Piet Swimberghe / Foto's Jan Verlinde
...

Piet Swimberghe / Foto's Jan VerlindeAan de authentieke ijzeren vensterramen en de marmeren schouw merk je meteen dat dit flatgebouw uit de jaren dertig stamt, uit de periode waarin de oude havenbuurt van Brussel van gedaante veranderde. De oude pakhuizen ruimden toen plaats voor flatgebouwen in Amerikaanse stijl. Dat geldt ook voor dit gebouw, van waaruit het uitzicht op de Brusselse skyline buitengewoon boeiend is. "Precies omwille van dit fascinerende vergezicht heb ik het grondplan van deze flat hertekend", vertelt interieurarchitecte Kristina Potvlieghe. "Daardoor werd het appartement ook veel ruimer, want de oppervlakte is vrij beperkt." Vroeger waren alle ruimtes netjes van elkaar afgesloten. Kristina liet alle binnenwanden slopen om een krachtig doorzicht te creëren met lichtinval zowel vooraan als achteraan. Bovendien kan je nu van beide 'landschappen' tegelijk genieten. Door deze ingreep ontstond er midden in de flat een dubbele binnengang met mooie proporties. "De twee gangen zijn niet even breed, dat is te wijten aan de steunmuren en steunbalken die je niet kan verplaatsen. Maar die balken schenken juist wat extra architectuur aan het geheel", legt de binnenhuisarchitecte uit. Zij liet in de gang muurkasten bouwen, die voor zoveel bergruimte zorgen dat het losse meubilair kon worden beperkt. Dat maakt een vrij schaarse aankleding van het interieur mogelijk. De kasten die met zwart gebeitst eikenhout zijn bekleed, passen perfect bij de lichtgrijs getinte muren en plafonds, en versterken het dwarse zicht door de flat. Op die manier ontstaat een gracieus spel van vlakken dat de flat visueel verruimt. Kristina koos voor een gelijkaardige aanpak van de zithoek en de bibliotheek. Voor de zithoek ontwierp ze een volledige wand, een hedendaagse cosy-corner, naar het voorbeeld van dit multifunctionele meubel uit de art-decoperiode dat een zitbank, een bibliotheek en een barkast omvatte. De cosy-corner van Potvlieghe heeft forse, vooroorlogse proporties en een typische art-decoafwerking met fineer en textiel. Voor de verdere aankleding van deze hoek werkte Kristina Potvlieghe samen met Sybil Barsamian van de Antwerpse interieurzaak Enna. Zij combineerde het donkere meubilair met strakke, zonnige stoeltjes van de Franse ontwerpster Jacqueline Morabito. Deze zitjes worden hier gebruikt als bijzettafeltjes. Als blikvanger werd er op de grond een prachtige schaallamp gelegd van JosDevriendt. Deze mysterieuze lamp, Birth genoemd, is een uniek stuk keramiek, geen serieproduct. Het voorwerp is vormelijk minimalistisch van stijl, maar speelser dan veel doorsneedesign. Ook het zicht naar de bibliotheek is rustig van compositie. Bij de originele stoelen uit de jaren dertig tekende Kristina Potvlieghe een hedendaagse art-decotafel. De bibliotheek, van zwartgebeitste eik, heeft twee werkbladen die als bureau dienst doen. Daarvoor staan zwarte zitjes, eveneens ontworpen door de interieurarchitect. Voor de rest is alles spaarzaam gedecoreerd om het architecturale karakter van het vele schrijnwerk te onderstrepen. Het resultaat oogt klaar van lijn en is rijk aan materialen en kleuren. Daaraan hecht Kristina veel belang. Dat zie je ook aan het keukenaanrecht waarvoor ze een mooi geaderde marmersoort uitkoos. Dit materiaal past overigens goed bij het gebouw waarvan de inkomhal eveneens met marmerplaten is bekleed. Zowel de architectuur als de materiaalkeuze sluiten naadloos aan bij de stijl van het pand: dat verdient een pluim.Kristina Potvlieghe: 0475 95 54 85.