Na een afwezigheid van vijf jaar keert BMW met de 645 Ci terug in het segment van de luxecoupés, de hoogdagen daarvan lagen echter in de jaren tachtig met de befaamde 635 CSi. Het jongste product uit Beieren is afgeleid van de nieuwe 5-reeks, maar krijgt wel een 10 cm kortere wielbasis mee, en valt ook 10 cm lager maar een stuk eleganter uit. Voeg daar een uitstekende stroomlijn aan toe en de potente V8 uit de 7-reeks en je staat voor een interessante cocktail, die een kwart ton minder weegt dan de ...

Na een afwezigheid van vijf jaar keert BMW met de 645 Ci terug in het segment van de luxecoupés, de hoogdagen daarvan lagen echter in de jaren tachtig met de befaamde 635 CSi. Het jongste product uit Beieren is afgeleid van de nieuwe 5-reeks, maar krijgt wel een 10 cm kortere wielbasis mee, en valt ook 10 cm lager maar een stuk eleganter uit. Voeg daar een uitstekende stroomlijn aan toe en de potente V8 uit de 7-reeks en je staat voor een interessante cocktail, die een kwart ton minder weegt dan de 745i met dezelfde motor. Om tot die afslanking te komen zijn wel enkele kunstgrepen toegepast, zoals een kofferdeksel van composietmateriaal en een rooster... van plastic. Omdat coupéliefhebbers estheten zijn, primeert de lijn op de functionaliteit. Uit die overweging is een zeer elegant geheel gegroeid, waarbij de stijlbreuk die door de opliggende koffer wordt veroorzaakt minder vloekt dan bij de 7-reeks. De verlaagde lijn betekent wel dat de achterzitjes hooguit geschikt zijn voor kinderen. De 645 Ci is een 2+2, geen vierzitter. De achterruiten kunnen zelfs niet eens open. De V8 van 4.5 liter is dankzij enkele technische hoogstandjes, zoals continu variabele inlaatbuizen, dubbele Vanos-distributie en een variabele slag van de kleppen, een juweeltje van verfijning en directheid. Gekoppeld aan een automatische zesbak zorgt hij voor een schitterende krachtenopbouw, met boterzachte overgangen. Die krachten zijn bij alle toerentallen beschikbaar, terwijl de 645 ook in de stad perfect doseerbaar blijft. Daar leidt de actieve sturing tot probleemloos parkeren, ware het niet dat de draaicirkel aan de grote kant blijft. Op een bochtig parcours over secundaire wegen en bijgestaan door het optionele Dynamic Drive-pakket ( active steering en dynamic drive), dat de rolbewegingen perfect in de hand houdt, blijkt de coupé onwaarschijnlijk efficiënt en veilig. Toch zijn we nog het meest onder de indruk van het verbruik. Wie de stadsritten een beetje weet te vermijden, komt rond met minder dan 12 liter/100 km. Rekening houdend met het potentieel is dat een indrukwekkende technische prestatie. Binnenin vindt de rijder een sober geheel met ronde wijzerplaten, aangevuld met computergegevens en een centraal gemonteerd scherm dat via de inmiddels fameuze i-drive wordt bediend. Die laatste gehoorzaamt perfect aan een logica, waaraan het wel even wennen is. Wie daar even de tijd voor neemt, komt er best aardig mee uit de voeten. Binnenkort kan een aantal ingrepen via spraaktechnologie doorgegeven worden. De stoelen zitten prima en beschikken, net als het stuur, over diverse elektrische verstelmogelijkheden. Standaard krijgt de 645 Ci een multifunctioneel stuur, acht airbags, ABS, antispin- en stabiliteitscontrole mee. De 645 is niet goedkoop, en krijgt een lange optielijst mee, maar wie gaat vergelijken met de concurrentie ziet geen reden tot klagen. Bovendien komt er vanaf het najaar een wat bravere 630i aan.Pierre DargeOp een bochtig parcours blijkt de coupé onwaarschijnlijk efficiënt en veilig.