New Yorker Ralph Lauren haalt met zijn vijfjarig contract bij Wimbledon een primeur binnen. Nooit eerder in de geschiedenis van het Londense tennisevenement werden de outfits voor ballenjongens en officials gerestyled. Dat de All England Club Wimbledon hiervoor een Amerikaan in de arm nam, kan verbazen, maar dat de eer Ralph Lauren toekomt, is op zich niet verwonderlijk. De ontwerper heeft al langer iets met tennis. Vorig jaar tekende hij ook een exclusief contract met de United States Tennis Association, wat hem tot 2008 officiële kledingsponsor van de US Open maakt.
...

New Yorker Ralph Lauren haalt met zijn vijfjarig contract bij Wimbledon een primeur binnen. Nooit eerder in de geschiedenis van het Londense tennisevenement werden de outfits voor ballenjongens en officials gerestyled. Dat de All England Club Wimbledon hiervoor een Amerikaan in de arm nam, kan verbazen, maar dat de eer Ralph Lauren toekomt, is op zich niet verwonderlijk. De ontwerper heeft al langer iets met tennis. Vorig jaar tekende hij ook een exclusief contract met de United States Tennis Association, wat hem tot 2008 officiële kledingsponsor van de US Open maakt. Op Wimbledon ligt het iets moeilijker. Het toernooi in Londen is het meest prestigieuze sportevenement ter wereld en traditie wordt er hoog in het vaandel geschreven. Denk aan de aardbeien met room en champagne, al jaren het culinaire symbool van het toernooi. Maar Wimbledon is niet alleen prestigieus en traditioneel, het is ook oerconservatief. De geldende kledingcodes zijn nergens zo streng als op Center Court. De predominantly white rule, die voorschrijft dat de spelers en speelsters in overheersend witte kleuren moeten aantreden, geldt er vandaag nog altijd. En de voorhistorische outfits in paars en groen, de officiële Wimbledonkleuren, dragen de ballenjongens en officials ook niet voor hun plezier. Lauren is naar eigen zeggen al jaren geïnspireerd door de Britse traditie en de rijke geschiedenis van het land. "Het is een eer om samen te werken met de All England Club en deel uit te maken van een dergelijk historisch sportevenement." Ook de Britten zijn laaiend enthousiast over de samenwerking. Ian Ritchie, hoofddirecteur van de Club, slaapt in elk geval op beide oren : "Wimbledon en Polo delen dezelfde vastberadenheid om de waarden van hun label te verdedigen en te versterken. Polo zal er ongetwijfeld in slagen hun tijdloze, elegante look te combineren met onze geschiedenis en traditie." Het nieuwe kleurenpalet dat Lauren voor de officiële outfits gebruikt, is alvast een verademing. Het doffe groen wordt vervangen door frissere tinten. Umpires krijgen marine blauwe blazers en ecru pantalons of rokjes. Ballenjongens en -meisjes dragen hemdjes met blauw-ecru streepjes en ecru broeken. De uniformen worden allemaal voorzien van het nieuwe Ralph Lauren/Wimbledonembleem. De outfits zijn te koop in de Ralph Lauren boetiek en in het kader van Wimbledon ontwierp de Amerikaan ook een nieuwe uitgebreide sportlijn met kledij voor zowel dames, heren als kinderen. Ook daarin zijn marineblauw en ecru de hoofdkleuren. Voor dames zijn er plissérokjes en -jurkjes, moderne mantels in fijne wol, klassieke polohemdjes, vintage kabelpulls en strakke katoenen pantalons. De luxueuze mannenlijn bestaat uit kasjmier sweaters, flanellen blazers, broeken in zacht linnen. Het huwelijk tussen mode en tennis is al langer besloten. Sportgiganten maken er sinds jaren een zaak van zoveel mogelijk tennissterren te contracteren. Zo heeft Nike een exclusiviteitscontract met Maria Sharapova, Lindsay Davenport en Serena Williams. En Adidas kleedt Justine Henin-Hardenne, Nadia Petrova en Patty Schnyder. Zo kunnen we nog wel even doorgaan, voorbeelden genoeg. Sinds kort staan ook grote namen uit de modewereld te springen om internationale tennissterren te kleden. In de bekendste gevallen gebeurt dat onder de koepel van een sportmerk, denk aan de Britse Stella McCartney. Haar derde collectie voor Adidas hangt deze zomer in de rekken en is uitgebreid met een tennislijn. Een evidente stap volgens de ontwerpster. "Tennis is hét hoogtepunt van het sportseizoen in de zomer. Bovendien is het een zeer modebewuste sport, een fantastisch platform dus voor mijn samenwerking met Adidas." Voor de advertentiecampagne kon het sportmerk alvast opkomend talent Maria Kirilenko strikken : negentien, blond, Russisch, hemels lijf én mooi snoetje. Bye Bye Anna Kournikova en Maria Sharapova ! Maar Stella is niet de eerste ontwerpster die stapjes in de tenniswereld zet. Drie jaar geleden ontwierp Diane Von Furstenberg een beperkte lijn voor Reebok. Amerikaanse toptennisster Venus Williams lanceerde de collectie tijdens Wimbledon 2003, in een speciaal voor haar ontworpen wit jurkje. "Sportkledij moet dringend van die oubollige jarentachtigstijl af. Meer glamour, dat heeft de sportwereld nodig !" aldus Von Furstenberg. Door het ingewerkte korset en de V-hals, miste het 'Venusjurkje' dit glamoureffect alvast niet. Bij Ralph Lauren hameren ze erop dat ze "geen Nike, Reebok of Adidas willen zijn". "We willen onze sportmarketing uitbouwen, maar dat doen we op onze eigen manier", verduidelijkt David Lauren van Polo. "Ons doel is om volledig voor een evenement te gaan. We kunnen nooit zonder meer enkel een sponsor zijn."www.polo.comDoor Marjolijn Vanslembrouck