De komst van de Mercedes C-klasse heeft duidelijk gemaakt dat de Duitse constructeur naar een zeer eenvormig "gezicht" streeft en terzelfder tijd naar een technologietransfer van de S-klasse naar de kleinere modellen. Ondanks die herkenbaarheid heeft de C-klasse in profiel een spectaculaire verandering ondergaan. De auto werd amper één centimeter langer dan zijn voorganger, maar de overhang vooraan werd drastisch gereduceerd, terwijl die achteraan juist werd verlengd. Daardoor is een profiel ontstaan dat nauw aanleunt bij dat van de BMW 3-serie, de concurrent. De wielbasis werd wat langer, waardoor de passagiers achterin iets meer ruimte hebben, al worden die nog altijd niet echt verwend. Spectaculair is wel de aërodynamische winst: de C-klasse haalt nu 0.26 als luchtweerstandscoëfficiënt, de beste score in haar categorie. ...

De komst van de Mercedes C-klasse heeft duidelijk gemaakt dat de Duitse constructeur naar een zeer eenvormig "gezicht" streeft en terzelfder tijd naar een technologietransfer van de S-klasse naar de kleinere modellen. Ondanks die herkenbaarheid heeft de C-klasse in profiel een spectaculaire verandering ondergaan. De auto werd amper één centimeter langer dan zijn voorganger, maar de overhang vooraan werd drastisch gereduceerd, terwijl die achteraan juist werd verlengd. Daardoor is een profiel ontstaan dat nauw aanleunt bij dat van de BMW 3-serie, de concurrent. De wielbasis werd wat langer, waardoor de passagiers achterin iets meer ruimte hebben, al worden die nog altijd niet echt verwend. Spectaculair is wel de aërodynamische winst: de C-klasse haalt nu 0.26 als luchtweerstandscoëfficiënt, de beste score in haar categorie. De nieuwste Mercedes wordt met vier benzinemotoren en drie dieselmotoren gepresenteerd. Eén turbodiesel (de C 220 CDI) en drie benzineversies (C200K, C240 en C320) staan meteen in de showroom. Jammer genoeg slaan de cijferaanduidingen vaak niet meer op de cilinderinhoud. In de C200K zit nog wel een tweelitermotor, maar de C240 heeft dan weer een cilinderinhoud van 2,6 liter. Die aanpak is ronduit verwarrend. De Duitsers hadden zelf niet eens een zinnige uitleg achter de hand. Zeer efficiënt is hun ingreep die ervoor zorgde dat zowel het vermogen als het koppel de hoogte ingingen. Vooral de evolutie van het koppel van de turbodiesels met directe injectie onderging een spectaculaire verjongingskuur, dankzij een turbine met variabele geometrie. De C220 CDI haalt nu een koppel van 315 Nm, en dat onafgebroken tussen 1800 en 2600 toeren. Alle C-modellen, met uitzondering van de C320, krijgen van huis uit een manuele zesbak mee of een sequentiële vijftrapsautomaat. De basisversies zijn ook voorzien van een indrukwekkend aantal veiligheidsvoorzieningen. Elke C-klasse beschikt nu over frontale airbags die zich aanpassen aan de ernst van de klap, windowbags en laterale airbags, ABS, ESP, geassisteerde noodrem, en automatische lichtdimming. Als eerste kennismaking gaan we op weg met drie C's. De 220 CDI (1.137.917 fr.) valt op door zijn indrukwekkende trekkracht, terwijl het verbruik binnen de perken blijft: in de manuele versie volstaat 6,2 liter voor 100 km. We kunnen ervan uitgaan dat hij straks de populairste telg van de C-familie wordt. De C200K, een viercilinder tweeliter voorzien van een compressor, geeft die cilinderinhoud een nieuwe, sportieve impuls. Het opmerkelijkste is echter dat het verbruik nauwelijks lijdt onder de fraaie prestaties: 9,5 liter/100 km, of 0,1 liter meer dan voor de vorige C200. De prijs van 1.170.983 fr. ligt bovendien binnen de grenzen van wie uit is op dit soort klasse. Wie de kracht en de soepelheid van een zescilinder verkiest, zal in de indrukwekkende C320 zijn kompaan vinden. Op de bochtige wegen van het Taunusgebergte verbaast hij ons oprecht met zijn uitzonderlijke wegligging. De nieuwe, drie-armige vooras, de directe tandheugelbesturing en het sportonderstel maken rijden zeer veilig en voorspelbaar. Alle C-nieuwelingen krijgen een vrij volledige uitrusting mee. Ditmaal heeft de designer veel functies op het stuur aangebracht. De koper kan weer kiezen uit drie lijnen: de Classic-basisversie, de wat pittiger Elegance met chroom, leer en lichtmetalen velgen en de dynamische Avantgarde met aluminium aankleding en lichtmetalen zestienduimswielen. Als optie kan daar nog een dynamisch navigatiesysteem bij of een automatische aanpassing van de positie van het stuur en de stoel bij het in- en uitstappen, een Linguatronic-bediening van de radio, cd-speler en telefoon met spraakbesturing, automatische noodoproep en lokalisatie. Waardoor de kleine ster zo ongeveer alle mogelijkheden van de grote kan hebben. MERCEDSE BENZ C220 CDIMOTOR:voorin gemonteerde viercilinder turbodieselmotor, die via een handgeschakelde zesbak de achterwielen aandrijft.POTENTIEEL:max. vermogen van 143 pk/105 kW bij 4200 toeren/minuut en max. koppel van 315 NM van 1800 tot 2600 toeren/minuut.AFMETINGEN:452,6 cm (l), 172,8 (br), 142,6 cm (h) en 271,5 cm (wielbasis).KOFFERINHOUD:455 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:6,2 (mix).PRIJS, INCL. BTW:1.137.791 fr., vermeerderd met 35.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:17.090 fr.ANDERE VERSIES:C180 (1.073.360 fr.), C200K (1.170.983 fr.), C240 (1.361.835 fr.), C320 (1.616.630 fr.), C200 CDI (1.050.419 fr.) en C 270 CDI (1.337.917 fr.).PIERRE DARGE