Petra & Edwin zijn de oprichters van Studio Boot, een van de eerste Nederlandse bureaus voor ontwerp, beeld en typografie. Een mooi voorbeeld van hun creativiteit is het originele pand in 's Hertogenbosch, in het zuiden van Nederland, waar het paar woont en werkt. Het duo gaf de oude garage uit 1928 een tweede leven en koos daarbij voor een vakbekwame, op duurzaamheid en recyclage gerichte aanpak. De combinatie van hout, eigen creaties, antiek en vintage zorgt alvast voor een sfeervol resultaat.
...

Petra & Edwin zijn de oprichters van Studio Boot, een van de eerste Nederlandse bureaus voor ontwerp, beeld en typografie. Een mooi voorbeeld van hun creativiteit is het originele pand in 's Hertogenbosch, in het zuiden van Nederland, waar het paar woont en werkt. Het duo gaf de oude garage uit 1928 een tweede leven en koos daarbij voor een vakbekwame, op duurzaamheid en recyclage gerichte aanpak. De combinatie van hout, eigen creaties, antiek en vintage zorgt alvast voor een sfeervol resultaat. Petra en Edwin woonden eerst in een vier etages tellend art-nouveauhuis, eveneens in 's Hertogenbosch. Ontwerpstudio en woonruimte liepen volledig door elkaar. Maar de ontwerpers wilden privé en werk toch meer scheiden. Op een feestje hoorden ze bij toeval over het bestaan van deze garage. Ze gingen kijken en waren op slag verliefd, vooral vanwege het overvloedige licht dat via het dak binnenvalt. "De garage zou worden verbouwd als uitbreiding van de aangrenzende bioscoop, maar het project kwam niet van de grond. We besloten contact op te nemen met de eigenaar en vier dagen later was de zaak beklonken ! Door decennialange verwaarlozing was het pand wel erg vervallen. De ramen waren dichtgespijkerd met planken en het gebouw stond bijna op instorten. Maar we zagen onmiddellijk veel potentieel in de enorme ruimte. Maar liefst 1100 vierkante meter", zegt Petra. Zes maanden waren nodig voor het tekenen van de plannen en het regelen van een bouwvergunning. Anderhalf jaar lang werkten Edwin, Petra en diverse vaklui vervolgens aan het omvormen van de oude autowerkplaats tot een prachtige, harmonieuze woon- en werkruimte. Prioriteit werd gegeven aan de studio op de benedenverdieping. "Twee transparante ruimten, van elkaar gescheiden door onze zwarte Volkswagen, kwamen aan de voorkant van het gebouw. Zo konden we onze beroepsactiviteit uitoefenen en tegelijk toezicht houden op de bouwwerkzaamheden. We lieten de rest van de ruimte zo lang mogelijk open, zodat we alles in het oog konden houden en de juiste beslissingen konden nemen. Om de geschiedenis van het gebouw levend te houden, hebben we gefocust op het hergebruik van materialen. Zo werden alle houten balken uit het gebouw gehaald en stuk voor stuk getest om te zien of we ze opnieuw konden gebruiken. We hebben gekozen voor een isolatie aan de buitenkant om zo de balken zichtbaar te houden. De metalen structuur hebben we vernieuwd en met de hulp van ontwerper Piet Hein Eek herstelden we het glazen dak en het gebinte. Zodra alles weer op zijn plaats zat, konden we gemakkelijk alles grijs spuiten." Een andere uitdaging was de installatie van de lange radiatoren die Edwin in een oud ziekenhuis had gevonden, naast de reparatie van de mooie kranen van de keuken, afkomstig uit een oud laboratorium. "Onze installateurs begrepen niet waarom we niet gewoon nieuwe kranen en nieuwe radiatoren kochten," zegt Petra. Sommige elementen zijn wel volledig nieuw : een specialist in smeedijzerwerk maakte de prachtige metalen deur naar de tuin en alle raamkozijnen op de eerste verdieping. Ook de loodgieterij, vloerverwarming, isolatie en elektriciteit zijn nieuw. "De ruimte is 21 meter breed bij 21 meter diep. Het is een vierkante, symmetrische, hoge ruimte", zegt Petra. Het koppel besloot zich te baseren op de oorspronkelijke indeling om de etages als volgt te verdelen : de begane grond met de twee studio's, de grote entreehal met het glazen dak, de keuken en de eetkamer, de tuin ; de eerste verdieping met de grote open woonkamer en een tv-kamer ; en de zolder met de slaapkamer en badkamer van het koppel. De appartementen van de twee zonen, Jan en Piet, hebben een eigen ingang aan weerszijden van de hoofdingang. Een eerste rondgang door het huis onthult een interieur met een schat aan uiteenlopende elementen. Ze vertellen het fascinerende verhaal van de creatieve ontwikkeling van Petra en Edwin, die zichzelf omschrijven als verzamelaars omgeven door meubelen met een verhaal. "We verzamelen al meer dan 25 jaar allerlei spullen en we verhuizen alles ook altijd mee, als sinds ons eerste huis. We zien onszelf als stadsnomaden, we veranderen ons huis om de zes of zeven jaar, en we schrijven telkens een nieuw verhaal met dezelfde ingrediënten. We gooien nooit iets weg, alles verdient een tweede leven. Daarom zijn we ook gevallen voor de Nederlandse ontwerper Piet Hein Eek. Hij ontwierp en installeerde de 21 meter lange blauwe kast met ramen en deuren, waarvoor hij putte uit de enorme voorraad die hij in de loop der jaren verzameld had. Haar functie is het aanbrengen van een scheiding tussen werk en privé. Deze doorloopkast biedt veel bergruimte en omvat ook alle keukenfuncties. Op sommige plaatsen kun je er dwars door kijken, op andere niet. Het is een uniek stuk", verduidelijkt Petra. Edwin en Petra hebben dezelfde levensvisie en delen ook dezelfde visie op decoratief vlak. Tijdens hun studie aan de kunstacademie voelden ze zich al aangetrokken tot tweedehands kleding en objecten die toen volstrekt 'untrendy' waren. Een voorbeeld is hun verzameling geweien. "Vijftien jaar geleden wilde niemand ze hebben. Vandaag zijn ze erg duur en bijna niet meer te vinden. Hetzelfde geldt voor de vintage bankstellen en het Iraanse tapijt. We hebben ze al meer dan tien jaar", zegt Edwin. Belangrijk is ook de harmonieuze combinatie van alle objecten. "Het vinden van de juiste plaats voor elk meubelstuk was niet makkelijk, omdat in deze niet voor de hand liggende ruimte alles in elkaar vloeit. Maar we hebben onze tijd genomen, tot we de juiste combinatie hadden. De drie meter brede kast lijkt helemaal niet zo groot en brengt wat gezelligheid in de keuken. Hetzelfde geldt voor de enorme eettafel, die hier perfect past, of de legerjeep in de entreehal. Als we vinden dat het kan, doen we het", zegt Petra. "We zijn niet rechtlijnig en we hebben geen vaste stijl. We proberen vooral onszelf niet te herhalen. We groeien en ontwikkelen, als mensen, als gezin, en zeker ook als ontwerpers." "Hier wonen we en werken we, omgeven door onze wereld, onze stijl, onze kleuren. Dit huis is een plek om te leven, te werken, te ontmoeten, te genieten. Het vloeit allemaal door elkaar. Door de doordachte indeling kunnen we werk en privé gescheiden houden. Het voelt goed en het zorgt voor vrijheid in denken en handelen. Als we 's nachts moeten werken, dan kan dat. En als we uitgebreid willen lunchen in de tuin, dan kan dat ook. Deze plek biedt zoveel mogelijkheden. Ze past perfect bij onze manier van leven." www.studioboot.nl DOOR TINA HOM & FOTO'S JEAN-MARC WULLSCHLEGER