Met bijna achthonderd kledingmerken uit 24 landen en 26.000 bezoekers trekt de halfjaarlijkse beurs voor mannenmode niet alleen het seizoen op gang, het is ook het belangrijkste trefpunt van de hele industrie. Gespreid over negen paviljoenen en drie themadorpen (voor klassieke, informele en avant-gardekleding) verzamelt de Pitti Immagine Uomo immers mannenlabels uit alle sectoren : van respectabele Italiaanse huizen en exclusieve Britse tailors tot sportswear- en jeansfabrikanten en hippe sneakerlabels. Ook jonge ontwerpers, aangevoerd door eregaste Veronique Branquinho (zie kader), ontbreken niet.
...

Met bijna achthonderd kledingmerken uit 24 landen en 26.000 bezoekers trekt de halfjaarlijkse beurs voor mannenmode niet alleen het seizoen op gang, het is ook het belangrijkste trefpunt van de hele industrie. Gespreid over negen paviljoenen en drie themadorpen (voor klassieke, informele en avant-gardekleding) verzamelt de Pitti Immagine Uomo immers mannenlabels uit alle sectoren : van respectabele Italiaanse huizen en exclusieve Britse tailors tot sportswear- en jeansfabrikanten en hippe sneakerlabels. Ook jonge ontwerpers, aangevoerd door eregaste Veronique Branquinho (zie kader), ontbreken niet. Op de 65ste editie, die begin januari plaatsvond, werden kosten noch moeite gespaard om in het oog te springen. Zo bouwde Hugo Boss een reusachtige chalet met 14.000 boomstronken, elektrische haardvuren en een gigantisch videoscherm met sneeuw- en berglandschappen. De beurs vormt immers een economisch zwaartepunt voor de mannenmode : terwijl op de catwalks in Milaan en Parijs de mooiste plaatjes geschoten worden, worden in Firenze de grootste contracten gesloten. Het is hier dat vele winkeliers hun uitgaven voor de komende maanden vastleggen, en dus trommelde het Trade & Investment Agency van de Britse overheid de hertog van York prins Andrew op om er de nationale belangen te verdedigen. "Onze aanwezigheid hier is van cruciaal belang", beaamt Roger Sleijpen van Scabal, het enige Belgische kledinghuis in Firenze. "De Pitti kan met niets vergeleken worden, het is het grootste evenement inzake klassieke mannenmode." Gespreid over de vier beursdagen ontvangt de kleine stand van Scabal honderden bezoekers, onder wie tientallen potentiële nieuwe klanten. "In tegenstelling tot anderen verkopen we niet op deze beurs. Het is echter een zeldzame gelegenheid om contact te onderhouden met klanten uit verre continenten, en in tijden van economische crisis is die reassurance uiterst belangrijk." Sinds enkele seizoenen beleeft de textiel- en kledingsector een serieuze dip en dus is de Pitti een ideale barometer voor de stemming in de modewereld. Die lijkt, voor het eerst in jaren, weer op te leven. Volgens Pitti-baas Raffaello Napoleone is de fashion fatigue bij winkeliers, journalisten én consumenten voorbij : "De rampzalige gebeurtenissen van de voorbije jaren hebben de modewereld met beide voeten op de grond gezet. Ook het voorbije jaar waren alle indicatoren negatief, maar vergeet niet dat dit een van de meest creatieve en dynamische sectoren ter wereld is. Er is veel nagedacht en veranderd door ontwerpers en bedrijfsleiders, zodat ze meer inspelen op de reële noden van de consument." De voorbije weken komen bovendien positieve geluiden uit belangrijke markten, zoals Duitsland en de Verenigde Staten. "De grootste zorg is nu de evolutie van de euro ten opzichte van de dollar, die Europese labels parten speelt. Daartegenover staat echter dat Azië, Japan en ook Spanje sterke groeimarkten zijn en dat mannenkleding minder zware klappen krijgt dan de vrouwenmode."Het toekomstige succes van de mode ligt in ontspanning en comfort, meent Napoleone, en niet toevallig zijn het de bekende jeansmerken en kleine, soms exclusieve sportswearlabels als Lonsdale, Gola, Onitsuka Tiger, JuicyCouture of Marc Ecko die tegenwoordig het mooie weer maken in Firenze. Hoewel de ontwerpers in Milaan en Parijs met klassieke mannenkleding flirten, laten de honderden sportief geïnspireerde sweatshirts, capuchonsweaters, jeans, sneakers en (gevulde) jacks er geen twijfel over bestaan : in de mannenmode overheerst momenteel de straat. Het zijn de hiphop- en skatecultuur, de voetbal- en de rugbywereld en de wintersporten die de mannenmode kruiden. "Vroeger had je slechts een handvol stijlen in mannenkleding", zegt Thibaut van der Elst, export manager van G-Star. "Sinds de consument allerlei stijlen door elkaar mengt, vormen sportswear, vrijetijdskleding en denim echter de ruggengraat van de sector. Het valt op dat er ook bij de fabrikanten nu almaar meer knotsgekke stijlvermengingen verschijnen. Alle schotten verdwijnen. Daar hebben we het einde nog niet van gezien." Een ietwat vreemde vaststelling in Firenze, want al is 75 procent van de standhouders dan van buitenlandse afkomst, de Pitti blijft de natuurlijke habitat van respectabele huizen als Lubiam, Corneliani of Fratelli Rossetti. Traditioneel ingestelde labels met een reputatie die gebouwd is op de Italiaanse arte sartoriale, maar die nu vooral de boodschap wilden meegeven dat ook zij niet stilzitten bij de structurele veranderingen in de mannenmode. Al die oprukkende nichelabels die het gefragmenteerde koopgedrag van mannen nog versterken, knagen immers aan hun populariteit. Oude zekerheden verdwijnen zienderogen : niemand die nog beweert dat mannen conservatief zijn of dat traditionele labels zich maar beter niet ophouden met hip, jong geweld. De eerste reacties zijn er : zo wil Pal Zileri met zijn Pull-collectie voortaan een duidelijk jong en modieus geprofileerd alternatief bieden voor de klassieke hoofdcollectie (er waren onder meer met lasers bewerkte pakken, parachutebroeken met riemen en zelfs Hedi Slimane-achtige spijkers te zien), terwijl Ermenegildo Zegna veel verwacht van zijn gloednieuwe collectie Z Zegna. Daarin staan de jaren zeventig model voor silhouetten met levendige kleuraccenten in fuchsia of turkoois, grafische effecten en nostalgische lijnen. "Sommige Italiaanse huizen dreigen samen met hun klanten oud te worden", bekent communicatieverantwoordelijke Bruno Berger. "Die hebben intussen kinderen met wie vele labels totaal geen voeling hebben. Trouwens, ook bestaande klanten verwachten iets nieuws. De voorbije twee, drie jaar hoefde mode niet zo nodig, de mensen hadden wel iets anders aan hun hoofd, maar nu voel je weer die drang om de kledingkast op te frissen. Dat straalt ook af op de fabrikanten." Al wordt het voor velen wellicht trial and error, het belooft voor de mannenmode een even realistische als interessante winter te worden. :: Op 11 februari brengen we verslag uit over de mannendefilés in Milaan en Parijs.Tekst Wim Denolf"De Pitti kan met niets vergeleken worden, het is het grootste evenement inzake klassieke mannenmode."