Op de catwalks van Parijs en Milaan showden de mannequins de wintermode met een opvallend egale teint. De recentste nummers van de internationale glamourbladen als Elle, Vogue en Harper's Bazaar tonen volmaakte gezichten. Net als de mode kent ook de beautywereld haar revival van de eighties: felle kleuren in overdreven hoeveelheid, zwaar opgemaakte ogen, aangezette lippen, maar vooral een perfecte teint. Denk aan die moordgrieten op stiletto's in Robert Palmers videoclip Addicted to love.
...

Op de catwalks van Parijs en Milaan showden de mannequins de wintermode met een opvallend egale teint. De recentste nummers van de internationale glamourbladen als Elle, Vogue en Harper's Bazaar tonen volmaakte gezichten. Net als de mode kent ook de beautywereld haar revival van de eighties: felle kleuren in overdreven hoeveelheid, zwaar opgemaakte ogen, aangezette lippen, maar vooral een perfecte teint. Denk aan die moordgrieten op stiletto's in Robert Palmers videoclip Addicted to love. Fond de teint mag weer, na de make-upperiode waarin een 16-plusser al zwaar moest smeren om er "naturel" uit te zien. Fond de teint is een handig hulpmiddel: mooi egaal met een natuurlijke glans. "Foundation is de basis van een make-up, hij egaliseert de huidtoon", legt visagist Peter Philips uit. "Het mooiste vind ik wanneer je het niet ziet, en anders met wat glans." De onzichtbaarheid wordt in de eerste plaats bepaald door de juiste kleur, de belangrijkste keuze. "Dat kun je enkel in daglicht", volgens Pilips, "en niet op de hand maar op het gelaat zelf. Meer bepaald op de kaaklijn, omdat de kleur van gelaat en hals ineen moeten vloeien, om een maskereffect te vermijden. Om dezelfde reden moet je goed doorwerken tot in de oren en de hals en tot onder de kaak." Een tint is ideaal wanneer hij opgaat in de eigen huidskleur, je mag immers niets zien, je moet de huid willen aanraken. De belangrijkste functie van een foundation is het egaliseren, het camoufleren van oneffenheden, niet om kleur te geven, daar dient een zonnepoeder voor. "De textuur is ook belangrijk", gaat Philips verder, "je moet rekening houden met huidtype en leeftijd. Iemand met een vettere huid bijvoorbeeld kiest al snel voor een matte foundation, hoewel dat eigenlijk alleen jonge meisjes flatteert." Een droge huid is beter af met een rijke hydraterende crème of emulsie, terwijl een normale huid zal kiezen voor het praktische van een compact of een stick. Voor een vetter huidtype zijn er olievrije emulsies of geltexturen. De textuur bepaalt ook de dekking en de finish. Gels en emulsies geven een transparant, natuurlijk resultaat, ideaal voor mensen met een probleemloze huid die hun vale teint met wat extra glans willen opfrissen. Lichte oneffenheden, zoals een gemengde huid er vaak heeft, vragen om een medium dekking die toch nog wat (satijn)glans duldt. Zo'n resultaat bereik je meestal met een fluïde. Een olievrije versie dient om pukkeltjes te verdoezelen. Hydraterende crèmes voor een droge huid, sticks en compacts dekken meer en geven een fluweelachtig tot mat, poederachtig resultaat.Fluïdes, gels en crèmes worden meestal met de vingers in stippen op het gelaat aangebracht en verder uitgewerkt tot het product volledig is verdwenen. Compacts en sticks zijn handiger in gebruik: ze kunnen overal snel worden aangebracht, enkele plekjes kunnen bijgewerkt worden zonder het hele gelaat te behandelen.De nieuwste sticks en compacts hebben een aquagliss-textuur: de formules bevatten water in plaats van wax, wat een verfrissend gevoel geeft bij het aanbrengen. Shiseido heeft zo'n compact met het sebumabsorberende Liquid Compact Foundation (1095 fr.), Lancôme heeft Teint Idole Hydracompact (1500 fr.). Voor de stickversie kunt u terecht bij DiorsTeint Glacé (1095 fr.) en Chanel brengt in oktober Teint Christallin Stick (980 fr.) uit. De nieuwe generatie foundations en concealers lijkt in niets meer op de pancake van vroeger: luchtige, kleurvaste nontransfer-formules die de hele dag houden. En ook hier zet de multifunctionele trend zich door: een moderne foundation egaliseert, verzorgt en wekt de illusie van een perfecte huid. Oplossingen voor de problemen van elk huidtype zijn standaard: extra hydraterende ingrediënten voor de droge huid ( Bioperfection van Biotherm met liposomencomplex, 940 fr.), vetvrij en sebumcontrolerend door middel van talg-absorberende bestanddelen voor gemengde en vette huidcondities ( Superfit emulsie en Clarifying Make-up Clear Skin Formula in geltextuur, beide van Clinique, respectievelijk 1010 en 1015 fr.) en hypo-allergene formules met kalmerende ingrediënten zonder bewaarmiddelen voor gevoelige, reactieve huidtypes ( Roc, 525 fr., of Eclamat van La Roche-Posay, 695 fr.). Veel formules hebben een toegevoegde zonnebescherming, hoewel een doorsnee foundation op zich al een bescherming biedt van ongeveer factor 5. Estée Lauders Soft Matte Natural Finish (1070 fr.) heeft beschermingsfactor 15, de Light Enhancing Cream Compact Foundation (1250 fr.) van Lancaster heeft een 10. Clarins en Givenchy hebben ook een beschermend anti-pollutiecomplex toegevoegd, terwijl Cliniques Stay Perfect Lightweight Compact (1305 fr.) antioxidantia bevat. Een oudere huid is geholpen met opspannende ingrediënten, die doen fijne lijntjes tijdelijk verdwijnen: Teint Multi-Regenerant van Clarins (1325 fr.), Teint Lift Eclat van Chanel (1440 fr.) en het vermoeidheidswerende Teint Diorlift (1395 fr.). Verzorgingscomplexen zoals Q10 in Time Balance van Nivea (429 fr.), de pro-fosfor in de Face Sculptor make-up van Helena Rubinstein (1290 fr.) en het gladmakende Liftine in de Issima fond de teint crème anti-age van Guerlain (1660 fr.) versterken de werking van de verzorgingsproducten. Maar de grootste troef van antiverouderingsfoundations zijn lichtmanipulerende pigmenten: die microbolletjes weerkaatsen het licht in alle richtingen, zodat oneffenheden zoals pukkeltjes of vlekjes minder zichtbaar worden. Ook rimpeltjes verdwijnen optisch dankzij het soft-focuseffect. Het principe van die pigmenten, meestal mica of paarlemoer, steunt op het vervagend verschil tussen licht en schaduw, wat rimpels minder zichtbaar maakt. Spotlight van Estée Lauder en Magic van Prescriptives stonden model voor de nieuwe generatie foundations die een kruising zijn tussen verzorging en make-up. Beide zijn niet te krijgen in België, maar u kunt ook terecht bij Lancôme, dat veel verwacht van Photogenic (1150 fr.). Zoals de naam doet vermoeden, manipuleert Photogenic het licht, waardoor de kleur in gelijk welk licht natuurlijk blijft. Het geheim zit hem in het Photo-Flex-complex: platte en sferische poederpartikels die respectievelijk het licht weerkaatsen of verspreiden en verzachten. Photogenic heeft blauwe pigmenten, in plaats van de traditionele zwarte, wat schonere en helderdere tinten geeft. Chanel is een van de eerste huizen die experimenteerden met lichtpigmenten. Hun nieuwste versie is de Teint Fluide Universel (1150 fr.), een vetvrije waterformule met corrigerende pigmenten. Ook Yves Saint Laurents Energie Teint (1395 fr.) bevat dergelijke pigmenten, evenals sinaasappelwater dat voor de nodige vitaminen en oligo-elementen zorgt. Al die verzorgende en corrigerende elementen worden mooi op hun plaats gehouden door nontransfer-formules. Siliconen zorgen voor een revolutie op het vlak van houdbaarheid, bovendien vergemakkelijken ze het aanbrengen. Een heus kleurnetwerk wordt als het ware over het gezicht gespannen, zodat de pigmenten netjes op hun plaats blijven. Sofie Albrecht Productie Olivier Rizzo / Foto's Alex Salinas / Make-up & haar Peter Philips met M.A.C. en KMS / Model Lisa voor Vision by Steff.