De komst van het veilinghuis Salle des Beaux-Arts op de Grote Zavel blaast de kunst- en antiekhandel van deze pittoreske Brusselse wijk nieuw leven in. Sinds het veilinghuis geleid wordt door het Parijse veilinghuis Pierre Bergé verovert het een plaats in de internationale kunsthandel. Niet met het klassieke aanbod van oude en moderne meesters, maar met design. "Sinds we hier nu al een paar jaar grote designveilingen opzetten, van vintage en prototypes, groeit de internationale belangstelling. Daarom heeft het huis Bergé beslist om de designpoot in Brussel extra te verster...

De komst van het veilinghuis Salle des Beaux-Arts op de Grote Zavel blaast de kunst- en antiekhandel van deze pittoreske Brusselse wijk nieuw leven in. Sinds het veilinghuis geleid wordt door het Parijse veilinghuis Pierre Bergé verovert het een plaats in de internationale kunsthandel. Niet met het klassieke aanbod van oude en moderne meesters, maar met design. "Sinds we hier nu al een paar jaar grote designveilingen opzetten, van vintage en prototypes, groeit de internationale belangstelling. Daarom heeft het huis Bergé beslist om de designpoot in Brussel extra te versterken met veilingen van een steeds hogere kwaliteit en de opening van een galerie die het hele jaar door de aandacht van de designliefhebber zal trekken", aldus Olivia Roussev die het Brusselse huis vertegenwoordigt. De opening van de internationale kunstbeurs Artbrussels leek Bergé een geschikt moment om de galerie te lanceren met een grote tentoonstelling rond Arne Quinze. "Het wordt géén retrospectieve. Hij creeert een grote installatie in het gebouw en laat nieuwe ontwerpen zien. Deze genummerde unica - een dertigtal - worden te koop aangeboden. Onder meer tafels en stoelen van polyurethaan, een reeks porseleinen vazen en schilderijen. Kortom, design tussen kunst en architectuur." "Na Arne Quinze is de Nederlander Jurgen Bey aan de beurt, die eveneens designinstallaties vervaardigt. In september is de Brusselse ontwerper Ado Chale te gast. Ook van hem krijg je speciaal werk te zien dat niet eerder werd geëxposeerd. We stellen dus steeds exclusieve werken tentoon." Afwisselend met de hedendaagse designers komt er telkens een expositie van vintage design. In de tweede helft van mei zijn er meubelen te zien van de vermaarde Amerikaanse designer Edward Wormley (1907-'95), waar de Belgische designer Jules Wabbes nog mee heeft samengewerkt. Wabbes voerde trouwens meubelen van Wormley in. "Voor deze vintagetentoonstellingen gaan we ons concentreren op Amerikaans design van 1910 tot '80. Omdat dat design hier minder bekend is en op veilingen amper voorkomt", merkt Olivia Roussev op. Het is ook de bedoeling om die vintagecollectie in de toekomst online te verkopen. LaGalerie wil ook een designprijs in het leven roepen, de Skieven Prize zal worden uitgereikt aan jonge ontwerpers die aan het eerste jaar van een designschool studeren en onuitgegeven ontwerpen zullen tonen. De eerste editie is gepland voor het najaar van 2008. De laureaten worden in LaGalerie geëxposeerd. De aandacht voor eerstejaarsstudenten ligt volgens Roussev voor de hand : "Ze zijn onbevangen, minder beïnvloed en ook minder realistisch, wat de verrassingen vergroot van hun ontwerpen. Zo'n werk kan grensverleggend zijn." De tentoonstelling Arne Quinze : van 17 tot 30 april in LaGalerie, Grote Zavel 40, 1000 Brussel. Van 15 tot 31 mei : meubelen van Edward Wormley. Van 5 tot 21 juni : Jurgen Bey. Door Piet Swimberghe