Sinds Chanel in 2003 voor N°5 een heuse minifilm uitbracht met Nicole Kidman, geregisseerd door Baz Luhrmann, verdringen de grote parfummerken elkaar om de grootste namen uit de filmwereld te strikken voor hun reclamespots. Een ster meer of minder doet ons niet meer opkijken. Guerlain doet dat wel. Nota bene met een tekenfilmpje, van de hand van Olivier Kuntzel en Florence Deygas. Voor het parfum La Petite Robe Noire bedacht het creatieve duo een 'stil' filmpje rond een zwart jurkje dat op stap gaat in Parijs. "Een beetje zoals de films van Chaplin die, net omdat er geen woord gesproken wordt, een zeer groot publiek aanspreken", zegt Florence. "Met enkele pen...

Sinds Chanel in 2003 voor N°5 een heuse minifilm uitbracht met Nicole Kidman, geregisseerd door Baz Luhrmann, verdringen de grote parfummerken elkaar om de grootste namen uit de filmwereld te strikken voor hun reclamespots. Een ster meer of minder doet ons niet meer opkijken. Guerlain doet dat wel. Nota bene met een tekenfilmpje, van de hand van Olivier Kuntzel en Florence Deygas. Voor het parfum La Petite Robe Noire bedacht het creatieve duo een 'stil' filmpje rond een zwart jurkje dat op stap gaat in Parijs. "Een beetje zoals de films van Chaplin die, net omdat er geen woord gesproken wordt, een zeer groot publiek aanspreken", zegt Florence. "Met enkele pennentrekken konden wij de gekste jurkjes neerzetten. Wat ons vooral interesseerde waren de zwierige bewegingen, de volumes waar de wind mee speelt en die het jurkje leven in blazen." "In het Engels noemt men een personage a character. Hetzelfde woord dat gebruikt wordt voor tekens in een drukkerij", vult Olivier Kuntzel aan. "Die parallel wilden wij aanhouden. Zoals een A altijd een A blijft, ongeacht het lettertype, blijft het zwarte jurkje een zwart jurkje. Het verandert alleen van stijl." De ontwerpen van Kuntzel + Deygas gaan verder dan louter mooie vormgeving. Zo kregen hun MiChalampen de vorm van een kat en zijn de luidsprekers MiniSkull vermomd als doodshoofd. De ontwerpers bedenken figuurtjes die een verhaal vertellen en voorwerpen tot leven brengen. Vaak zijn dat duo's, zoals de twee filosoferende honden Caperino & Peperone, die onder meer terug te vinden zijn op gelimiteerde uitgaven bij Colette. "Ze zijn min of meer toevallig ontstaan tijdens een vakantie", bekent Florence. "We verveelden ons en bedachten twee personages die de hele tijd discussiëren en filosoferen over de wereld. We houden van het contrast tussen de ogenschijnlijke luchtigheid van twee honden en de diepgang van de onderwerpen die ze aanboren." De stijl van Florence en die van Olivier lijken in elkaar over te vloeien, al zijn er verschillen : haar wereld bestaat uit tekenfilms en mode-illustraties, hij legt zich meer toe op design en communicatie. Hun persoonlijke stijl komt het duidelijkst naar voren in La Belle et sa Bête, het duo dat onder andere opduikt op de exclusieve Reversohorloges van Jaeger-Lecoultre, een duo geurkaarsen van Diptyque en kleding van Azzaro Couture. Het zijn een soort zelfportretten : hij als het wat norse beest, met een zwak voor tattoos en kalligrafie, zij als het meisje met de lange benen dat de neiging heeft om de wereld in zwierige lijnen te zien. Hun bekendste werk is ongetwijfeld de begingeneriek van Steven Spielbergs Catch me if you can uit 2002, die de hele plot samenvat in een schitterend stukje animatie. "Hoewel ons erge dingen waren voorspeld, is de samenwerking met Spielberg zeer vlot verlopen", herinnert Olivier zich. "Zoals bij een casting van acteurs heeft hij ons gekozen, en vanaf dan heeft hij ons zijn vertrouwen gegeven." Het duo heeft sindsdien nog andere pareltjes voor de filmwereld gemaakt, zoals de begingeneriek van Le Petit Nicolas (2010) en The Pink Panter van Shawn Levy en zelfs de videoclip L'Amoureuse van Carla Bruni. Ontdek op www.knackweekend.be het werk van Kuntzel + Deygas.DOOR ISABELLE WILLOT - BEWERKING SOFIE ALBRECHTMet enkele pennentrekken konden we de waanzinnigste jurkjes neerzetten