ontbijt voor de rest van de dag je humeur beïnvloeden ?

U nodigt mensen nog altijd wel uit om te consumeren, zou het niet gezonder zijn als we meer leerden te doen en te beleven in plaats van nog meer spullen te verzamelen ?

Ik geloof dat niet alleen ervaringen en zelfreflectie, maar ook mooi gemaakte voorwerpen ons kunnen helpen om doordachter in het leven te staan. De spullen in mijn huis waar ik het meest aan gehecht ben, hebben allemaal een verhaal. Een mooi voorwerp waar een persoonlijke boodschap achter zit, kan ons zoveel betekenis en kracht geven. Daarom omringen we onszelf ook graag met spullen, alleen zijn we over de jaren heen zo overvloedig gaan consumeren, dat veel voorwerpen geen betekenis meer hebben. Er wordt te veel reclame gemaakt voor producten die we niet nodig hebben. Ik wil mensen helpen om terug op een gezondere, diepere manier om te gaan met onze bezittingen. Materialisme hoeft geen vies word te zijn.

Beautiful things for thoughtful people is de slogan van de shop. Je zou kunnen zeggen dat ik gereedschap verkoop voor mensen die zichzelf vanbinnen beter willen leren kennen. Iedereen gaat weleens shoppen omdat hij zich niet helemaal goed voelt. Ik wil met The Department Store for the Mind échte winkeltherapie bieden. En dus verkoop ik kantoormateriaal dat de verbeelding prikkelt, juwelen die tot nadenken aanzetten, cadeautjes om een sterkere band te krijgen met je vrienden of familie.

Hebt u zelf al eens mentale pijn gekend, en hoe hebben bepaalde spullen u toen vooruit geholpen ?

Ik heb in mijn leven al heel wat emotionele strubbelingen gekend. Mooi gemaakte voorwerpen zijn in moeilijke tijden altijd voedsel voor mijn ziel geweest. Het aanraken en vasthouden van pure materialen, waardevolle objecten of cadeautjes die ik kreeg van mensen die ik graag zie, zijn voor mij therapeutische ervaringen in dit complexe leven. Een mooi geschenkje voor jezelf of iemand anders hoeft niet duur te zijn, de betekenis erachter is belangrijker. Ik hoop producten aan te bieden die mensen raken, uitdagen, hoop geven, vrolijk maken.

Alle objecten uit de shop hebben een soortgelijke look. Hoe maakt u uw selectie ?

Ik heb een grote liefde voor originele communicatie en voor mooi design. Alle objecten uit de shop worden gemaakt in samenwerking met vormgevers, illustratoren en makers. Dit project geeft mij het ideale excuus om samen te werken met mensen die een prachtige geest hebben, die mijn merk en winkel begrijpen en er iets extra aan toevoegen.

Wat zou ik uit de shop kunnen kopen voor een vriend die erg ziek is ?

Een observatiedagboek, omdat het zijn of haar gedachten misschien even verzet. Je schrijft erin neer wat je ziet of voelt, en dat kan evengoed vanuit je bed of vanachter het raam gebeuren. Schrijven kan enorm helend zijn voor de geest. Het moet daarom geen grote literatuur te zijn.

En voor iemand die met pensioen gaat ?

De gut instincts poster. Met pensioen gaan is een kantelpunt in het leven. Het moment waarop je niet alleen stilstaat bij al het werk dat je verricht hebt, maar ook een gelegenheid om terug eens diep in jezelf te kijken en te ontdekken wat je nog allemaal wilt doen met je leven. Met deze poster zeg je : wat je ook doet, volg je instinct.

Tot slot, wat is uw bestseller ?

Ten deep breaths, een eenvoudige armband met tien parels aan. Telkens als je overweldigd of zenuwachtig bent, dan tel je langzaam de parels, na elke parel adem je diep in en uit. Het idee erachter is dat je alles wat je nodig hebt in jezelf kunt vinden. Door je even te concentreren op je ademhaling, krijg je een rustigere geest. Ik vind het geweldig dat een eenvoudig product zo’n impact kan hebben, en dat zoveel mensen de waarde van dit voorwerp lijken te appreciëren.

Info : http://deptstoreforthemind.com. Alle items worden ook verzonden naar België.

Door Elke Lahousse

“Mooi gemaakte voorwerpen zijn in moeilijke tijden altijd voedsel voor mijn ziel geweest”

Sophie Howarth : “The Department Store for the Mind wil échte winkel-therapie bieden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content