‘Invitations’ heet het jongste boek van Daniël Ost. Daarin staan zijn spectaculairste creaties voor feesten over de hele wereld.

Tekst Jean-Pierre Gabriel / Foto’s Robert Dewilde en Jean-Pierre Gabriel

Het boek oogt indrukwekkend. De man op de coverfoto lijkt wel een orkest te dirigeren. Een prachtig gebaar, maar wat vooral opvalt, is het reusachtige boeket waar hij vóór staat. Het is een van die spectaculaire realisaties van Daniël Ost met duizenden en duizenden bloemen. Tientallen handen zijn daarmee vele uren bezig geweest.

De foto werd gemaakt door Robert Dewilde, de man die bijna het hele boek heeft gefotografeerd. Het bloemstuk werd gemaakt voor een huwelijksfeest in India. De man op de foto is een acteur van Le Cirque du Soleil. Een van de circustroepen reisde helemaal mee naar India om het feest op te luisteren. Er waren tienduizenden genodigden.

“Denk nu niet dat je in mijn winkel in Sint-Niklaas of in de winkel die begin volgend jaar in Brussel opengaat geen klein boeketje kunt vinden. Maar de mensen die met mij samenwerken, die deze reusachtige projecten uitvoeren, wilden zo graag dat van die mega-evenementen toch iets zou overblijven. Het is trouwens niet toevallig dat we Invitations hebben gekozen als titel. Om te beginnen klinkt hij goed in verscheidene talen. Wij wilden de lezers van dit boek uitnodigen in die feeërieke omgevingen die ik heb mogen creëren.”

Bloemen zijn toch het feestelijk element bij uitstek. Ze zijn zelfs essentieel. Ik heb het dan nog niet over hun symbolische betekenis. Maar net als het feestgedruis zijn ze een kort leven beschoren. De feestklanken sterven uit, de bloemen verwelken, maar het beeld van grote vreugdevuren blijft.

Om feestelijke bloemencomposities te creëren, moet je een geheugen hebben voor tijd en plaats. De composities van Daniël Ost zijn gebaseerd op symbolen en hun culturele context. Hij verwerkt er bloemen, bladeren en takken in, zijn basisvocabularium. Maar bij al zijn composities is het geheel meer dan de som van de afzonderlijke ingrediënten die hij erin verwerkt.

Daniël Ost creëert architectuur met plantaardig materiaal. Zijn perceptie is aanvankelijk synthetisch, omvattend. De analyse en het waarom komen daarna. Dat geldt in het bijzonder voor het project dat hij dit jaar realiseerde ter gelegenheid van het twintigste liefdadigheidsdiner georganiseerd door de Erasmus Stichting, verbonden aan het universitair ziekenhuis van de ULB.

“Voor mij was dat ook de twintigste verjaardag van een feilloze samenwerking en dat wilde ik vieren met een vuurwerk van bloemen. Ik heb maar één soort gekozen: Euphorbia fulgens.” Aan de hemel van de feesttent zweven vuurrode slierten van een grafische zuiverheid die geheel nieuw is in de creativiteit van deze wereldbekende kunstenaar. “Veel evenementen, zowel in België als in het buitenland, vinden in tenten plaats en op enkele details na lijken die allemaal op elkaar. Door er structuren in op te hangen, probeer ik de saaiheid te doorbreken.”

Dit boek staat vol feestelijke realisaties, de ene al indrukwekkender dan de andere, door de omvang, de gebruikte materialen, de complexiteit… Toch bevat het ook enkele adempauzes, zoals die klassieke combinatie van pioenen en Dicentra ‘Coeur de Marie’ (gebroken hartje) of een tapijt van Fritillaria meleagris (kievitsbloemen), een witte Euphorbia (wolfsmelk) liggend in een mooi recipiënt, of twee boeketjes Galanthus op een tafel naast een sakéservies. “Ik wil gewoon aantonen dat je zelfs met een paar van die sneeuwklokjes een feestelijk tintje kunt geven aan en tafel.”

De vlag dekt de lading: het boek staat vol uitnodigingen. Iedereen vindt wel de tafel waar hij of zij zou willen aanzitten, het boeket dat hij of zij zou willen schenken of ontvangen. Maar Invitations bestaat vooral uit wat een feest zo hartverwarmend maakt: de herinnering aan die prachtige momenten, wanneer alles al lang voorbij is.

‘Invitations’ door Daniël Ost, uitgegeven door Lannoo-Terra (www.lannoo.com)

In de lente van volgend jaar opent Daniël Ost een winkel in Brussel, op een plek die hem na aan het hart ligt, het art-nouveaugebouw op nummer 13 in de Koningsstraat, waar vroeger ‘Les Fleurs Isabelle Debakker’ gevestigd was.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content