Er bestaan geen eenvoudige auto's meer en dat is de schuld van de wetgever die zich met alles bemoeit, van kreukelzones tot de plaats van de koplampen. Een hedendaagse, lichtvoetige 2 pk kan dus niet meer, omdat allerlei veiligheidsaspecten voor extra kilo's zorgen. Toch waagde Renault het erop, via zijn Roemeense dochter Dacia brengt het bedrijf een basic auto op de markt voor weinig geld : de Logan. Dat kon door uit de bestaande organenbank van Renault te putten, technologie van de voorlaatste generatie in te schakelen en vooral door goedko...

Er bestaan geen eenvoudige auto's meer en dat is de schuld van de wetgever die zich met alles bemoeit, van kreukelzones tot de plaats van de koplampen. Een hedendaagse, lichtvoetige 2 pk kan dus niet meer, omdat allerlei veiligheidsaspecten voor extra kilo's zorgen. Toch waagde Renault het erop, via zijn Roemeense dochter Dacia brengt het bedrijf een basic auto op de markt voor weinig geld : de Logan. Dat kon door uit de bestaande organenbank van Renault te putten, technologie van de voorlaatste generatie in te schakelen en vooral door goedkope werkkrachten te gebruiken. Het eindresultaat is een niet eens onaardige drievolume van 4,25 meter (4 cm langer dan de Megane) die wat hoog op zijn poten staat en met twee benzinemotoren (1.4 en 1.6) te koop staat, in afwachting van een diesel. We testen de 1.6 achtklepper, die motor met één enkele nokkenas herinneren we ons van de vorige generatie van de Clio. In de moderne context is dit een doorsneemotor : hij is nog behoorlijk soepel in de lage toeren, laat geen flitsende acceleraties zien, maar doet zijn werk wel een beetje luidruchtig. Er is duidelijk bespaard op isolatie. Verrassend is dan weer dat we er op een gemengd parcours in slagen om gelijke tred te houden met de officiële verbruikscijfers en met 7 liter per 100 km rondkomen. In het interieur zit veel kunststof, maar in zo'n basic auto kun je niet anders verwachten. De stoelen missen wat zijdelingse steun en vallen wat dunnetjes uit, maar anderzijds is er binnenin ruimte zat, een gevolg van de lange wielbasis. Een minpunt is de vaste achterbank, een pluspunt de zeer ruime koffer. Vreemd genoeg kan die alleen met de sleutel worden geopend, dat is echt ouderwets. De gordels missen voorspanners, maar daar tillen we niet zo zwaar aan. En er zijn maar twee frontale, niet-adaptieve airbags en ABS, op alle versies. Opmerkelijk is ook dat alle uitvoeringen standaard een toerenteller meekrijgen, in de 1.6 zit zelfs een kleine computer met verbruiksmeter. Het meest zijn we te spreken over het rijcomfort. Zelfs op slechte kasseiwegen voelt de Logan zich op zijn gemak en filtert de oneffenheden op voorbeeldige wijze. Alles bijeen vinden we het nodige aan boord. Met de 1.6 motor kost de Logan 9000 euro, voor de 1.4 basisversie (geen mistkoplampen, afstandsbediening noch elektrische ruiten vooraan) daalt de prijs zelfs tot 7500 euro. Terwijl elke Logan toch drie jaar garantie meekrijgt. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1598 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 90 pk/64 kW bij 5500 toeren/minuut en maximaal koppel van 128 Nm bij 3000 toeren/minuut. Afmetingen : 425 cm (l), 174,2 cm (br), 152,5 cm (h) en 263 cm (wielbasis). Koffervolume : 510 liter Verbruik in liter/100 km : 10 (stad), 5,7 (buiten stad), 7,2 (mix). CO2-emissie : 173 gr/km. Prijs, inclusief btw : 9000 euro, de BIV bedraagt 123 euro. Jaarlijkse autobelasting : 218,33 euro. Andere versies : 1.4 (7500 euro). pierre darge