Ontwerpers van mannenmode houden zich best aan de spelregels, zegt het Nederlandse duo Viktor & Rolf (pag. 52) in dit nummer. Dat de heren hun klassiekers kennen, bewijst onder meer hun tweede mannenparfum. De treffende flacon van Spicebomb, een handgranaat in luxeverpakking, hoort eerder thuis in het arsenaal van G.I. Joe dan op een winkelrek. Het explosieve ontwerp wordt ongetwijfeld een hit in luchthavenwinkels, nadat een eenvoudig hangertje in de vorm van een handgranaat vorige maand al de tijdelijke ontruiming van Schiphol heeft veroorzaakt.

Wapens zijn vertrouwd tuig in de mannenmode, net als militaire dog tags, halters en van ontdekkingsreizigers geleende haaientanden en doodskoppen. Al even veelzeggend zijn het pilotenjack, de officiersmantel of bikerslaarzen : andere totems uit de mannelijke verbeelding die hun degelijkheid al bewezen. De heldhaftige figuren achter zulke klassiekers zijn immers ook in veel jongenskamers te vinden. Van de strip of de actiefilm naar het pashokje : in de mannenmode is de sprong zo gemaakt.

Wij mannen vallen voor geruststellende iconen en symbolen, en dat mag u ons niet kwalijk nemen. Daarvoor werd de ideale man de voorbije decennia te vaak heruitgevonden. Een nieuw modeseizoen, een nieuwe man : een mens kon er zijn geld op verwedden. Op huishoudelijk niveau lijken we de boodschap begrepen te hebben : we rukken op in de zwangerschapsles, de zorg voor de kinderen en in de supermarkt, en dankzij Jeroen Meus zijn we ook in de kooklessen van de KVLV kind aan huis. Voor de spiegel pakte de opeenvolging van metroseksuelen, watcho’s en andere etiketten minder goed uit. Dan heb je die torso net gewaxt, blijkt lichaamsbeharing weer aan een opmars bezig. En de terugkeer van Hedi Slimane bij Yves Saint Laurent voorspelt niet veel goeds voor spierbundels. Zulke wispelturigheden maken van ons niet meteen avonturiers op de kledingafdeling.

Mannen besteden ook nog altijd minder tijd aan winkelen dan vrouwen. We gaan eerder op een concreet doel af dan vrijblijvend rond te neuzen, en we zijn ook behoudsgezinder. In de mode, een sector die het toch van vernieuwing en creativiteit moet hebben, scheelt dat al gauw een slok op de borrel. Menig man koopt liever een vijfde exemplaar van zijn favoriete broek dan eentje met een revolutionaire pasvorm – al mogen fabrikanten van Beckhambillen ons altijd bellen.

Toch wordt het een zomer voor durvers, schrijft Jesse Brouns in zijn trendrapport (pag. 31). De mannenmode is immers volop in beweging. Zo groeit de sector tegenwoordig sneller dan de vrouwenmode, waarbij vooral het geklede segment in de lift zit. Sjofel is uit, schreef The New York Times dit voorjaar, smart dressing met colberts, hemden en andere klassiekers uit de mannengarderobe is in. Ingewijde heren als John Malkovich (pag. 36) geven dezer dagen het goede voorbeeld, en dat heeft volgens analisten alles te maken met de economische recessie. Mét verzorgd voorkomen is het al moeilijk om aan een baan te raken of promotie te maken, laat staan dat u op een uitgewoonde klaploper lijkt.

Al even spectaculair is de toename van accessoires voor mannen als tassen, sjaals, juwelen en hoofddeksels. Een pet, baret of hoed is de komende maanden verplichte zomeruitrusting. Dat is een opsteker voor huizen als Burberry en Coach, wier accessoireafdelingen voor de man vorig jaar al omzetstijgingen tot vijftig procent noteerden. Maar de vaart in de mannenmode is vooral goed nieuws voor mannen zelf. Een breder aanbod vergroot immers ook onze vrijheid om zelf de spelregels te bepalen. Een vooruitblik naar de trends van het najaar – potige superhelden en afgeborstelde dandy’s – toont aan dat er nog werk aan de winkel is.

wim.denolf@knack.be

Wim Denolf

VAN DE STRIP OF DE ACTIEFILM NAAR HET PASHOKJE : IN DE MANNENMODE IS DE SPRONG ZO GEMAAKT.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content