Wie wegdroomt bij de desolate stadslandschappen van de vooroorlogse Italiaanse kunstschilder Giorgio de Chirico vindt de EUR geweldig, want hier komt wat hij op doek vereeuwigde tot leven. Dit Romeinse stadsdeel is ook een echt filmdecor dat onder meer gebruikt werd voor Il Conformista van Bernardo Bertolucci. 'EUR' staat voor de Esposizione Universale di Roma die gepland was voor 1942, maar nooit plaatsgreep. Op deze plek plande dictator Benito Musso-lini een nieuwe stad met prestigieuze lanen, pleinen en monumentale gebouwen waarvan een groot deel opgevat werd als museum of kantoor. Deze musea, waarvan het Museum van de Romeinse Beschaving nog bestaat, dienden om het fascistische Italië te verheerlijken. De architectuur van de EUR natuurlijk ook, want de nieuwe stad, in totaal 420 hectare groot, was een ode aan de Romeinse cultuur. Het rasterplan en de architectuurstijl verwijzen immers naar de oudheid. Bijna alle fascistische regimes droegen het classicisme in het hart. De Duitse nazi-architect Albert Speer was weg van de bouwkunst van de Oude Grieken, waarvan hij koele pastiches maakte. Niet alle Duitse nazi's waren daar even gelukkig mee, sommigen vonden deze architectuur toch te mediterraan. Maar ze konden zich moeilijk inspireren op de bouwkunst van de Oud...